Economia

L’holograma de Newtonlab se situa a l’avançada del mercat

La companyia ja és un dels referents del mercat amb un dispositiu que projecta persones i objectes de mida real A banda del mercat europeu, explora l’opció del Pròxim Orient

New­ton­lab Space, empresa espe­ci­a­lit­zada en holo­gra­fia, tele­presència en 3D i cre­ació de con­tin­guts, ha acon­se­guit esde­ve­nir refe­rent del seu sec­tor amb el Show Win­dow Max, un dis­po­si­tiu de 4,5 m de llarg que mos­tra holo­gra­mes de per­so­nes i objec­tes reals en 3D de mida natu­ral i en temps real.

Show Win­dow Max, el pri­mer dis­po­si­tiu de gran for­mat que irromp al mer­cat, està con­ce­but per ofe­rir una alter­na­tiva als apa­ra­dors con­ven­ci­o­nals. Explica Vale­ri­ano Castaño, direc­tor d’ope­ra­ci­ons de New­ton­lab Space: “El nos­tre propòsit era tro­bar un apa­ra­dor hologràfic, que pot apor­tar a molts sec­tors d’acti­vi­tat o cre­ació mol­tes més coses que les que ofe­reix el medi digi­tal. Aquest apa­ra­dor vir­tual revo­lu­ci­ona la pre­sen­tació i comu­ni­cació de con­tin­guts i pro­duc­tes en sec­tors estratègics com l’auto­moció, el retail, la salut i l’art i la cul­tura.” Com asse­gura, “el mer­cat demana interac­tuar més, anar molt més enllà de la tele­visió plana”. En la tec­no­lo­gia de New­ton­lab Space, es grava a una reso­lució de 12K, quan els estàndards del sec­tor se situen en 4K i 8K. Com asse­gura Castaño, “d’ara en enda­vant, aquesta serà la tendència, si hom vol asso­lir un hiper­re­a­lisme fidel”.

Les apli­ca­ci­ons són múlti­ples, i en un sec­tor com el de moda, per exem­ple, aquest apa­ra­dor vir­tual per­met pre­sen­tar noves col·lec­ci­ons amb holo­gra­mes de models reals en movi­ment, que fan la funció de maniquí. Com ase­nyala Castaño, “les boti­gues de moda es veuen obli­ga­des a mos­trar nove­tats cada tres set­ma­nes a l’apa­ra­dor, i això obliga a des­ple­gar tota la logística dels apa­ra­do­ris­tes”: “Amb el Show Win­dow Max això s’ha aca­bat i, a més, es poden ofe­rir con­tin­guts en funció de qui tens al davant o en funció del temps que està fent en aquell moment.”

En el cas dels con­ces­si­o­na­ris de cot­xes, l’holo­grama també per­met estal­viar-se pro­ble­mes logístics: “El con­ces­si­o­nari, al seu espai d’expo­sició, s’estima més tenir menys cot­xes físics però man­te­nir la capa­ci­tat, vir­tual, de mos­trar en mida real els models, pas a pas.” En el camp de la salut, New­ton­lab ja ha pogut exhi­bir les grans pos­si­bi­li­tats que obre l’holo­gra­fia, amb l’experiència d’una ope­ració quirúrgica a l’Hos­pi­tal de Sant Pau en què s’ha fet ser­vir un model anatòmic hologràfic 3D. Mit­jançant aquesta eina, es veu­ran reduïdes les pro­ves inva­si­ves i la incer­tesa que pre­ce­deix a les inter­ven­ci­ons quirúrgi­ques.

Del 2020, data de fun­dació de l’empresa, ençà, New­ton­lab Space ja ha rea­lit­zat diver­sos pro­jec­tes per a grans com­pa­nyies i ins­ti­tu­ci­ons com Mobile World Capi­tal Bar­ce­lona, 5G Bar­ce­lona, Orange, LaLiga, TV3, Estre­lla Galícia, l’Hos­pi­tal de Sant Pau o el fes­ti­val Cruïlla, i ha par­ti­ci­pat en dife­rents esde­ve­ni­ments del sec­tor en l’àmbit naci­o­nal i euro­peu.

L’empresa, que l’any pas­sat va fac­tu­rar 300.000 euros, i que porta una inversió acu­mu­lada de 500.000 euros en tres anys, creu que el 2023 és la rampa d’enlai­ra­ment cap a un crei­xe­ment expo­nen­cial. La tec­no­lo­gia de New­ton­lab Space ja ha tro­bat cli­ents a Europa, en mer­cats com Luxem­burg, Suïssa, França i Itàlia, però el gran objec­tiu és “fer el salt cap als països del Pròxim Ori­ent, dele­ro­sos de fer grans des­ple­ga­ments tec­nològics”.

De cara als anys a venir, New­ton­lab Space tre­ba­lla per esco­me­tre “el seg­ment de mer­cat del con­sum mas­siu, la llar, amb dis­po­si­tius petits que puguin desen­vo­lu­par tas­ques de tele­presència o tele­as­sistència, ja que si les pro­duc­ci­ons de dis­po­si­tius són prou grans, poden sor­tir a preus com­pe­ti­tius”. De fet, la firma ofe­reix actu­al­ment al mer­cat dis­po­si­tius hologràfics de grandària més reduïda, com el Show Win­dow L (2,20 m per 1,37 m), pen­sat jus­ta­ment per a la tele­presència de per­so­nes, en què una per­sona física interac­tua amb una altra de pro­jec­tada, que pot estar en qual­se­vol racó del món. Ara mateix té un preu de 50.000 euros. Un altre model, el Show Win­dow S (34,5 cm per 19,4 cm), encara més petit, també pot arri­bar a les llars, i pot pro­jec­tar pro­duc­tes com ara saba­tes o peces d’art, entre d’altres. El seu cost al públic és de 5.000 euros.

Més enllà de la immersió

Són molts els àmbits en què l’holografia pot obrir portes de percepció, anant molt més enllà de la realitat immersiva. Els zoològics, per exemple, ja tenen una solució alternativa, en què el món animal es pot conèixer de manera virtual, però amb un realisme extrem. En el camp cultural, al festival Cruïlla, els fans ja han pogut fer-se fotos al costat dels seus ídols, projectats. Una experiència que també ha reeixit al Saló del Manga. L’holograma de Newtonlab també ha permès que Kilian Jornet aparegui sobtadament en un acte publicitari.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.