Música

Duets amb Intel·ligència Artificial al SónarMies

En el marc del trentè aniversari del festival, del 15 al 17 de juny, artistes com Marina Herlop, Carles Viarnès o Francesco Tristano establiran un diàleg amb la IA

Sónar+D i la Fundació Mies van der Rohe han presentat avui la intervenció acústica Reprocessing... Piano+AI, un exercici creatiu on músics del festival experimentaran amb un duet amb un sistema d’intel·ligència artificial que reacciona davant la improvisació musical d’un pianista. Segons recull una informació de l’ACN, del 15 al 17 de juny, artistes com Marina Herlop, Carles Viarnès, Lluïsa Espigolé o Francesco Tristano, acompanyats pels enginyers, establiran un diàleg amb la IA que generarà un viatge musical nou en cada ocasió. L’experiència, desenvolupada per Philippe Salembier, Josep Maria Comajuncosas i Marco Mezquida, apropa la possibilitat que la intel·ligència artificial pugui ser un instrument més d’una banda aportant “sonoritats diferents”.

A través d’un piano tradicional acústic, el músic interpreta diversitat de ritmes improvisats. En funció d’estímuls sonors com el ritme, el timbre o les dinàmiques, la intel·ligència artificial s’activa d’una manera o altra. A partir d’aquí, el sistema artificial crea paisatges sonors molt diferents.

En el marc dels 30 anys del Sónar, la iniciativa es donarà a conèixer amb sessions úniques obertes al públic de 45 minuts a la sala noble del pavelló Mies van der Rohe. Els artistes interactuaran amb la IA amb el piano i, per primera vegada, experimentaran, descobriran i crearan un diàleg musical nou en cada ocasió.

En la presentació de la iniciativa, han explicat que un dels reptes d’aquest dispositiu és que la intel·ligència artificial ha de captar el so en directe a través d’uns micròfons instal·lats al piano i interactuar-hi. Pels enginyers del projecte, el gran potencial de la iniciativa és la improvisació. “Haguéssim pogut treballar amb un teclat on cada nota es convertís en una dada, però d’aquesta manera la interacció és salvatge i imprevisible”, han defensat.

Després de tres anys de treballs, el pianista Marco Mezquida ha celebrat que el projecte hagi suposat “jugar” i “sortir de la zona de confort”. “El que més m’ha divertit ha estat vertebrar un projecte en improvisació des del no res”, ha apuntat.

A banda de gaudir de l’assaig obert des de la sala, l’experiència també es pot seguir des de l’exterior a través d’una pantalla i de les parets de vidre de l’edifici. El projecte va néixer l’octubre de 2021 amb motiu de l’AI and Music S+T+ARTS Festival.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

CULTURA

Visites al campanar de Sant Fèlix de Sabadell per celebrar el tricentenari

sabadell
CULTURA

Durro enceta la festa del foc al Pirineu amb la baixada de falles

Durro
SÓNAR 2024

Entre clàssics gals i transgressors kenyans

BARCELONA

Revista centenària

Banyoles
Lluïsa Julià i Capdevila
Directora de la “Revista de Catalunya”

“Volem fer més visible la «Revista de Catalunya»”

Banyoles
“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”
Josep M. Roig Rosich
Historiador

“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”

Banyoles
Joan Villarroya Font
Historiador i autor del llibre “Mussolini contra Barcelona”

“Al darrere del bombardeig del 17 de març del 1938 hi havia Mussolini”

Badalona
música

Aire, el nou projecte dels cassanencs Anna Pérez i Xevi Vallès, estrena el seu primer disc

cassà de la selva
cultura solidària

El 19è festival El Patio de La Penyora arribarà dimarts al centre penitenciari de Wad-Ras

girona