Economia

Vint-i-vuit granges gironines a les jornades Benvinguts a Pagès

Serà la quarta edició, i es fa per acostar l’activitat d’aquests establiments rurals al món metropolità

El nombre de participants ha disminuït en comparació amb les tres edicions anteriors

Els visitants són sobretot famílies de l’àrea metropolitana

El cap de set­mana de por­tes ober­tes de les explo­ta­ci­ons agrícoles bate­jat amb el nom de Ben­vin­guts a Pagès està escal­fant motors una altra vegada. La quarta edició d’aques­tes jor­na­des d’apro­xi­mació dels mons urbà i rural aquest any tindrà lloc els dies 1 i 2 de juny, i més de 200 explo­ta­ci­ons agrícoles i rama­de­res –de moment n’hi ha 28 de les comar­ques de Girona– expli­ca­ran als visi­tants com tre­ba­llen o, dit d’una altra manera, des­ve­la­ran la fei­nada prèvia a l’arri­bada del men­jar a taula. En aques­tes jor­na­des, els visi­tants s’inte­gren una estona en les tas­ques quo­ti­di­a­nes, reco­llint ous o donant men­jar al bes­tiar; tenen l’opor­tu­ni­tat de par­lar amb els page­sos i rama­ders i, final­ment, poden com­prar els seus pro­duc­tes. A més, un nom­bre simi­lar d’allot­ja­ments i res­tau­rants com­ple­tarà l’oferta lúdica, comer­cial, didàctica i turística d’una ini­ci­a­tiva ins­ti­tu­ci­o­nal que pretén ven­dre els valors i els pro­duc­tes d’un sec­tor econòmic que s’ha sen­tit sem­pre mal­trac­tat o, com a mínim, des­co­ne­gut per la gent de ciu­tat. D’altra banda, al pro­grama s’han afe­git al vol­tant de 150 acti­vi­tats extres, com ara expo­si­ci­ons o fires monogràfiques. Sumant les tres edi­ci­ons pre­ce­dents, Ben­vin­guts a Pagès ha rebut uns 55.000 visi­tants, majo­ritària­ment pro­ce­dents de l’àrea metro­po­li­tana de Bar­ce­lona. El públic fami­liar –amb cri­a­tu­res peti­tes– és el per­fil domi­nant.

Rotació

La ini­ci­a­tiva, de la Gene­ra­li­tat, es dona per con­so­li­dada. No obs­tant això, en la llista d’explo­ta­ci­ons i d’esta­bli­ments par­ti­ci­pants es nota que hi ha un per­cen­tatge impor­tant que no repe­tei­xen. “El fet que hi hagi rotació no s’ha de con­si­de­rar forçosa­ment dolent”, con­si­dera Ramon Sent­martí, direc­tor de la Pro­mo­tora d’Explo­ta­ci­ons Agro­a­li­mentàries (Pro­deca, un orga­nisme del govern català), coor­di­na­dora de les jor­na­des. D’altra banda, a la demar­cació de Girona es regis­tra una dava­llada del nom­bre de par­ti­ci­pants, sobre­tot pel que fa a explo­ta­ci­ons visi­ta­bles. De les 41 de l’any pas­sat a 28, tot i que hi pot haver incor­po­ra­ci­ons de dar­rera hora. En el cas d’algu­nes comar­ques, Sent­martí ho atri­bu­eix a la cre­ació de pro­mo­ci­ons simi­lars dis­tribuïdes en dates que con­si­de­ren més adi­ents. “L’objec­tiu és el mateix; per tant, no ho veiem mala­ment”, afirma.

A les comar­ques de Girona, a més de les 28 explo­ta­ci­ons visi­ta­bles, s’han pre­pa­rat 23 acti­vi­tats com­ple­mentàries. De res­tau­rants i allot­ja­ments que tin­guin ofer­tes per a aquells dies n’hi haurà 19 i 44, res­pec­ti­va­ment. En total, hi ha 114 pro­pos­tes, mol­tes menys que l’any pas­sat, que n’hi va haver 177. La comarca amb més oferta serà la Gar­rotxa, però amb tan sols tres explo­ta­ci­ons per visi­tar: Ali­ments Ecològics Coll­bahí, el Mas Pla­ne­ses de Sant Fer­riol i Ver­du­res de la Canya, de Sant Joan les Fonts. Només n’hi ha dues al Gironès, el Baix Empordà i la Selva. En canvi, al Pla de l’Estany està pre­vist que obrin les por­tes set explo­ta­ci­ons: Biòrica, a Sant Miquel de Camp­ma­jor; Can Masó Petit, de Camós; el Celler Baro­nia de Vila­de­muls, els ela­bo­ra­dors de mel Dolça Abe­lla de Crespià; el pro­duc­tor de nous Can Lla­va­nera, també de Crespià, i els masos Colo­mer i Auró, d’Espo­nellà.

Pros i con­tres

Una de les explo­ta­ci­ons que hi havia par­ti­ci­pat (dues vega­des) i aquest cop no, és Can Com­panyó, de Lla­gos­tera, dedi­cada a la pro­ducció d’oli. A la finca tenen una petita botiga. “No venia prou gent; pel sobre­es­forç que repre­senta per a nosal­tres, no surt a compte. Som pocs i ja anem prou atra­fe­gats la resta de l’any”, argu­menta en Car­les. En canvi, el Celler Martín Faixó de Cadaqués repe­teix. “És una pro­posta que lliga amb el nos­tre model de negoci, que mira de valo­rar el pai­satge, la pro­xi­mi­tat amb el cli­ent, la feina de la vinya... I, si més no, et dona visi­bi­li­tat”, comenta David Roca. Joan Cana­lias, de Ver­du­res de la Canya, ha ana­lit­zat la seva pri­mera experiència de l’any pas­sat i al final ha deci­dit repe­tir. D’una banda –comenta–, suposa un pro­blema orga­nit­za­tiu: “Cal­dria que els visi­tants s’apun­tes­sin prèvia­ment per inter­net, perquè no es con­cen­tres­sin en deter­mi­na­des hores.” Des del punt de vista econòmic –asse­gura–, Ben­vin­guts a Pagès no surt a compte, perquè suposa més des­pe­ses que ingres­sos. En canvi, han cons­ta­tat que aque­lles jor­na­des van ser­vir d’apa­ra­dor i, arran de par­ti­ci­par-hi, han fet uns quants cli­ents nous, de la mateixa comarca.

LES XIFRES

114
explotacions,
restaurants, allotjaments i entitats de la demarcació hi participen.
7
explotacions
obriran les portes al Pla de l’Estany, la comarca on hi haurà més oferta d’aquest tipus.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.