Davallada d’un 40% en el nombre de passatgers de les línies de bus gironines
L’Associació de Transports de Girona (Asetrans) considera que la por del contagi de la Covid-19 és la causa del descens i reclama solucions al govern
L’ús del transport públic per carretera a les comarques gironines ha davallat. Ho demostren les xifres comparatives respecte a l’any passat. La pandèmia ha fet caure el nombre d’usuaris en un 40% i, segons l’Associació de Transports de Girona (Asetrans), la causa principal és la por dels viatgers, ja que consideren que aquests vehicles poden ser un focus de contagi de la Covid-19. El sector reclama “solucions” a l’administració. A hores d’ara, ja s’han vist obligats a recuperar el 100% de les rutes, però la resposta és molt menor que l’any passat.
Asetrans adverteix que les empreses es podrien plantejar la possibilitat d’eliminar línies si no tenen una compensació. I més tenint en compte que el transport relacionat amb l’oci i el turisme ha caigut prop d’un 90%. Així ho admetia a l’agència ACN el president d’Asetrans, Àlex Gilabert. “Esperem que no s’hagi d’arribar a aquesta possibilitat, però, si no és sostenible, sí que es podria plantejar reduir l’oferta de cara al 2021”, assenyala Gilabert.
Una de les claus, explica, és que hi hagi un “canvi de missatge” amb relació al transport públic.
Gilabert assegura que els autocars són espais “segurs” i que, per tant, no es poden veure com un focus de contagi. Remarca que hi ha una ventilació constant del vehicle i que les empreses mantenen totes les mesures de seguretat necessàries per reduir els riscos. “Ho hem explicat, però sembla que hi continua havent sensació d’inseguretat”, destacava Gilabert. El president de la patronal de transports assenyala l’esforç que ha suposat doblar el nombre de passatgers en els darrers deu anys a la demarcació. “Hem passat de quatre a vuit milions de viatgers en transport públic i ara ho podríem perdre”, alertava.
El transport de passatgers relacionat amb l’oci i el lleure ha registrat també una davallada a la demarcació. La contractació d’aquest servei s’ha reduït en un 90% respecte a l’any passat, en bona mesura com a conseqüència de les restriccions que s’han imposat en aquest àmbit.
“Si no ens creiem que el turisme ens dona menjar i no l’incentivem, no tornarà. Lamentablement, no veiem cap mesura en aquest sentit, i això ens preocupa molt”, assenyalava Àlex Gilabert. El transport escolar, en canvi, s’ha recuperat i el president d’Asetrans se’n felicita. “Ara per ara, és el que sustenta el sector, però és evident que només amb això no n’hi ha prou”, concreta.