L'empresa Samar't fabrica 13 milions de matrícules per a una trentena de països

La indústria de Vilafant va començar fent vàlvules per a bicicleta i actualment és el principal fabricant mundial de plaques

Una característica dels de Samar't que la diferencia d'altres empreses del mateix sector, és que tot el procés de producció dels articles se la fan ells i, fins i tot, es construeixen la majoria de màquines. Només han de comprar la primera matèria: l'alumini. A partir de la col·locació de les bobines d'aquest material a l'inici de la cadena de producció –que comença amb el tractat i rentat de la matèria primera–, la resta del procés està totalment automatitzat. «Podem dir que la placa no la toca ningú», expliquen els responsables de l'empresa. Samar't pot fabricar tots els tipus de plaques de matrícula que hi ha: solid foil, doble placa i hot stamping, El sistema que s'utilitza a l'Estat espanyol és el més comú, el solid foil. A la major part de països (90%) les matrícules són d'alumini, encara que també n'hi ha de plàstic (10%) com és el cas de Gran Bretanya, Mauritània o Portugal. El format més freqüent és el rectangular, però també alguns llocs, com Líbia, a on utilitzen plaques quadrades. Cada minut, a l'empresa Samar't, es fabriquen una setantena de plaques.

L'empresa empordanesa és l'única que fabrica matrícules a Catalunya. A la resta de l'Estat espanyol n'hi ha tres més. «L'evolució de les plaques consisteix, principalment, a millorar la resistència i, sobretot, la seguretat», explica el director comercial i màrqueting, David Mallen. Per això, els responsables de l'empresa donen molta importància a la oficina tècnica per innovar en aquests aspectes que fan que, en països on no hi ha lliure mercat, puguin aconseguir la concessi dels productes. El procés d'homologació que han de passar molts dels productes és molt complexa ja que són articles –com ara les matrícules o les plaques dels guals– que requereixen quotes de seguretat importants, principalment, contra les falsificacions.

LA FITXA

Any de la fundació
1942.
Ubicació
Sector del Pont del Príncep (Vilafant) al costat de la N-II. També té una seu a París i cinc centres logístics a França. Actualment construeix un altre fàbrica a la Índia.
Xifra de treballadors.
Un centenar (setanta a la producció i trenta-un a l'administració).
Certificats de qualitat
ISO 9001 i ISO TS 16949 en el disseny i producció de plaques de matrícula i els seus accessoris i també el certificat referencial del medi ambient, ISO 14001.
Producció anual de plaques de matrícula
13 milions,.
Facturació anual
No facilitada.
Plana web
www.samart.com

Matrícules catalanes

El govern de Catalunya ha fet una petició al govern de l'Estat per la modificació de les plaques de matrícula dels cotxes catalans de manera que, seguint el model francès, s'incorpori un distintiu del país i del territori. Els de Samar't estan molt atents del resultat d'aquesta negociació política ja que, si s'accepta, suposaria un negoci important. Ja fa anys que el distintiu de les matrícules catalanes és un estira-i-arronsa que hi ha sobre la taula que fins ara sempre ha topat amb la posició del govern de l'Estat espanyol. L'empresa empordanesa ja ha fet algunes proves amb un disseny català, propi, on s'incorpora el nom i l'escut de la comarca o la vegueria a la matrícula, si finalment s'acaba tirant en davant la divisió territorial que elabora el Departament de Governació i Relacions Institucionals de la Generalitat, a partir de l'Estatut que es va aprovar el 2006.

Europa i el Magreb amb matrícules empordaneses

L'empresa Samar't fabrica plaques de matrícula que es distribueixen a una trentena de països. Els més importants són: l'Estat espanyol, França, Andorra, Portugal, Bèlgica, Irlanda, Alemania, Croàcia, Estònia, Finlàndia, Noruega, Turquia, Suïssa, Azerbaijàn, Benín, Níger, Guinea Equatorial, Gabón, Marroc, Mauritània, Egipte, Moçambic, Uruguai, Líbia, Algèria, Nigèria, Mèxic, Puerto Rico, Argentina, Bolívia, Xile, Colòmbia i Veneçuela. La majoria de països, especialment els d'Europa, el mercat és lliure i només cal la homologació per part dels respectius governs, però n'hi han d'altres, com Líbia, que s'ha de passar un concurs públic i l'empresa guanyadora és qui fàbrica en exclusivitat totes les matrícules. El mateix passa amb els guals d'aparcament que també hi han ajuntaments que fan una concessió després d'un concurs públic. En els darrers tres anys Samar't ha renovat les plaques dels guals de Madrid.

DAVID MALLEN

«La filosofia és fer-ho tot nosaltres i no dependre de tercers»

J. PUIGBERT
L'empresa Samar't fa molts productes però el motor són les plaques de matrícula. Quin volum de negoci suposa en relació a la resta d'articles?
-«Les plaques són un vuitanta per cent. També tenim productes semielaborats que es venen a altres fabricants o, fins i tot, plaques acabades que també venem a altres fabricants de fora de l'Estat.»
-Quina és la projecció de futur de l'empresa en relació amb les plaques de matrícula?
-«La idea és continuar amb aquest mercat i aprofitant que tenim la fàbrica d'aquests articles més moderna i important del món obrir nous mercats amb aquesta placa de matrícula que fem. Servim a una trentena de països però volem anar més lluny. La voluntat és entrar en mercats grans i massius com ara la Índia que ja hi estem.»
-Com s'ha de fer per entrar amb força en aquests mercats grans, com la Índia?
- «Tenint paciència. A la Índia fa vuit anys que ho estem treballant i ara estem montant una fàbrica allà. Fa set anys vam passar la homologació de les plaques que exigia el govern i ara ens presentem els concursos que convoquen els diferents estats del país. Si els guanyem quedem com a únic proveïdor.»
-Cada país deu ser una història diferent?
-«Sí. A Europa és mercat lliure i la placa és un producte que va sota una llei específica perquè no deixa de ser part de la documentació del vehicle. No pot haver-hi un cotxe sense el carnet de conduir, o sense la fitxa tècnica o la placa de la matrícula. Aleshores aquí el procés passa per superar una homologació molt estrica i uns assajos i després pots distribuir la placa als concessionaris de cotxes, empreses subministradores de recanvis ... Hi han altres països, com per exemple Líbia, a on hi ha un concurs. L'empresa si presenta i es guanya o es perd. En aquest cas, Samar't el vam guanyar i fem totes les plaques en exclusivitat. Allà les subministrem a un departament de la policia que és qui grava els números. Cada mes se'ls envia un contenidor.»
-Al marge d'obrir nous mercats, què diferència les plaques d'un fabricant o un altre quan tots dos han superat una homologació?
-«La qualitat, per exemple. Nosaltres també experimentem amb sistemes de seguretat per les matrícules. Els inventem i els proposem. També fem màquines per completar la placa. La nostra filosofia és fer-ho tot nosaltres. L'únic producte que hem de comprar és l'alumini que és la matèria primera, però a partir de l'entrada de l'alumini, la resta, en tots els articles que fabriquem, el procés d'elaboració és total.»

Ampliar les instal·lacions a Vilafant i a l'estranger

La frase «val més intentar la perfecció i fallar que buscar la imperfecció i encertar» figura a la part superior de l'entrada a la nau de producció de Samar't. Hi és des de pràcticament l'any 1942, quan el figuerenc Fernando Sánchez –pare del propietari actual– va fundar l'empresa. En la gestió ara ja hi ha implicada una tercera generació familiar. Inicialment es va dedicar a la fabricació de vàlvules de rodes de bicicleta, que en aquell moment era el mitjà de locomoció més estès. El salt qualitatiu, però, es va fer als anys seixanta, quan va ser la primera empresa que va fabricar cinturons de seguretat. Aquesta va ser l'entrada en el sector de l'automoció, que quedaria refermada, al cap de nou anys, amb l'inici de la producció de plaques de matrícula.

Les instal·lacions principals de Samar't són al Pont del Príncep (Vilafant), al costat de l'N-II, on hi ha la fàbrica principal, de 17.000 m². Actualment s'han iniciat els tràmits amb l'Ajuntament per ampliar-la en uns terrenys de 30.000 m², on també es faria un centre logístic. A més de les instal·lacions de Vilafant, disposen d'un magatzem de 5.000 m² a Vilamalla i una empresa Siil Industrie a París, que s'ocupa del mercat francès. A Bombai (Índia) també tenen una altra fàbrica per al mercat local i a Casablanca (Marroc) disposen d'un terreny de 6.000 m² per fer-hi una fàbrica i un centre logístic per al Magrib i l'Àfrica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Freixenet presenta un ERTO per a 615 treballadors per la sequera

Sant sadurní d’anoia

Barcelona dedicarà 4 milions a impulsar la recerca i l’ocupació juvenil

Barcelona
economia

Els accidents laborals mortals han crescut un 50% la última dècada

barcelona
economia

Els operadors es troben per buscar experiències úniques a la Costa Brava

PERALADA
economia

Tots els productes del mar, a partir de demà al Seafood

Barcelona
economia

Catalunya crea un simulador quàntic únic al món

barcelona
economia

Creix un 6,8% la compravenda d’habitatges al febrer

barcelona

Fiscalitat de l’empresa familiar

conseller de famílies empresàries
economia

Badalona recupera la Fira de l’Automòbil després de 10 anys

BADALONA