Arts escèniques

TEATRE

Goldoni és la “cançó d’estiu” de La Perla29

La Perla29 està ultimant els assajos d’un text de Carlo Goldoni: Coralina, la serventa amorosa. L’actriu Mireia Aixalà interpreta el paper protagonista en aquesta versió sota la direcció d’Oriol Broggi. Es podrà veure des del 31 de maig fins a finals de juliol a la Biblioteca de Catalunya. L’obra, que ja té emparaulada una gira de febrer a abril per Catalunya, remet a un teatre que neix de la comèdia gruixuda de la commedia dell’arte procurant sostenir un punt de veritat dels personatges. Un equilibri complicat que serveix per donar veu a reflexions dels personatges de la Venècia del segle XVIII que ressonen actuals, d’avui. Goldoni és amable. Broggi defineix l’espectacle de la “cançó d’estiu” que el públic completarà encerclant l’escenari en què es mostra l’habilitat de les dones per activar la trama davant de la capacitat passiva dels homes (amos i servents) a mantenir-se surant en la peripècia.

Ramon Vila, juntament amb Broggi, signa la versió que han reescrit pensant en cada un dels intèrprets, una manera que el mateix Goldoni feia per als seus repartiments, comenta Vila. A més d’Aixalà i Vila, també intervenen Joan Arqué, Xavier Boada, Rosa Gámiz, Clara de Ramon, Xavier Ruano, Sergi Torrecilla, Ireneu Tranis i Jaume Viñas. L’escenari és, pràcticament despullat, i és la interpretació dels actors el que impulsa una obra d’embolic de poc més de dues hores de durada (sense entreacte). Per Aixalà, que la tranquil·litza comprovar que ella porta el fil de la trama però que hi ha moltes subtrames paral·leles que fan coral el protagonisme, cap personatge “es recrea en el que li ha passat”: són escenes que disparen les unes a les altres sense aquell pes psicològic habitual en el teatre dramàtic. Goldoni, que aspirava a una república utòpica, es presenta modern, amable, sense ferir la burgesia però empoderant els plebeus.

Broggi té un inconfusible aire italià. Recorda una versió al Teatre Lliure d’aquesta comèdia, que l’ha induït a recuperar-la. També ha dirigit obres de Di Filippo (Natale in casa Cuppiello, Filumena Marturano) i ha rescatat peces de cinema italià amb títols com Giornata particolare o 28 i mig (a partir del film 8 i mig, de Fellini). Al 2017, La Perla29 ja va representar a la Biblioteca un Goldoni: L’hostalera (dirigit per Pau Carrió).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SÓNAR 2024

Entre clàssics gals i transgressors kenyans

BARCELONA

Revista centenària

Banyoles
Lluïsa Julià i Capdevila
Directora de la “Revista de Catalunya”

“Volem fer més visible la «Revista de Catalunya»”

Banyoles
“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”
Josep M. Roig Rosich
Historiador

“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”

Banyoles
Joan Villarroya Font
Historiador i autor del llibre “Mussolini contra Barcelona”

“Al darrere del bombardeig del 17 de març del 1938 hi havia Mussolini”

Badalona
música

Aire, el nou projecte dels cassanencs Anna Pérez i Xevi Vallès, estrena el seu primer disc

cassà de la selva
cultura solidària

El 19è festival El Patio de La Penyora arribarà dimarts al centre penitenciari de Wad-Ras

girona

Manrique salva el primer curs al Lliure amb un cartell molt popular

BARCELONA
ART

Clara Oliveras honora l’exili de l’avi al Mume a través d’una pala

La Jonquera