Opinió

Educació secundària obligatòria

L'informe PISA (Pro­gamme for Inter­na­ti­o­nal Stu­dent Assess­ment) és un estudi que l'OCDE ela­bora cada tres anys amb l'objec­tiu de mesu­rar el ren­di­ment dels estu­di­ants de quinze anys dels seus països mem­bres; el desem­bre pas­sat va ser publi­cat el cor­res­po­nent a l'any 2009. Anem al final: Espa­nya mos­tra uns resul­tats molt pobres que el govern del regne ha mati­sat i maqui­llat en els -escas­sos- comen­ta­ris que al res­pecte ha efec­tuat. En els tres apar­tats que l'OCDE aborda en el seu estudi: com­prensió lec­tora, com­petència matemàtica i com­petència científica, Espa­nya està situ­ada, en tots tres, per sota de la mit­jana de l'orga­nit­zació, encara que, ate­nent a les pun­tu­a­ci­ons màximes, la diferència és tre­menda: en com­prensió lec­tora, un 13%; en com­petència matemàtica, un 19,5%, i un 15% en com­petència científica.

Els resul­tats d'Espa­nya són dolents en con­junt, però aquests varien osten­si­ble­ment quan es baixa a l'àmbit regi­o­nal. En com­prensió lec­tora, Cata­lu­nya obté una pun­tu­ació que supera molt lleu­ge­ra­ment la mit­jana de l'OCDE: l' 1,01% i també supera la d'Espa­nya, en el 3,5%, però obté pit­jor pun­tu­ació que la de les dues regi­ons que la superen: Madrid i Cas­te­lla i Lleó. En com­petència matemàtica, la pun­tu­ació obtin­guda per Cata­lu­nya coin­ci­deix amb la mit­jana de l'OCDE i supera la mit­jana espa­nyola en un 2,69%, però se situa en setè lloc del rànquing regi­o­nal espa­nyol, a una distància del 3,6% de la regió situ­ada en pri­mer lloc: Cas­te­lla i Lleó. Encara pit­jor van les coses en com­petència científica: encara que Cata­lu­nya supera la mit­jana espa­nyola en l'1,8%, se situa per sota de la mit­jana de l'OCDE en el 0,8% i en el 3,8% de la regió que obté la major pun­tu­ació, també Cas­te­lla i Lleó.

Vostès es deuen pre­gun­tar pels motius que Espa­nya hagi obtin­gut resul­tats tan nefas­tos en l'últim informe PISA (en els ante­ri­ors els resul­tats no eren gaire dife­rents) i per les raons que Cata­lu­nya mos­tri xifres tan pobres. Els perquès són múlti­ples i van des de la taxa d'immi­gració naci­o­nal i regi­o­nal, la dis­tri­bució d'aquesta població immi­grant, el nivell soci­o­cul­tu­ral i econòmic dels pro­ge­ni­tors, l'esforç moti­va­dor desen­vo­lu­pat per pares i famílies, la taxa de fracàs esco­lar i la taxa de repe­tició de curs, ele­vadíssi­mes totes dues a Espa­nya, fins a un llarg etcètera que inclou el pres­su­post dedi­cat a l'edu­cació obli­gatòria. Encara que no és directa la relació exis­tent entre recur­sos i resul­tats, la veri­tat és que Espa­nya dedica a edu­cació menys recur­sos que altres països, cosa que encara es posa més de mani­fest si els resul­tats regi­o­nals de l'informe PISA es con­tras­ten amb les balan­ces fis­cals de cada regió i el saldo de Cata­lu­nya, que, recor­din, és del -8,70%, cosa que no deixa de ser un pro­blema afe­git.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.