Economia

TURISME

Més de la meitat dels cicloturistes contracten paquets a mida

El Patronat de Turisme aposta per “desconcentrar-los” amb propostes d’interior, costa i muntanya

Tres de quatre aficionats al ciclisme són estrangers i els que venen amb paquets gasten 4.300 euros de mitjana

Més de la mei­tat dels ciclo­tu­ris­tes que arri­ben a les comar­ques giro­ni­nes con­trac­ten paquets a mida -amb agències o tou­ro­pe­ra­dors- i es gas­ten 4.300 euros de mit­jana. Una des­pesa que també inclou els vols. És una de les con­clu­si­ons que recull un estudi con­junt del Patro­nat de Turisme i la Uni­ver­si­tat de Girona (UdG) i ha reco­llit en una infor­mació l’agència de notícies ACN. El per­fil majo­ri­tari del ciclo­tu­rista és el d’un home d’entre 46 i 60 anys, que viatja amb la família o els amics i que ha cone­gut la des­ti­nació a través del boca-ore­lla. El vice­pre­si­dent del Patro­nat, Jordi Mas­quef, des­taca que Girona és una “des­ti­nació top” per al ciclo­tu­risme i subrat­lla que, per evi­tar morir d’èxit, s’està apos­tant per “des­con­cen­trar-los” de la ciu­tat amb pro­pos­tes a l’inte­rior, la costa i la mun­ta­nya.

L'estudi con­junt 'Anàlisi de les vacan­ces espor­ti­ves de ciclo­tu­risme a la Costa Brava i el Piri­neu de Girona' es va dur a terme la tar­dor de l'any pas­sat. Entre el 23 de setem­bre i el 29 d'octu­bre, es van fer 422 enques­tes a sis punts dife­rents de la demar­cació (entre aquests, Roca­corba, Girona, Olot o els Àngels). Les pre­gun­tes, entre d'altres, volien veure quin és el per­fil del ciclo­tu­rista que visita la demar­cació, com l'ha cone­guda i quina és la des­pesa que hi fa. Una de les auto­res de l'estudi i inves­ti­ga­dora del grup de recerca ONIT-Inse­tur de la UdG, Natàlia Fer­rer, ha con­cre­tat que majo­ritària­ment, el ciclo­tu­rista que arriba a la Costa Brava o al Piri­neu, és un home (74%) d'entre 46 i 60 anys (44%), amb ingres­sos mit­jans o alts i que viatja amb la família i els amics. Fer­rer també ha posat en relleu que, a l'hora de conèixer la des­ti­nació, ho fan sobre­tot a través "del boca-ore­lla" i de les reco­ma­na­ci­ons (seguit de les cer­ques a inter­net i les xar­xes soci­als).

Per pro­cedències, gai­rebé tres de cada qua­tre ciclo­tu­ris­tes són estran­gers. Sobre­tot, des­ta­quen els fran­ce­sos (19%), els britànics (14%) i els nord-ame­ri­cans (12%), seguits d'altres col·lec­tius com els bel­gues i els neer­lan­de­sos. Si es posa el focus en l'orga­nit­zació del viatge i l'estada, l'informe del Patro­nat i de la UdG posa en relleu que més de la mei­tat dels ciclo­tu­ris­tes que arri­ben a Girona ho fan amb paquets tan­cats (en con­cret, el 52,6%). Sobre­tot, els ame­ri­cans i els cana­dencs. Els han con­trac­tat o bé a través d'agències de viat­ges, o bé mit­jançant ope­ra­dors espe­ci­a­lit­zats. En aquest cas -el dels paquets turístics- de mit­jana els ciclo­tu­ris­tes es gas­ten 4.298 euros per per­sona. Una des­pesa que, també inclou els vols. Si es miren les dades de manera més segre­gada, els turis­tes inter­na­ci­o­nals es gas­ten 4.491 euros de mit­jana; i els esta­tals, 1.148. Pel que fa a aquells ciclo­tu­ris­tes que s'orga­nit­zen els matei­xos el viatge (el 45%), l'estudi cal­cula que fan una des­pesa mit­jana de 1.015 euros per per­sona (sobre­tot, en res­tau­ració, allot­ja­ment i trans­port). Aquest ciclo­tu­rista, majo­ritària­ment, arriba a la demar­cació des d'arreu de Cata­lu­nya o de l'estat espa­nyol, França i Bèlgica. Per últim, també hi ha un 2,6% de ciclo­tu­ris­tes que han reser­vat l'estada a través d'altres opci­ons (per exem­ple, regals). 

En referència a l'allot­ja­ment, Natàlia Fer­rer des­taca que la majo­ria dels ciclo­tu­ris­tes -vuit de cada deu- opten per esta­blir "un camp base" des d'on sur­ten a fer les dife­rents rutes. És a dir, que durant tots els dies dor­men en un mateix allot­ja­ment (hotel o apar­ta­ment d'ús turístic). De mit­jana, s'estan 4,67 dies a les comar­ques giro­ni­nes. I un cop aquí, sobre­tot, els ser­veis que fan ser­vir més són la res­tau­ració, l'allot­ja­ment, el trans­port i el llo­guer de bici­cle­tes. Pel que fa a rutes, l'estudi con­junt diu que aque­lles més popu­lars són Roca­corba i les que s'este­nen per la xarxa de vies ver­des. Per dar­rere d'aques­tes, s'hi tro­ben Els Àngels, el mones­tir de Sant Pere de Rodes, o la car­re­tera entre Llo­ret i Tossa de Mar (Selva). Per últim, quan se'ls demana com valo­ren la des­ti­nació, i la vari­e­tat i qua­li­tat de les rutes cicla­bles, la nota mit­jana que ator­guen els turis­tes és d'un 4 sobre 5. L'informe també subrat­lla que vuit de cada deu fan ciclisme de car­re­tera, i que tres de cada deu fan gra­vel. 

El vice­pre­si­dent pri­mer del Patro­nat de Turisme, Jordi Mas­quef, posa en relleu que les comar­ques giro­ni­nes s'han con­ver­tit en una "des­ti­nació top" per al ciclo­tu­risme. "Des de fa molts anys, som un hub del sec­tor", des­taca. Mas­quef no amaga que aquest tipus de turisme també té algu­nes "exter­na­li­tats nega­ti­ves", però creu que el debat que s'ha gene­rat al vol­tant dels ciclis­tes, fins a cert punt, també és "pro­vo­cat i arti­ficiós". Mas­quef des­taca que, si bé és cert que cal inci­dir en el civisme, el turisme de bici­cleta ha con­tribuït a dina­mit­zar l'eco­no­mia giro­nina. El vice­pre­si­dent també explica que, per evi­tar morir d'èxit, i que aquests visi­tants es con­cen­trin a Girona ciu­tat, des del Patro­nat de Turisme s'està fent una aposta per "des­con­cen­trar-los". Entre d'altres, ofe­rint-los pro­pos­tes en llocs com Banyo­les, Roses (Alt Empordà), els aigua­molls de l'Empordà, el Cap de Creus, Llo­ret de Mar (Selva), Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà) o el Piri­neu (en aquest cas, també diri­gi­des als amants del gra­vel i les BTT). "Apos­tem per deses­ta­ci­o­na­lit­zar, però també per des­cen­tra­lit­zar; perquè no tot se cen­tri a Girona, que s'ha con­ver­tit en la meca del ciclisme", con­clou.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia