França accepta que el grup alemany Siemens absorbeixi Alstom
La fusió d’aquestes constructores permetrà la creació d’un gegant europeu del sector ferroviari
L’operació pot afavorir la desindustrialització francesa
La creació del nou gegant europeu del sector ferroviari representa una prova més de la decadència industrial francesa. La controvèrsia predomina a França respecte a la fusió entre el grup alemany Siemens i Alstom, l’empresa fabricant dels emblemàtics trens d’alta velocitat francesos. Les dues companyies van anunciar dimarts aquesta ambiciosa operació, que té l’aprovació del president Emmanuel Macron. Segons presumeix l’executiu gal, el nou grup Siemens-Alstom, qualificat com una “fusió entre iguals”, esdevindrà el segon fabricant mundial del sector ferroviari, tindrà 62.000 empleats i podrà competir amb el gegant xinès CRRC. Fonts governamentals ja l’han batejat com “l’Airbus del ferrocarril”, en referència a la constructora aeronàutica creada el 2000 després d’un fructuós acord entre França i Alemanya.
Malgrat els esforços del govern francès per lloar la fusió, els dubtes predominen respecte a la conveniència d’aquesta operació, que es veu com una nova etapa en el desmantellament del grup francès, que el 2015 ja va vendre la seva filial elèctrica a la nord-americana General Electric. Si l’operació és ratificada pels respectius comitès d’empresa, Siemens es convertirà en el principal accionista d’Alstom, amb un 50% del capital. Sis dels onze membres del consell d’administració del nou grup pertanyeran a la constructora alemanya, que té un valor de 75.000 milions d’euros, és a dir, deu vegades més que la companyia francesa.
Les úniques concessions obtingudes de la part d’Alstom han estat que la seu es mantingui a la regió parisenca i el director general, Henri PoupartLafarge, conservi el lloc. “L’estat s’ha assegurat un cert nombre de garanties, sobretot pel que fa als llocs de treball”, segons el govern francès. Per Le Monde, l’executiu gal, que tenia la possibilitat d’aconseguir un 20% del capital de la constructora francesa, ha obtingut la garantia que durant els pròxims quatre anys es preservaran els 8.500 llocs de treball d’Alstom i els 500 de Siemens que hi ha a França. Però aquest compromís no afecta les fàbriques que el grup francès té en altres països d’Europa, com ara la planta de Santa Perpètua de Mogoda, al Vallès Occidental.
A més de la fusió entre Siemens i Alstom, el govern francès va anunciar ahir una altra ambiciosa i controvertida operació industrial: l’adquisició de les drassanes de Saint-Nazaire pel grup italià Fincantieri, propietat de l’estat transalpí. Després d’unes negociacions tortuoses, que van comportar la nacionalització a finals de juliol d’aquesta emblemàtica planta naval, el grup italià posseirà un 51% del capital de les drassanes de Saint-Nazaire. Oficialitzada en una cimera franco-italiana a Lió, la decisió ha estat presentada com la creació d’un “Airbus del mar”. Macron defensa la construcció de “campions europeus”, però es contradiu amb el fet d’incentivar la desindustrialització.