Economia

Les infusions de Tegust ja bullen

L’empresa estrena fàbrica i planeja noves inversions per augmentar capacitat si prosperen els contractes amb tercers

Tenen l’objectiu d’estimular la xarxa de productors locals d’herbes

Els responsables de Tegust tenen els peus als blocs de sortida i la mirada fixada en l’horitzó, en espera del tret per córrer disparats. Aquesta jove empresa de la Bisbal d’Empordà, que fins fa poc estava al viver Nexes de Forallac, ultima contractes amb diverses firmes cafeteres per assumir les seves cartes de tes i infusions, que podrien suposar el revulsiu que esperaven per abordar un salt d’escala.

Tot just acaben d’estrenar una nova fàbrica de 900 m² en la qual han invertit 1 milió d’euros, aconseguits amb una ampliació de capital. Tanmateix, Joan Sais, director de Tegust, ja estudia fórmules per finançar els 300.000 euros addicionals que costen les màquines que s’hauran d’incorporar per respondre a les necessitats de producció associades als nous compromisos.

Per entendre el salt que preparen, cal pensar que aquest any la previsió inicial era produir 1 milió de sobres d’infusió, un 20% més que el 2018. Aquest milió és només una cinquena part de la capacitat productiva instal·lada, i per als nous reptes caldrà incorporar dues màquines més.

La marca pròpia.

Produir per a tercers proporcionarà a Tegust el volum que necessiten per abordar amb més ambició els objectius de la marca pròpia, que depèn de créixer en els mercats català i espanyol, en una primera instància. Actualment, el 70% de la producció s’orienta al canal Horeca (hotels, restaurants i cafès) i el 30% restant es ven en algunes cadenes de supermercats i botigues gurmet, però l’àmbit d’influència encara és molt limitat. L’estratègia de creixement depèn de millorar la distribució al territori. D’altra banda, també treballen per tancar aliances de marca (co-branding) que tan bon resultat els ha donat fins ara. Tenen acords amb el Girona FC -que ha inspirat una infusió amb els colors blanc i vermell-, amb el monestir de Montserrat -per fer una combinació d’herbes inspirades en el famós destil·lat de l’abadia-, i amb la Confraria de la Ratafia, artífex de la ratafia 1842.

L’altre motor del creixement de la marca pròpia és la innovació. La carta de tes i infusions de Tegust disposa de 28 propostes, i constantment se n’incorporen de noves. Entre les més recents hi ha els anomenats instants, que es dissolen directament en aigua i proporcionen una experiència diferent que vol agradar fins i tot al públic que no beu habitualment infusions. “Nosaltres no ens definim com una empresa d’infusions, sinó de begudes”, subratlla Pep Mascarós, ànima i creador de Tegust. Certament, el mercat de les infusions està evolucionant ràpidament i de ser un producte valorat per les propietats medicinals amb un públic i un consum limitats, ha passat a eixamplar la base entre les persones interessades pels productes saludables.

L’origen de Tegust està relacionat amb aquest canvi en el mercat. Pep Mascarós va descobrir que Catalunya, terra molt rica en herbes aromàtiques per la seva diversitat de climes i paisatges, consumeix infusions elaborades preferentment amb matèria primera de fora i d’una qualitat força discutible. “A Linyola es produeix la millor camamilla del món, en canvi, en consumim d’importada”, es lamenta Mascarós.

A partir d’aquest moment, el fundador de Tegust es va obsessionar amb la idea de recuperar les olors de la seva infància i acostar-les al consumidor. En col·laboració amb la Xarxa Parc de les Olors, un col·lectiu que difon la cultura de les plantes aromàtiques i medicinals de Catalunya, Pep Mascarós va presentar un projecte d’infusions amb herbes de productors locals a un fabricant del sector, però davant el seu rebuig, Mascarós va decidir muntar un negoci i fer-ho directament. Calien recursos i va engrescar un grup d’amics de la comarca, que hi van invertir uns 50.000 euros per començar. A partir d’aquí, Tegust ha anat cremant etapes: inicialment tenien la producció i la comercialització delegades a altres empreses i, a poc a poc, les han anat assumint fins a l’estrena de la fàbrica a finals de l’any passat.

Actualment, el 50% dels ingredients que l’empresa utilitza són de productors locals. Aquesta demanda creixent està estimulant un petit sector que es comença a posar les piles; malgrat tot, la collita de determinades herbes encara és tan limitada que no satisfà la demanda. Quan el gènere ve de fora, es mira que sigui de cultiu ecològic.

El compromís de Tegust és també amb l’energia que es consumeix: biomassa de boscos locals o electricitat de fonts renovables. També hi ha un compromís social: els treballadors que es dediquen a l’envasat són del Centre Tramuntana de persones amb diversitat funcional. Per acabar, també estan buscant alternatives sostenibles per preservar en tot moment l’aroma de les herbes.

TEGUST

Facturació
213.000 €
Treballadors
8
Any de fundació
2014
Mascarós assegura que sense el suport de la incubadora de Forallac Nexes, Tegust no existiria. Tampoc sense els primers cinc socis, que van creure en la idea fins al punt de posar-hi diners. Ni els tretze que són ara, després de l’ampliació de capital que ha calgut fer per pagar la fàbrica. Amb el salt d’escala, Joan Sais n’ha assumit la direcció.

De la ceràmica a la ratafia

Pep Mascarós era un petit productor ceramista que treballava per a indústries de la Bisbal fins que va esclatar la crisi de totxo i es va haver de buscar la vida. Primer es va interessar pels mercats de productes ecològics, i va muntar un petit negoci de roba. L’atzar, però, li va proporcionar una excusa per tornar a reinventar-se. Aficionat al món de la ratafia, va participar en un concurs, sense gaire èxit: “La meva ratafia era molt dolenta”, reconeix. Tanmateix, aquelles herbes que no eren bones per a un licor sí que ho eren per a una infusió. Ho va testar a la seva paradeta del mercat i va ser un èxit. Ara la infusió de ratafia és un clàssic present en moltes cartes d’infusions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

Tesla acomiadarà 15.000 treballadors, el 10% de la seva plantilla global

barcelona

Stuart anuncia un ERO però diu que mantindrà un “pol tecnològic” a Barcelona

Barcelona
turisme

Les estacions d’esquí de Lleida tanquen una bona temporada

lleida
economia

La Generalitat assegura que s’han resolt més de la meitat dels fons europeus

barcelona
CASSÀ DE LA SELVA

L’Ajuntament reconeixerà el teixit empresarial del municipi

CASSÀ DE LA SELVA
economia

El barril de Brent baixa dels 90 dòlars tot i la tensió a l’Orient Mitjà

barcelona
GIRONA

Gelati Dino preveu obrir sis punts de venda més a curt i mitjà termini

GIRONA

La Paradoxa d’Easterlin

professor d'economia i empresa, Universitat de Girona, emprenedor i expert en gestió de crisi i desenvolupament de negoci
Tribuna

Memòria històrica

@sninobecerra / Catedràtic emèrit de l’IQS School of Management (URL)