Art

Mirador

Com enyorar els teus ulls i les teves mans

Mirar, almenys d’aquella manera que abans se’n deia “a ull nu”, és avui un privilegi tan escàs, que molts el consideren un verb obsolet i tot. La major part del temps més aviat processem imatges, sigui per mitjà d’estímuls externs (la tirania glacial dels algoritmes) o de mecanismes de reconeixement basats, més que en records o pensaments propis, en valors d’acceptació consensuada. Pep Admetlla (Girona, 1962) sintetitza anys de recerques al voltant del cos humà i l’arquitectura que ha fet servir com a base de les seves elaboradíssimes escultures transitables (amb tres grans referents que mai no s’oblida de citar: l’escultor Paco Torres Monsó, el neuròleg Joan San i l’arquitecte i escriptor Quim Español), en l’exposició que presenta al Bòlit de Girona, L’ombra sota la parpella, on l’ull esdevé alhora un temple i una presó. Amb un plantejament de gran elegància i pulcritud, l’artista gironí, que acaba de construir una de les seves peces gegantines per a la Biennal de Maracay, a Veneçuela, en només cinc dies (“estic fos”, confessava a la tornada), ha aixecat sota la cúpula de la petita capella romànica de Sant Nicolau un panòptic, l’ambigüitat del qual com a representació de l’infern en el Dant, de la presó diabòlicament perfecta de Jeremy Bentham o dels teatres anatòmics que es van estendre al segle XVI per divulgar el coneixement mèdic com a espectacle el converteix en l’estructura idònia per posar també en escena la visió segrestada per l’era del “capitalisme de dades”.

Només li han calgut tres peces i una maqueta, a Pep Admetlla, per ferir-nos el globus ocular amb la navalla i posar en entredit les preteses bondats de la societat hiperconnectada, de la intel·ligència artificial, de la vida regalada que prometen les interfícies digitals. El catàleg transcriu de fet un text creat per un programa d’IA, i s’hi reconeixen tots els tòpics, la perfecta buidor gramatical de bona part de la crítica diguem-ne “real”. El panòptic, executat per Pep Aymerich i Xavi Moreno a partir de la maqueta concebuda per Admetlla, serveix d’ull central de tot el muntatge (amb un respecte reverencial per l’arquitectura del lloc): per dins, com un dispositiu a propòsit per celebrar la visió delegada, el totalitarisme de les imatges de consum; per fora, com el mural esbojarrat però obsessivament metòdic on l’artista ha recreat els centenars d’esbossos i anotacions de treball que van precedir la peça acabada.

El maniquí de l’escorxat, procedent del Museu d’Història de Girona i que devia haver servit per a les lliçons d’anatomia del segle XIX, avui sense cap ni braços, és una representació certament desoladora d’un món tecnificat que ens ha acabat privant dels sentits i de la pell. L’última peça és quasi una broma macabra: un dispositiu límbic que invita l’espectador a acostar-s’hi fins que queda encegat, mentre sonen de fons discursos de Hitler, de Stalin, de Donald Trump, del 1984 d’Orwell o de La servitud voluntària d’Étienne de la Boétie, perquè surtis del Bòlit estimant la tremolor, tan fràgil i tan humana, de les teves mans.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

El FEMJazz! tornarà a tenir la Draga com a escenari principal en la 30a edició

banyoles
Cinema

Cate Blanchett rebrà un Premi Donostia al Festival de Sant Sebastià

Sant Sebastià
ÒPERA

La directora Emma Dante castiga el ‘bullying’ a ‘La cenerentola’ de Rossini

BARCELONA
cinema

Pablo La Parra Pérez, nou director de la Filmoteca de Catalunya

Barcelona

Nou programa d’arts per quan tanqui Can Maristany

SANT CUGAT DEL VALLÈS

Un renovat Aplec de la Salut reviu la llegenda de la pesta

SABADELL
TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona
música

Un infart acaba amb Steve Albini, monument del rock alternatiu

girona