Economia

Tecnologia catalana en teledetecció

Geokinesia és una ‘start-up’ nascuda del programa The Collider, del MWC

La firma vol facturar en cinc anys 5 milions d’euros

L’start-up Geoki­ne­sia és un bon exem­ple de com és pos­si­ble con­ver­tir la recerca científica en un pro­ducte que arribi al mer­cat glo­bal. De manera que, a més de tenir un poten­cial de negoci per als empre­ne­dors, retorni valor a la soci­e­tat. Nas­cuda el juliol pas­sat, Geoki­ne­sia va començar a comer­ci­a­lit­zar en pocs mesos una tec­no­lo­gia en què tre­ba­lla­ven des de feia anys científics del Cen­tre Tec­nològic de Tele­co­mu­ni­ca­ci­ons de Cata­lu­nya (CTTC), que per­tany al sis­tema CERCA de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya.

La tec­no­lo­gia cone­guda com INSAR per­met a través de la tele­de­tecció espa­cial, iden­ti­fi­car el com­por­ta­ment del ter­reny amb pre­cisió mil·limètrica i històrica. Unes dades que es con­ver­tei­xen en essen­ci­als per a sec­tors com la mine­ria, el gas, el petroli, la cons­trucció i l’engi­nye­ria civil. Dis­po­sar d’aquesta infor­mació pot fer més efi­ci­ent el sec­tor miner, però també sal­var vides. Per­met iden­ti­fi­car l’esta­bi­li­tat de talus­sos o de ter­renys on s’han de cons­truir infra­es­truc­tu­res i ajuda a pre­ve­nir des­pre­ni­ments, entre mol­tes altres apli­ca­ci­ons

En cons­trucció i engi­nye­ria civil, per exem­ple, sovint costa deter­mi­nar les coor­de­na­des d’ubi­cació quan està a prop d’edi­fi­cis alts o inte­ri­ors pels camps elec­tro­magnètics. Aquesta tec­no­lo­gia solu­ci­ona aques­tes limi­ta­ci­ons, i Geoki­ne­sia ho fa pos­si­ble, a més, amb un baix cost.

Geoki­ne­sia és una de la quin­zena de start-ups que ha incu­bat The Colli­der, el pro­grama de trans­ferència tec­nològica del Mobile World Con­gress (MWC). The Colli­der con­necta el conei­xe­ment científic amb empre­ne­dors per fer aflo­rar start-ups tec­nològiques inno­va­do­res.

L’empre­ne­dor que ha aga­fat el guant és Pavel Pav­lovsky, un geògraf que ha acu­mu­lat una impor­tant tra­jectòria en la direcció empre­sa­rial en com­pa­nyies del sec­tor tec­nològic i de tele­co­mu­ni­ca­ci­ons. “Fa temps que tenia l’ambició de lide­rar un pro­jecte propi, i Geoki­ne­sia encaixa per­fec­ta­ment en els camps en què m’havia desen­vo­lu­pat pro­fes­si­o­nal­ment”, explica Pav­lovsky.

La pro­pi­e­tat de Geoki­ne­sia es repar­teix, doncs, entre els científics que van pre­sen­tar la tec­no­lo­gia (un 15%), el pro­grama de trans­ferència The Colli­der (un altre 15%) i la resta queda en mans de l’empre­ne­dor.

El model d’empresa està basat en la màxima opti­mit­zació de la tec­no­lo­gia mit­jançant la sub­con­trac­tació de col·labo­ra­dors per donar res­posta als dife­rents pro­jec­tes. Pav­lovsky explica que volen tenir una estruc­tura empre­sa­rial molt àgil que a penes generi cos­tos fixos per ser tan com­pe­ti­tius com sigui pos­si­ble en el mer­cat glo­bal. Tot i això, no des­carta incor­po­rar algun col·labo­ra­dor en plan­ti­lla que seria qui es dediqués a seguir desen­vo­lu­pant el seu pro­ducte per gua­nyar en pre­dic­ti­vi­tat.

Geoki­ne­sia, amb seu al Pier01 Bar­ce­lona Tech City, al Palau de Mar de Bar­ce­lona, s’ha mar­cat com a objec­tiu sumar una fac­tu­ració de 5 mili­ons d’euros en els pro­pers cinc anys.

Per a l’actual exer­cici, el CEO creu que tan­ca­ran amb 500.000 euros en ven­des. “Des dels pri­mers mesos vam començar a ven­dre, perquè es tracta d’una tec­no­lo­gia madura”, afe­geix.

L’empresa emer­gent ha nego­ciat con­trac­tes comer­ci­als amb una firma xilena i una de xinesa, que dona­ran un impuls a l negoci de la firma.

L’start-up té en el seu pla estratègic seguir desen­vo­lu­pant la tec­no­lo­gia per con­ver­tir-se en un dels pocs actors del mer­cat que opera amb aquesta pla­ta­forma. “Arreu el món no hi ha gai­res empre­ses que s’hi dedi­quen, i tenim la capa­ci­tat per posi­ci­o­nar-nos en els pri­mers llocs”, diu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia