Aliments per crear ocupació

Sabadell i altres poblacions de la conca del riu Ripoll volen impulsar la indústria alimentària existent per concentrar-hi noves empreses vinculades que generin més llocs de treball

Els ser­veis de Pro­moció Econòmica de Saba­dell fa anys que apos­ten per la indústria ali­mentària com un dels grans motors de futur de l'eco­no­mia comar­cal. Als muni­ci­pis de la conca del riu Ripoll –sobre­tot a Saba­dell, Bar­berà, Santa Perpètua, Cas­te­llar, Polinyà i Sant Quirze– s'hi con­cen­tren ara mateix més de 160 empre­ses rela­ci­o­na­des. A la noran­tena de fac­to­ries estric­ta­ment ali­mentàries, cal sumar-hi proveïdors, fabri­cants de maquinària espe­ci­a­lit­zada i les empre­ses que pro­du­ei­xen enva­sos i eti­que­tes per comer­ci­a­lit­zar els que­viu­res.

El sec­tor de l'ali­men­tació a l'entorn de Saba­dell suposa, ara mateix, prop de 8.000 llocs de tre­ball –s'hi inclo­uen les grans fari­ne­res i empre­ses pani­fi­ca­do­res, l'hos­ta­le­ria, i també indústries càrnies, de begu­des, dietètica, dolços, ser­veis de càtering o els pro­duc­tors de pin­sos per a ani­mals–, i les indústries auxi­li­ars donen feina a uns 3.500 tre­ba­lla­dors més –la majo­ria en el ram dels emba­lat­ges. D'aquesta alta con­cen­tració espe­ci­a­lit­zada, els experts en diuen clúster, i la intenció és poten­ciar-la.

L'asso­ci­ació Saba­dell Uni­ver­si­tat ha orga­nit­zat tres xer­ra­des entre actors econòmics, direc­tius d'empre­ses i empre­ne­dors per acce­le­rar el procés. Par­tei­xen de l'exem­ple de la regió d'Ore­sund –l'estret que separa Dina­marca i Suècia–, on un terç de la població es dedica al sec­tor de l'ali­men­tació, amb una pro­ducció anual de 75.000 mili­ons d'euros. Al vol­tant de l'Ore­sund Food Clus­ter, a més, s'hi ha desen­vo­lu­pat una intensa acti­vi­tat uni­ver­sitària i de recerca científica.

Camps per créixer

Al marge dels con­cep­tes més imma­te­ri­als –inno­vació, inter­na­ci­o­na­lit­zació o l'R+D–, el con­sul­tor Lluís Ramis cons­tata en un estudi que les empre­ses actu­als i els empre­ne­dors poden bene­fi­ciar-se dels can­vis soci­als i d'estil de vida. Per exem­ple, l'incre­ment de la immi­gració afa­vo­reix l'ela­bo­ració de pro­duc­tes basats en la cuina halal, com ara els embo­tits sense porc, i les llars uni­per­so­nals deman­den enva­sos més petits, per no haver de llençar els pro­duc­tes cadu­cats sense haver-los con­su­mit.

La manca de temps per cui­nar imposa noves línies de plats pre­pa­rats, tot i que –encara que sem­bli con­tra­dic­tori– la tendència a dur un estil de vida salu­da­ble ha abo­nat el ter­reny als ali­ments ecològics i fun­ci­o­nals. En l'àmbit dels ser­veis logístics i de dis­tri­bució –un altre dels aspec­tes a millo­rar–, s'acon­se­lla a les empre­ses que cons­tru­ei­xin siner­gies.

Les emocions vencen la crisi

La segona xerrada del cicle es va celebrar ahir amb la participació de dues grans empreses vallesanes. La responsable de màrqueting d'Establiments Viena, Marta Garcia, va resumir els 40 anys de creixement de l'empresa, que tot i la davallada del consum –no tant en volum de clients sinó en el nombre d'entrepans de cada comanda– manté els plans d'expansió. Joan Carles San José, gerent d'Arcadíe –fabricant de productes carnis per a grans superfícies– va descartar que el futur siguin les marques blanques. Aquesta empresa nascuda a Terrassa ha comercialitzat amb èxit hamburgueses i botifarres inspirades en personatges de Disney: «Semblava una bogeria, però ha funcionat», admetia San José. En temps de crisi, «el consumidor compra més intel·ligentment», però «hi continua havent emocions». Garcia va negar que la crisi sigui tan greu perquè la gent no es pugui permetre sortir a fer un entrepà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.