Economia

Zyrcular Foods treu el seu producte propi de proteïna vegetal

L’empresa de Seva llança una gamma d’hamburgueses de proteïna alternativa

L’empresa de Seva vol tenir presència en els diferents punts de la cadena de valor

Zyr­cu­lar Foods, com­pa­nyia que desen­vo­lupa pro­duc­tes ali­men­ta­ris ela­bo­rats amb proteïnes alter­na­ti­ves, ja té al mer­cat el seu pri­mer pro­ducte de marca pròpia, l’ham­bur­guesa vege­tal Amara.

L’empresa de Seva, que va posar en marxa la seva planta el març d’enguany, havia ini­ciat les seves acti­vi­tats com a pro­duc­tor de proteïna alter­na­tiva per a ter­cers, cade­nes de gran dis­tri­bució, ope­ra­dors del sec­tor food­ser­vice i cli­ents indus­tri­als del sec­tor de l’ali­men­tació.

Després d’esde­ve­nir proveïdor de fir­mes com La Sirena, ALDI, Sánchez Romero, Áreas, Pad Thai Wok i Fos­ters Hollywood, van veure que al mer­cat hi havia lloc per una marca com Amara, “per jugar amb el vec­tor de gas­tro­no­mia i pro­xi­mi­tat”, com diu Santi Ali­aga, el CEO de la com­pa­nyia. Efec­ti­va­ment, l’ham­bur­guesa Amara -amb gust de vede­lla cara­mel·lit­zada, vede­lla bres­sada i pollas­tre- “ha estat feta a la reserva de la bios­fera del Mont­seny, a una hora de Bar­ce­lona, en una estruc­tura indus­trial on només es tre­ba­lla amb proteïna vege­tal, que con­su­meix ener­gia 100% verda i segueix els prin­ci­pis de les finan­ces sos­te­ni­bles”. La planta de Seva, una inversió de 3,5 mili­ons d’euros de 1.500 m² ampli­a­bles, té capa­ci­tat per pro­duir fins a 1 milió de qui­los de pro­duc­tes de proteïna alter­na­tiva.

Tan­ma­teix, el pro­jecte empre­sa­rial de Zyr­cu­lar Foods és con­ce­but per esta­blir ali­an­ces estratègiques, estar obert a empre­ses que vul­guin inno­var en ali­men­tació, pro­duir a escala indus­trial o tenir un braç en la dis­tri­bució. Com diu Ali­aga, “el crei­xe­ment de l’empresa ha de venir de les col·labo­ra­ci­ons, ara que els recur­sos s’han d’inver­tir amb sen­tit comú”. Una col·labo­ració reei­xida ha estat la que han sig­nat amb La Sirena, que s’ha mate­ri­a­lit­zat amb Veg­gi­rena, una ham­bur­guesa d’ori­gen vege­tal amb gust de bacallà. Com a dis­tribuïdor, ha tre­ba­llat amb Beyond Meat, NEXT, Gar­dein i Sop­hie’s Kitc­hen.

Per poder abas­tar totes les pos­si­bi­li­tats, Zyr­cu­lar Foods es con­fi­gura en un grup de tres uni­tats de negoci: Zyr­cu­lar Labs, que es dedica a la inno­vació i el desen­vo­lu­pa­ment d’ali­ments; Zyr­cu­lar Plant, la fac­to­ria per pro­duir indus­tri­al­ment els pro­duc­tes desen­vo­lu­pats, i Zyr­cu­lar Brands, dedi­cada a la dis­tri­bució de pro­duc­tes. “Ser pre­sents en dife­rents punts de la cadena de valor ens per­met expe­ri­men­tar i apren­dre”, diu Ali­aga.

Zyr­cu­lar Foods tre­ba­lla els vin­cles en xarxa per aco­llir a les seves ins­tal·laci­ons start-ups i grups inter­na­ci­o­nals, i per això forma part del clúster ali­men­tari Food Valley de Wage­nin­gen (Holanda) i del Good Food Ins­ti­tute, ori­gi­nari dels EUA, però amb implan­tació glo­bal.

Santi Ali­aga adver­teix que ens tro­bem en un moment de tran­sició, en què s’entre­llu­quen algu­nes tendències. A l’Estat espa­nyol, en què uns 3,8 mili­ons de per­so­nes tenen una ali­men­tació fona­men­tal­ment vege­tal, el mer­cat de la proteïna alter­na­tiva repre­senta ara mateix un negoci d’entre 80 i 90 mili­ons d’euros, “encara petit”, tot i que, afe­geix: “És pre­vi­si­ble que en els pròxims anys, amb una cul­tura gas­tronòmica tan potent com la que tenim, aquests pro­duc­tes es faran un lloc en el mer­cat.” També cal indi­car, com fa Ali­aga, que “les noves gene­ra­ci­ons de con­su­mi­dors valo­ren que la pro­ducció de l’ali­ment sigui sos­te­ni­ble o que la UE tin­gui com una de les seves polítiques limi­tar el con­sum de la proteïna ani­mal”.

En la seva pros­pecció de futur, tin­drem un qua­dre de cos­tums ali­men­ta­ris en què “la proteïna vege­tal no serà exclo­ent, sinó com­ple­mentària, per tal de ser un ele­ment d’equi­li­bri en la dieta de cadascú”. També remarca que aquests pro­duc­tes alter­na­tius han de ser gas­tronòmica­ment inno­va­dors i no cer­car necessària­ment la sem­blança de gust amb la carn.

Serà un uni­vers divers, en què hi haurà almenys cinc tipus de proteïna per con­tri­buir a reduir les emis­si­ons de CO2: la vege­tal, la que es fa a base de fongs i bolets, les fer­men­ta­ci­ons o resi­dus d’altres ali­ments, la que fa ser­vir insec­tes o farina d’insec­tes i la carn cel·lular. El CEO de Zyr­cu­lar Foods creu que, per exem­ple, “per una qüestió de clic men­tal, és més difícil que aquí arreli la proteïna d’insec­tes, que sí que pot tenir futur en un mer­cat com el d’Holanda o en un seg­ment com el dels espor­tis­tes, que neces­si­ten molta apor­tació de proteïnes”.

‘Del conreu a la taula’

El projecte Del conreu a la taula, presentat als fons Next Generation europeus vol promoure la producció de proteïna vegetal, tot implicant-hi proveïdors de llavors de soja, cigró, llentia o pèsol (Batlle); la recerca universitària (Universitat de Lleida); un fabricant de maquinària industrial (Metalquimia), i dues empreses del sector de l’alimentació alternativa, Elian i Zyrcular Foods, que analitzaran les possibilitats nutricionals de les llavors. El projecte s’emmarca en el hub de proteïna alternativa que impulsa la Generalitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.