cultura

la CRÒNICA

Ibèrics de pota negra

En mans de Coetus no importa la denominació d'origen d'unes músiques tan arrelades a la terra

Potser a algú li semblarà una aberració, però en realitat no hi ha tanta diferència entre Coetus i Mayumana, la formació internacional que ara fa una setmana va oferir quatre actuacions a la sala gran de l'Auditori de Girona. La percussió és la base de tots dos grups. Després hi ha altres detalls que marquen la diferència: el màrqueting, per exemple, absent en el cas de Coetus. Per això va actuar a la sala de cambra –i la va omplir, tot s'ha de dir–, però, si el públic de Mayumana conegués les excel·lències de Coetus, potser es replantejaria algunes coses.

És cert que el concepte “percussions ibèriques” no cotitza gaire en aquest país, generalment per raons extramusicals. Però, com va dir diumenge Eliseo Parra, després de fer-se un embolic amb els estils tradicionals de les cançons que anava anunciant, en realitat no importa gaire la denominació d'origen d'aquestes músiques fermament arrelades a la terra: en mans de Coetus, totes sonen tremendes, amb una passió que es transmet a qualsevol públic amant de la música sense etiquetes. No importa que siguin cançons castellanes sobre molins i moliners, animades incitacions al ball arribades des de Galícia (El mandil de Carolina), una bella cançó de bressol valenciana (Xiqueta meua) o unes apoteòsiques sevillanes corraleres (La liebre). Totes aquestes músiques tradicionals i moltes altres són la base de la gran festa de Coetus, amb 17 músics en escena, incloent-hi 12 percussionistes que treuen ritme de gairebé qualsevol objecte, un baix –en un tema fins i tot una guitarra elèctrica!–, un músic encarregat dels vents i tres grans veus: el mestre Parra i les cantants Judit Neddermann i Ana Rossi. Un autèntic banquet ibèric de pota negra, trepidant, divertit i justament ovacionat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
novetat editorial

Edicions de 1984 publica la ‘Poesia completa’ de Ventura Ametller

Barcelona

El jove i femení batec del bosc literari

Barcelona
CINEMA

El cinema de l’absurd de Quentin Dupieux obre Canes

Barcelona
cultura

El muralista Mohamed L’Ghacham integra el cartell de les Santes 2024 al seu barri

mataró
CIRC

Nou de cada deu espectacles de sala han exhaurit localitats al Trapezi

BARCELONA
TEATRE

El TNC produeix la darrera farsa dels VVAA: una festa amb Britney Spears “de tòtem”

BARCELONA
ART

El museu Morera de Lleida rep 13.500 visitants durant el mes de portes obertes

LLEIDA
Cultura

Mor l’actriu especialista en escenes aquàtiques Susan Backlinie

festival

Barcelona Poesia, amb tot de gestos quotidians

Barcelona