teatre

Soroll i fúria

Ja em perdonarà Josep Maria Fonalleras si li manllevo el titular d'un dels seus posts del molt recomanable blog que ha bastit per a Temporada Alta. Hi afegiria també, com ell, «veritat». Els dos primers mots formen part d'una de les frases crucials de Macbeth: «La vida no és res més que una ombra que camina; un pobre actor, que gasta fums i consumeix el poc de temps que està en escena, i que després ja no se'l sent mai més; és un conte explicat per un dement, ple de soroll i fúria, i sense cap sentit.» La pronuncia l'actor Will Keen –magnètic i enèrgic–, Macbeth, senyor de Glamis i de Cawdor, protagonista d'aquest conte terrible de paisatges desoladors, en què l'humor s'hi congela i té gust de fel; en què es mostra que viure la realitat de manera plenament conscient és totalment insofrible.

Declan Donnellan, amb una direcció minuciosa, potencia en el seu Macbeth, d'escenografia justa i senzilla, d'il·luminació brillant i efectiva, amb lleus retallades de text de personatges secundaris, la relació de la parella protagonista, Macbeth i Lady Macbeth –deliciosa i potent Anastasia Hille–, que tenen la mateixa fi i acaben destruïts per la seva pròpia imaginació, després, però, de seguir trajectòries oposades: el primer des de la por i el dubte, a la folla insensatesa, la segona des de l'ambició i la manca d'escrúpols al remordiment insuportable. Tots dos resulten tenallats per la por, una por davant la qual reaccionen de manera diferent, que actua com a catalitzador de l'acció, que s'accentua amb el primer crim –l'assassinat amb traïdoria del rei Duncan– i amb la consciència plena d'haver-lo comès –«Qui hauria pensat que el vell estigués tant ple de sang», diu Lady Macbeth, referint-se al rei assassinat–; un crim que posa en marxa una maquinària imparable de terror i devastació.

La posada en escena remet directament a la manera de fer de Peter Brook, molt acurada però amb poc artifici escenogràfic, sense fer nosa al que és el més important; apel·lant a la imaginació del públic –altre cop la imaginació–, mirant de trobar la veritat en la interpretació per aconseguir provocar emocions en l'espectador. Text, actors i públic. Donnellan enllaça les escenes, en ocasions les encavalca literalment, la qual cosa provoca una fluïdesa que l'espectador, i el muntatge, agraeixen profundament; va posant capa sobre capa per construir amb diligència la tragèdia.

Després de l'estrena a Bèlgica, fa poc més de deu dies, el director ha trigat poc a fer alguns retocs que han afavorit un espectacle que és una de les cites ineludibles del festival.

Autor: William Shakespeare Direcció: Declan Donnellan Interpretació: Will Keen, Anastasia Hille, David Caves, David Collings, Helly Hotten, Orlando James, Ryan Kiggell,, Vincent Enderby, Nicholas Goode, Gerg Kolpakchi i Edmund Wiseman Lloc i dia: Teatre de Salt, 1 d'octubre del 2009


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
art

La Generalitat compra a Todocolección tres taules del retaule ‘perdut’ del Palau Reial Menor

barcelona
guardó

La debutant Alba Gómez Gabriel guanya el premi BBVA Sant Joan

Barcelona
TEATRE

La Perla29 torna a la reconciliació i el conflicte de Mouawad a ‘Tots ocells’

BARCELONA
còmic

Barcelona serà la ciutat convidada del festival de còmic d’Angulema 2025

barcelona
música

Prop de 30.000 assistents al festival Cabró Rock

barcelona
cultura

Carlus Padrissa: “Mai cap ària ha estat tan eròtica, tan orgàsmica”

Girona
Guardó

Eva Vàzquez, beca Finestres d’assaig

Barcelona

Segona temporada de l’exposició que explora la relació de Gala amb la moda

PÚBOL

S’estrena el curt ‘Ombres silencioses’ rodat durant la primera Hackató

GIRONA