Economia

El substitut de Nissan comença avui a contractar extreballadors del grup nipó

El compromís és haver fitxat un miler d’antics empleats de la multinacional japonesa l’any que ve, quan començarà la fabricació de vehicles elèctrics

“Portem un llarg retard i tenim la responsabilitat de córrer per accelerar la contractació”, han assegurat avui els responsables del projecte industrial que ocuparà els antics terrenys de Nissan a la Zona Franca de Barcelona. De fet, “avui mateix” s’han començat a fitxar extreballadors del grup automobilístic nipó i l’objectiu és haver donat feina a un miler d’antics empleats de Nissan l’any que ve, sobretot tenint en compte que és quan a la majoria se’ls hi esgotarà la prestació d’atur. Així ho ha assegurat avui el conseller delegat del D-Hub, Joan Orús, en l’acte formal de firma dels acords entre Goodman, el grup australià que va guanyar el concurs per rellevar Nissan, i el hub d’electromobilitat, liderat per les empreses catalanes QEV i Btech. Gairebé tres anys després del terrabastall que va suposar l’anunci que Nissan marxava de Catalunya, la reindustrialització dels terrenys que ocupava a la Zona Franca ha fet el seu últim pas formal.

Com explica l’agència ACN, la previsió del consorci és començar la producció a inicis de l’any que ve i fabricar uns 60.000 vehicles el 2026. El projecte mobilitzarà 300 milions d’euros en els primers tres anys d’activitat i Orús està convençut que les marques amb les quals comercialitzaran els seus vehicles, Zeroid i Ebro, aconseguiran convertir-se en noms “de referència a nivell internacional”.

Tot i que qui produirà serà el hub empresarial, els terrenys han estat adjudicats formalment a Goodman. L’operadora logística australiana és qui va presentar la candidatura de manera formal i actua com a soci del hub de mobilitat. Compartiran espai amb la planta del fabricant de motos elèctriques Silence i el centre tècnic de Nissan.

Com recorda l’agència Efe, l’ERO de Nissan va deixar sense feina a finals del 2020 poc més de 2.500 treballadors, dels quals 1.100 van accedir a prejubilacions i una mica menys de 1.400 esperen ser recol·locats, encara que uns 60 han renunciat a aquesta opció perquè han trobat feina i 60 més han estat contractats per Silence. Els sindicats valoren el pas fet pel projecte però adverteixen que ara cal estar pendents que tothom que ho necessiti tingui l’opció de tornar. “La d’avui és una passa important però això no s’acaba aquí, ara cal que el projecte es consolidi i que la reindustrialització sigui efectiva per a tots els treballadors afectats”, ha deixat clar el secretari general de la USOC a Nissan, Miguel Ruiz.

Avui, però, ha estat un dia de treva. L’acte públic de ratificació dels acords s’ha fet a la mateixa sala on s’han reunit gairebé una trentena de vegades, durant més de dos anys i mig de feina, els representants de la taula de reindustrialització, formada per la Generalitat, el govern espanyol, el Consorci de la Zona Franca, Nissan i els sindicats. Les administracions han “donat per superada la crisi” de Nissan i han mostrat total confiança en el projecte. Com indica l’ACN, tots els participants de la negociació han coincidit a dir que es tractava d’un “dia històric” després d’unes negociacions “molt intenses”. “Ningú està 100% satisfet ni insatisfet, quan hi ha tantes parts a les converses és el millor resultat possible”, ha assegurat el delegat especial de l’Estat al Consorci de la Zona Franca, Pere Navarro. “L’acord ratificat avui permet fer un pas decisiu en la reindustrialització de Catalunya”, ha afirmat el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent. Pel que fa a la ministra d’Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, ha destacat que el pacte “garanteix el relleu de Nissan” i “dona per superada la crisi” iniciada fa quasi tres anys.

Tot i que era una decisió que feia mesos que es temia, Nissan va anunciar que tancava la fàbrica de la Zona Franca de Barcelona i les plantes de Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca al maig del 2020.Va deixar 3.000 treballadors al carrer, tot i que de la seva activitat en depenien més de 20.000 llocs de treball indirectes. La llavors consellera d’Empresa de la Generalitat, Àngels Chacón, va acusar la multinacional de deslleial i va apostar de lluitar per la seva continuïtat abans de buscar alternatives productives, però aquesta primera opció no va ser possible, així que der seguida es va començar a treballar per buscar un pla de reindustrialització. El gegant automobilístic xinès Great Wall Motors va sonar com a substitut de Nissan durant mesos, però va acabar retirant-se del procés tot just abans que la planta barcelonina fabriqués l’últim vehicle, el desembre del 2021. En total, s’ha avaluat la viabilitat de 17 projectes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

La Comissió Europea insta a no prorrogar la intervenció en el mercat energètic

Barcelona

El Consell de Ministres aprova el projecte de la segona fase del Pla de Recuperació

barcelona

La pedregada de dilluns fa perillar més de la meitat de la collita de fruita a Alguaire

ALGUAIRE

Figueres lidera per segon mes consecutiu la reducció de l’atur a comarques gironines

figueres

L’OCU denuncia la “mala pràctica” de la banca de demanar la declaració de l’IRPF

barcelona

Impacte de la superilla en el comerç: Gràcia com a model

FUNDADOR I DIRECTOR DE L'OBSERVATORI EIXOS.CAT
economia

El preu de l’habitatge usat puja al maig del 0,5% a Barcelona

BARCELONA

Cauen un 59% els ingressos publicitaris de Twitter als Estats Units

BARCELONA

El BCE insinua noves pujades de tipus fins a controlar els preus

barcelona