Economia

ARIADNA BOIXADER

DIRECTORA DE L’AGÈNCIA DE TURISME GASTRONÒMIC OLEA SOUL, DE LES GARRIGUES

“A més d’anar a un molí, els visitants volen experiències al camp”

Creant sinergies al territori, treballa en originals propostes turístiques d’immersions d’un dia en productes: collir olives, berenar entre vinyes o gaudir dels ametllers en flor amb el pagès al tros

Olea Soul es dedica al turisme gastronòmic a les zones rurals. Què té més sortida en aquest sector?
Des de fa quatre anys i des de la Pobla de Cérvoles treballem a l’Ebre, Lleida i Tarragona amb tots els productes de la terra en què trobem col·laboradors disposats a obrir les seves finques. També amb restaurants que elaborin menús amb aquests productes, i allotjaments sensibilitzats. Sobretot ens demanen activitats relacionades amb l’oli, la tòfona i la cervesa artesana.
Quin és el tipus de turista que els arriba? És solament urbà?
Sobretot ve de la zona metropolitana de Barcelona, però comencem a tenir visitants de Lleida i Tarragona que no coneixen la zona. El nostre ganxo és la cultura de l’oli. I som dels pocs que fem turisme gastronòmic amb les tòfones, un sector que guanya valor. Sempre intentem donar un toc personal i original a les activitats, que siguin diferents de les que podrien fer en un altre territori. Per això, disposem de col·laboradors locals.
I com innoven?
Per exemple, hem fet activitats de meditació entre oliveres. O més enllà de fer un tast estàndard d’olis, hi introduïm elements de joc i de gastronomia més trencadora. Ens encanta fer coses a l’aire lliure, sempre que el temps ho permet. És quasi una obsessió portar la gastronomia també fora del restaurant: fent esmorzars, berenars i tastos entre vinyes, oliveres o per veure una posta de sol.
Així, el producte és la gastronomia sempre lligada al territori?
Correcte. I donant-li singularitat i autenticitat. Treballem amb productors petits i empreses familiars que tenen històries molt interessants a explicar. Busquem que el productor pugui interactuar amb el visitant per transmetre-li el valor dels seus productes. Vull pensar que els nostres clients, a més de ser turistes que volen viure una experiència, s’acabaran convertint en consumidors d’aquells productes. De vegades, poc coneguts.
Aquest març proposen turisme de floració, amb els ametllers garriguencs de protagonistes.
Sí, vam estrenar-ho l’any passat i, a la tardor, vam oferir la collita de l’ametlla. El 10 de març farem un dia d’immersió en el producte: conèixer els pagesos i pageses, visitar els camps en flor –que té l’element de relaxació i fotografia– i visitar les trencadores locals, que preparen el producte per comercialitzar-lo. La xef Montse Freixa, d’El Castell de la Floresta, ens cuinarà el dinar en directe al Centre de la Cultura de l’Oli. És un menú a mida que homenatja l’ametlla. I acabarem amb un taller per aprendre a elaborar ametlles garapinyades.
Com han rebut els productors la iniciativa de portar turistes a les explotacions?
Al principi, era complicat pel desconeixement existent. Fa cinc anys, hi havia molt poques iniciatives de collir olives i a un pagès li costa visualitzar com a lúdica la feina del dia a dia. El 2014 la direcció general de Turisme de la Generalitat va apostar directament per l’oleoturisme, i el concepte es va escampant. Nosaltres sempre comuniquem als clients el màxim respecte vers el pagès, el conreu, el paisatge i la cura pel producte final. Evitem aquell punt de folkloritzar-ho. Ho plantegem com una experiència divertida, però també d’aprenentatge i enriquiment personal com a consumidors. Compartim aquests valors amb els col·laboradors i suposo que per això no ens ha costat tant tirar endavant. El primer any vam crear la xarxa de col·laboradors, fent dinamització per crear aquest producte turístic. I ara ens venen a buscar perquè els incloguem en els nostres paquets i els ajudem a dissenyar visites. De mica en mica es va consolidant, perquè és també una tendència global: més enllà de visitar un celler o un molí, la gent vol anar al camp i experimentar.
Què li falta a l’oleoturisme per acabar d’esclatar al nivell del turisme del vi?
Més productors que facin producte i entrin en la roda de ser agents clau de desenvolupament turístic. I que hi hagi una coherència de territori: si els productors s’hi llancen, la restauració hi ha de respondre. Si vas a visitar un pagès que fa oli i després els restauradors locals tenen un cert desconeixement sobre el producte, t’estàs fent trampes al solitari i els turistes ho copsen ràpidament. Ens afecta en la nostra reputació com a empresa, però també a la resta. Més enllà de vendre paquets turístics, establim sinergies, perquè quan el turista vingui a fer una immersió tot vagi a l’una. I això ho estem treballant també a diverses comarques, com ara la Terra Alta, el Montsià, els Pallars, etc. Falta també que el turista es tregui la por d’anar a territoris que encara no són percebuts com a destinacions. Podem oferir experiències molt originals, sense massificacions i els rebrem amb els braços oberts.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia