Economia

El substitut de Nissan comença avui a contractar extreballadors del grup nipó

El compromís és haver fitxat un miler d’antics empleats de la multinacional japonesa l’any que ve, quan començarà la fabricació de vehicles elèctrics

“Portem un llarg retard i tenim la responsabilitat de córrer per accelerar la contractació”, han assegurat avui els responsables del projecte industrial que ocuparà els antics terrenys de Nissan a la Zona Franca de Barcelona. De fet, “avui mateix” s’han començat a fitxar extreballadors del grup automobilístic nipó i l’objectiu és haver donat feina a un miler d’antics empleats de Nissan l’any que ve, sobretot tenint en compte que és quan a la majoria se’ls hi esgotarà la prestació d’atur. Així ho ha assegurat avui el conseller delegat del D-Hub, Joan Orús, en l’acte formal de firma dels acords entre Goodman, el grup australià que va guanyar el concurs per rellevar Nissan, i el hub d’electromobilitat, liderat per les empreses catalanes QEV i Btech. Gairebé tres anys després del terrabastall que va suposar l’anunci que Nissan marxava de Catalunya, la reindustrialització dels terrenys que ocupava a la Zona Franca ha fet el seu últim pas formal.

Com explica l’agència ACN, la previsió del consorci és començar la producció a inicis de l’any que ve i fabricar uns 60.000 vehicles el 2026. El projecte mobilitzarà 300 milions d’euros en els primers tres anys d’activitat i Orús està convençut que les marques amb les quals comercialitzaran els seus vehicles, Zeroid i Ebro, aconseguiran convertir-se en noms “de referència a nivell internacional”.

Tot i que qui produirà serà el hub empresarial, els terrenys han estat adjudicats formalment a Goodman. L’operadora logística australiana és qui va presentar la candidatura de manera formal i actua com a soci del hub de mobilitat. Compartiran espai amb la planta del fabricant de motos elèctriques Silence i el centre tècnic de Nissan.

Com recorda l’agència Efe, l’ERO de Nissan va deixar sense feina a finals del 2020 poc més de 2.500 treballadors, dels quals 1.100 van accedir a prejubilacions i una mica menys de 1.400 esperen ser recol·locats, encara que uns 60 han renunciat a aquesta opció perquè han trobat feina i 60 més han estat contractats per Silence. Els sindicats valoren el pas fet pel projecte però adverteixen que ara cal estar pendents que tothom que ho necessiti tingui l’opció de tornar. “La d’avui és una passa important però això no s’acaba aquí, ara cal que el projecte es consolidi i que la reindustrialització sigui efectiva per a tots els treballadors afectats”, ha deixat clar el secretari general de la USOC a Nissan, Miguel Ruiz.

Avui, però, ha estat un dia de treva. L’acte públic de ratificació dels acords s’ha fet a la mateixa sala on s’han reunit gairebé una trentena de vegades, durant més de dos anys i mig de feina, els representants de la taula de reindustrialització, formada per la Generalitat, el govern espanyol, el Consorci de la Zona Franca, Nissan i els sindicats. Les administracions han “donat per superada la crisi” de Nissan i han mostrat total confiança en el projecte. Com indica l’ACN, tots els participants de la negociació han coincidit a dir que es tractava d’un “dia històric” després d’unes negociacions “molt intenses”. “Ningú està 100% satisfet ni insatisfet, quan hi ha tantes parts a les converses és el millor resultat possible”, ha assegurat el delegat especial de l’Estat al Consorci de la Zona Franca, Pere Navarro. “L’acord ratificat avui permet fer un pas decisiu en la reindustrialització de Catalunya”, ha afirmat el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent. Pel que fa a la ministra d’Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, ha destacat que el pacte “garanteix el relleu de Nissan” i “dona per superada la crisi” iniciada fa quasi tres anys.

Tot i que era una decisió que feia mesos que es temia, Nissan va anunciar que tancava la fàbrica de la Zona Franca de Barcelona i les plantes de Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca al maig del 2020.Va deixar 3.000 treballadors al carrer, tot i que de la seva activitat en depenien més de 20.000 llocs de treball indirectes. La llavors consellera d’Empresa de la Generalitat, Àngels Chacón, va acusar la multinacional de deslleial i va apostar de lluitar per la seva continuïtat abans de buscar alternatives productives, però aquesta primera opció no va ser possible, així que der seguida es va començar a treballar per buscar un pla de reindustrialització. El gegant automobilístic xinès Great Wall Motors va sonar com a substitut de Nissan durant mesos, però va acabar retirant-se del procés tot just abans que la planta barcelonina fabriqués l’últim vehicle, el desembre del 2021. En total, s’ha avaluat la viabilitat de 17 projectes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

EMPRESA

Carme Torras, premi Manel Xifra a la transmissió de coneixement tècnic i tecnològic

GIRONA
economia

El Consell Regulador del Cava admetrà raïm de fora de la DO pels efectes de la sequera

vilafranca del penedès
economia

El Port de Mataró acollirà el primer Saló Internacional Nàutic amb una trentena d’expositors

mataró

Reempresa evita el tancament de 440 empreses gironines durant l’última dècada

girona
economia

Henkell Freixenet creix un 4,1% l’últim any assolint 1.230 milions d’euros de facturació

sant sadurní d’anoia
medi ambient

Part de les vinyes del Penedès, en perill de mort, per la sequera

VILAFRANCA DEL PENEDÈS
Economia

L’acord perquè Chery fabriqui vehicles a l’antiga Nissan es signarà divendres

barcelona
economia

El Govern autoritza a Circuits de Catalunya a adjudicar la gestió a Fira de Barcelona

BARCELONA
Xina

L’economia xinesa creix un 5,3% en el primer trimestre

barcelona