Pioners catalans en l'exportació d'alls

Allexport i Allium, dues empreses del mateix grup, da dècades que estan especialitzades en la comercialització d'alls

Allexport i la seva filial Allium es dediquen exclusivament a la comercialització d'alls; la primera s'ocupa dels mercats català i espanyol, i la segona, dels mercats internacionals. L'all, com expliquen els seus gerents, és un món a part dins del conjunt de productes que es poden trobar en la secció de fruites i verdures dels mercats i grans centres comercials; per això, aquesta empresa se centra només en la venda d'all, del qual disposen de fins a 300 referències diferents, deixant de banda productes derivats com ara l'allioli o la venda d'alls macerats. En un futur, però, obriran les línies de venda d'all ecològic (cultivat sense pesticides) i d'all pelat. Actualment, Allexport abasteix mercats centrals com ara Mercabarna i grans cadenes de distribució, per a les quals produeix també marques blanques.

La crisi econòmica ha produït un canvi de tendència en el mercat. Ara els clients no estan tan preocupats per la qualitat de l'all (n'hi ha de tres categories: l' extra i les categories 1 i 2) com pel preu, cosa que ha reduït la sofisticació en l'entrega del producte envasat, malgrat que Allexport va ser pionera en l'envasat d'all en petit format (la xarxa amb tres cabeces d'alls). Aquesta transformació no ha reduït el volum de vendes, que s'ha mantingut a l'entorn dels quatre milions de quilos anuals, però sí que ha reduït la facturació, que el 2009 es va situar en els set milions d'euros, aproximadament, un 7% menys que en l'exercici del 2008.

La preponderància de la Xina en el domini del mercat mundial ha centrat els esforços de les companyies de l'Estat en el mercat europeu. Els gerents afirmen que la incògnita sobre el futur dels aranzels europeus impedeix fer plans a llarg termini.

LES DADES

Any de fundació de l'empresa
1984 (Allexport SA) i 1994 (Allium-94 SL)
Adreça de la seu corporativa
Zona industrial Pont-Xetmar, carrer A, número 9-13 17844 Cornellà del Terri Tel. 972 59 40 83
Principals directius
Pere Camps, gerent
Maria Costa, gerent i cap de recursos humans
Àrees de mercat
Allexport SA: mercat català i espanyol Allium-94: França, Portugal, Itàlia, Països Baixos i Finlàndia
Principals productes
Només alls en totes les varietats, formats i orígens
Superfície que ocupa la fàbrica principal
Cornellà del Terri: 2.000 m² Albacete: 3.000 m²
Pàgina web
www.allexportsa.com

LA HISTÒRIA

Un treball de generacions.
Allexport SA és un negoci familiar, encapçalat per unes persones que es dediquen des de fa generacions a la comercialització i exportació d'alls. Els avis dels gerents actuals ja exportaven aquest producte a la Cuba del dictador Batista, abans de la revolució de Fidel Castro. L'empresa té l'origen en la fusió de tres negocis familiars especialitzats a comercialitzar alls; al cap d'uns anys, el 1984, funden Allexport SA, amb l'objectiu de cobrir la demanda dels mercats català i espanyol. Deu anys més tard i gràcies a la importància que adquireix el mercat francès, gran consumidor d'alls produïts a l'Estat, funden una empresa filial que s'especialitzarà en l'exportació fora de territori espanyol, Allium-94 SL. A poc a poc es van obrint nous mercats: Portugal, Itàlia, els Països Baixos i Finlàndia.
PERE CAMPS I MARIA COSTA

«Els xinesos tenen el 80% del mercat»

L'all diuen que és un producte sa, el mercat de l'all té bona salut?
–«El 2009 ha estat un any complicat. Es continuen menjant alls, però els nostres clients ens demanen productes més econòmics. Les gammes altes de producte es venen menys, mentre que les baixes tenen més sortida. Al final, el volum de tones venut ha estat, si fa no fa, el mateix que altres anys, però el rendiment econòmic ha baixat.»
–Quina és la competència del sector?
–«La competència és molt forta, sobretot perquè des de finals de la dècada dels vuitanta, la Xina produeix el 80% dels alls que es consumeixen al món. Això va fer que els productors espanyols busquessin refugi al mercat europeu, que està protegit per aranzels, però van tancar moltes empreses espanyoles.»
–La lluita de David contra Goliat.
–«Durant anys han destruït molta producció. Ara bé, també té els seus avantatges. El novembre del 2009 els xinesos van decidir quadruplicar el preu de venda, i com que ningú pot copar la veta de mercat que deixarien lliure per preu, tots hem apujat els preus i el mercat mundial s'ha hagut d'empassar la pujada.»
–Quin país acull millor el seu producte?
–«França. Són molt deficitaris d'all i es veuen obligats a buscar producte en altres països. La proximitat amb França ens afavoreix.»
–Els alls tenen algun ús més, a banda del culinari?
–«L'all té moltes propietats, és un gran antibiòtic natural, fins i tot hi ha càpsules d'all. És un producte molt arrelat a la cultura popular.»


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
EMPRESA

Carme Torras, premi Manel Xifra a la transmissió de coneixement tècnic i tecnològic

GIRONA
economia

El Consell Regulador del Cava admetrà raïm de fora de la DO pels efectes de la sequera

vilafranca del penedès
economia

El Port de Mataró acollirà el primer Saló Internacional Nàutic amb una trentena d’expositors

mataró

Reempresa evita el tancament de 440 empreses gironines durant l’última dècada

girona
economia

Henkell Freixenet creix un 4,1% l’últim any assolint 1.230 milions d’euros de facturació

sant sadurní d’anoia
medi ambient

Part de les vinyes del Penedès, en perill de mort, per la sequera

VILAFRANCA DEL PENEDÈS
Economia

L’acord perquè Chery fabriqui vehicles a l’antiga Nissan es signarà divendres

barcelona
economia

El Govern autoritza a Circuits de Catalunya a adjudicar la gestió a Fira de Barcelona

BARCELONA
Xina

L’economia xinesa creix un 5,3% en el primer trimestre

barcelona