cultura

Crítica

música

‘Chaâbi'

De vegades, a l'estiu, l'enorme ventall de festivals dóna l'oportunitat única del descobriment; és quan, de sobte, un esclat nou s'obre i es desplega d'imprevist. La imperdonable ignorància només ens permet tastar la superfície d'una nova veu que arriba festiva, però que no deixa de ser el retaule d'una sonoritat atàvica i reconeguda, un ressò que mostra la veritat més senzilla i directa, l'origen, l'estat primigeni del que som i ens uneix. Així, el festival Portalblau, de l'Escala, presentava Kamel el Harrachi.

Kamel el Harrachi pondera una imatge d'amable seriositat, assegut, estàtic, amb un certa rigidesa, reconcentrat, aferrat a la mandola, disposat a desplegar tot un fabulós repertori clàssic, inspirat en la poesia oral heretada de la Casbah i altres epopeies beduïnes. Són cançons llarguíssimes que neixen lentes i sòbries, però que van creixent, enriquint-se, amb el ritme i la instrumentació addends. Històries essencials que esbossen la tradició algeriana i que tenen la voluntat de contar allò quotidià, l'art del carrer, la vida dels barris, l'exili i el retorn, les barreres i prejudicis. Amb cinc músics de formació clàssica, Kamel el Harrachi va demostrar, malgrat el so deficient, ser un artífex ple de talent i que canta de meravella l'estil chaâbi –gènere nacional, la vessant popular de la música culta que ve de la gran tradició aràbiga-andalusí medieval–, mostrant el que significa perpetuar la tradició festiva i popular, però introduint noves possibilitats instrumentals com el contrabaix o el banjo. El concert va tirar a curt, però va aconseguir fer saltar alguns espontanis de les seves cadires i encendre l'evident sinergia mediterrània que alguns s'obstinen a obviar.

Ignoro per què no érem a Empúries, com era anunciat. Ignoro per què érem a la plaça Catalunya, al costat d'un parc infantil infestat de canalla alegrement descordada. Perquè de tramuntanada, ni mica.

Kamel el Harrachi
Portalblau de l'Escala, 12 d'agost


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Joan Colomo
El músic de Sant Celoni publica ‘Tecno-realista’

“Em calia cantar contra Elon Musk i el tecno-optimisme”

Barcelona
art

L’equip de comissàries de ‘Miró-Picasso’ i el crític d’art Eudald Camps, Premis GAC

barcelona
música

El Festivalot torna a la Devesa, després de passar pels barris

girona
art

Un Degas a Todocolección per 926 euros

barcelona
TEATRE

El Lliure de Gràcia debat íntimament sobre el feixisme a ‘Retrat de l’artista mort’

BARCELONA
LLETRES

Rosa Regàs desgrana sense tabús la seva vida en el llibre ‘Un llegat’

LLOFRIU
música

Buhos, Els Amics de les Arts, Mishima i Ambauka, al Festival Inspira

ripoll

El fiTM presenta un cartell amb un ampli ventall estilístic

LA BISBAL D’EMPORDÀ
ART

Una exposició de Gabriel Casas, entre la programació del festival Lumínic

SANT CUGAT DEL VALLÈS