La Borsa
Més valors
Economia

TANTXTANT

Un continent en decadència

L’any 1980 els països que formen l’actual Unió Europea representaven un 30% del PIB mundial. Al cap de 37 anys, suposen només un 16% del total. Hi ha contribuït el gran creixement de la Xina, que ha passat del 2 al 17% en el mateix període, però els Estats Units no hi han perdut tant. A més, Europa ha tingut l’oportunitat de la caiguda del comunisme que no ha aprofitat.

Aquesta decadència és deguda en gran part a la falta d’un projecte polític.  L’euro, el darrer projecte d’integració europea, ha permès a Alemanya fer-se el control econòmic de la zona euro, sense tenir per a ella cap projecte polític.

La proposta alemanya és profundament economicista: estabilitat monetària a canvi d’austeritat. Un neokeynesià afirmarà que és una bajanada, però és que a més és irrealitzable.  Per tenir les majories suficients per tirar endavant, Angela Merkel ha pactat amb les elits corruptes de la perifèria europea (polítics grecs, italians o espanyols), no precisament els millors per retre comptes i retallar. A més, ha transaccionat amb ells unes comissions europees de molt baix nivell.

A la mítica sèrie britànica Sí, ministre, el primer ministre deia que els funcionaris europeus tenien les habilitats organitzatives dels italians, la flexibilitat dels alemanys i la modèstia dels francesos. La realitat actual està validant la caricatura de fa més de trenta anys. Aquest marasme polític i econòmic ha fet sorgir a més projectes populistes. Avui, Europa, davant la Xina, Rússia o Turquia, es comença a assemblar als sistemes precolombins o xinesos de fa segles que es van enfonsar amb l’arribada dels europeus.

Europa encara té unes capacitats diferencials i uns valors que li permeten posar en marxa un nou projecte de rellançament amb major integració i menys burocràcia. Hi serem a temps?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Seat creu que els talls de carretera la perjudiquen

Barcelona
Creix fins a l’octubre un 1,3% el trànsit de mercaderies al port

Creix fins a l’octubre un 1,3% el trànsit de mercaderies al port

Barcelona
Economia

Quim Torra planta els premis Ferrer Salat, que lliura Foment del Treball

L’expresident del BBVA, sense mesures cautelars després de declarar per Villarejo

Madrid

Por a tenir una pensió insuficient

Barcelona
economia

Foment premia el president de Seat, Luca de Meo, com a Empresari de l’Any

Revés judicial als bancs pel venciment anticipat

girona

Impuls per disposar de més habitatges socials al Gironès

Girona

El govern promet reduir un 30% les taxes universitàries

barcelona