Economia

Economia

El desenvolupament dels cotxes elèctrics

Volvo Cars s’endolla

El fabricant d’automòbils suec ha anunciat que, a partir del 2019, només llançarà al mercat vehicles elèctrics o híbrids i dirà adeu als motors de combustió

Considera que “no val la pena” desenvolupar motors dièsel atès l’elevat cost financer d’adaptar-los a la normativa

Vol vendre un milió de vehicles que tirin amb electricitat al 2025

La firma sueca farà dels cotxes elèctricsel centre del negoci en resposta a les demandes del mercat

El fabricant d’automòbils Volvo Cars ha anunciat, aquest juliol, que, a partir del 2019, només llançarà al mercat vehicles elèctrics o híbrids i dirà adeu als motors de combustió. El grup de Göteborg és el primer fabricant important d’automòbils a proporcionar electricitat a tots els seus models i a establir un full de ruta per a abandonar gradualment el motor de combustió interna. “Aquest anunci marca el final del cotxe amb motor exclusivament de combustió”, ha declarat el president i conseller delegat de Volvo, Hakan Samuelsson.

L’empresa volia continuar amb el desenvolupament dels motors dièsel que havia introduït el 2013, però va considerar que “no valia la pena”, atès l’elevat cost financer que representava adaptar aquests motors a la normativa europea Euro 6 sobre emissions. Aquesta normativa estableix, entre altres coses, que les emissions mitjanes de diòxid de carboni (CO2) no podran superar els 95 grams per quilòmetre –en lloc dels 130 grams actuals– a partir del 2020, i el fabricant de Volvo estima que actualment això no es pot aconseguir. Així doncs, en el futur pròxim no hi haurà cotxes Volvo sense un motor elèctric, ja que els cotxes amb motors de combustió interna purs seran gradualment eliminats i substituïts pels cotxes de combustió interna que ofereixen opcions elèctriques.

La firma sueca farà dels cotxes elèctrics el centre del seu futur negoci en resposta a les demandes del mercat. “La gent demanda, cada vegada més, automòbils elèctrics i volem respondre a les necessitats actuals i futures dels nostres clients”, ha subratllat Samuelsson. El directiu suec s’emmiralla en el fabricant nord-americà de referència. “Hem de reconèixer que Tesla se les ha enginyades per oferir un cotxe per què la gent fa cua”, ha admès.

Tesla és una companyia de Silicon Valley fundada el 2003 amb l’objectiu de comercialitzar vehicles totalment elèctrics. Només ha fabricat cinc models fins ara i està a punt de presentar el darrer, el Model 3, que és el primer que pot competir en preu amb automòbils amb motor de combustió. Tindrà una autonomia de prop de 350 quilòmetres i costarà uns 32.000 euros al canvi actual. Els seus arguments són “l’última tecnologia en desenvolupament” i “la qualitat i el disseny avançats”. A part de la reducció d’emissions, veurem altres vies de desenvolupament, com ara l’optimització en l’aerodinàmica dels vehicles, la utilització de nous materials per alleugerir el xassís i la carrosseria o la generalització de neumàtics ecològics de baixa fricció en el rodament. Són els mateixos arguments que Volvo esgrimeix.

Tecnologia punta

Volvo Cars ha arribat, recentment, a un acord amb el proveïdor de components Autoliv i amb Nvidia per col·laborar en el desenvolupament de sistemes i de programari per a la conducció autònoma, amb vista al desenvolupament de la primera generació de tecnologies per a automòbils autònoms, en línia amb la intenció de Volvo Cars de tenir un model autònom d’últim nivell el 2021. També, fa poc, l’empresa sueca s’ha associat amb Google per desenvolupar la pròxima generació de sistemes que anomenen d’infoentreteniment i connectivitat, basats en Android, per oferir serveis connectats i predictius tant per al vehicle com al seu voltant.

El grup de Göteborg, propietat del constructor xinès Geely des que el 2010 el va comprar a Ford, preveu llançar al mercat, entre el 2019 i el 2021, cinc cotxes totalment elèctrics, de què tres seran models Volvo i dos, automòbils elèctrics d’alt rendiment de Polestar, el braç de Volvo dedicat al desenvolupament de vehicles elèctrics d’altes prestacions i que esdevindrà una marca separada de la sueca.

La decisió de quin tipus de motorització cal triar és una qüestió de gustos, però també de rendibilitat econòmica, calculadora en mà. Segons els experts, cal pensar que un cotxe dièsel, amb un preu de compra en general superior al d’un cotxe de gasolina equiparable, compensa només als qui fan molts quilòmetres l’any i, sobretot, per autopista i carretera. Qui faci pocs quilòmetres hauria d’optar per un cotxe de gasolina, però hi ha altres opcions. Qui fa molts quilòmetres, però es mou sobretot per ciutat, i de tant en tant fa algun viatge, pot optar per un cotxe híbrid de gasolina, mentre que qui fa molts quilòmetres per ciutat i no fa viatges llargs amb el cotxe, podria plantejar-se un cotxe elèctric, que és el menys contaminant de tots, tant en l’àmbit local com en el global, almenys a Europa, vist com aquí generem l’electricitat.

Dièsel prescindible

Aviat, el cotxe particular serà assenyalat com el principal emissor de partícules contaminants als països desenvolupats i un ràpid cop d’ull a l’hemeroteca confirma que s’està empenyent els automòbils dièsel cap a la desaparició. Uns exemples: a l’Estat francès, han anunciat que prohibiran tant els cotxes de gasolina com els dièsel el 2040, i a París ja no permetran que hi circulin els de gasoil a partir del 2020. El PSOE tampoc no en vol a Madrid a partir del mateix any i a Londres, cobren taxes d’aparcament més elevades si són dièsel. A Suècia, el govern planeja multiplicar per cinc la taxa de tributació per a les emissions de CO2 en els vehicles a partir de l’any que ve. I en el cas de Noruega –el principal productor de petroli d’Europa–, s’estan plantejant prohibir tots els cotxes d’explosió a partir del 2025, això en un país en què només amb incentius ja s’ha aconseguit que gairebé el 25% del parc automobilístic sigui elèctric, o que el Model S de Tesla hagi estat el cotxe més venut durant alguns mesos.

La limitació del preu

La majoria de les persones desitja tenir un cotxe elèctric, però ho impedeix sobretot el preu, abans que l’autonomia del vehicle. Curiosament, aquests dos aspectes estan relacionats amb les bateries i no amb el tipus de motor. Un terç del preu del cotxe elèctric és responsabilitat de les bateries d’ions de liti, que costen uns 300 euros per kwh. Però aquest preu es redueix any rere any i s’espera que sigui d’uns 100 euros el 2030, quan tindran més capacitat i, en conseqüència, més quilometratge. Es preveu que el 2020 el preu d’un vehicle elèctric serà equiparable al d’un de combustió. Serà en aquest moment quan es produirà el punt d’inflexió en les vendes. I Volvo Cars fa mans i mànigues per ocupar un lloc en la primera línia de mercat quan això s’esdevingui. Ja ha manifestat que el seu objectiu és vendre un milió de cotxes elèctrics el 2025.

Els dièsel, abocats a la desaparició
Aviat, el cotxe particular serà assenyalat com el principal emissor de partícules contaminants als països desenvolupats i un ràpid cop d’ull a l’hemeroteca confirma que s’està empenyent els automòbils dièsel cap a la desaparició.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

estats units

El nen prodigi de les criptomonedes, condemnat a 25 anys de presó

barcelona
Economia

Lloguers impagables

Barcelona

Els lloguers dels ‘expats’

Barcelona
estats units

La xarxa social de Donald Trump es dispara un 54% en el seu primer dia en borsa

barcelona
ECONOMIA

Sabadell lidera l’acompanyament perquè les empreses no tanquin per manca de relleu

SABADELL
unió europea

La UE acorda eximir els petits agricultors de sancions i controls mediambientals

barcelona

Ajudes per plantes de biogàs a les petites i mitjanes explotacions

vilobí d’onyar
estat espanyol

El govern espanyol compra un 3% de Telefónica a través de la SEPI

barcelona
TURISME

Més reserves per Setmana Santa i amb més antelació a la demarcació de Barcelona

BARCELONA