De Palafrugell al món

Vins i Licors Grau, la primera distribuïdora de begudes alcohòliques al país i la segona a l'Estat espanyol, obre una botiga en línia

Jordi Grau i Dolors Segarra es van casar el 1974 i van fundar l'empresa l'1 d'agost del 1977. La seva relació sempre ha estat vinculada al negoci del vi.

Nascut el 7 d'abril del 1949, Jordi Grau era el fill de Miquel Grau, el propietari d'una bodega taverna de Palafrugell. El seu pare es dedicava al negoci dels vins a granel, però ell volia ser músic. I va tenir una bona activitat professional: encara no tenia 18 anys que ja tocava amb la Principal de Palafrugell, dita la Vella. Jordi Grau tocava el clarinet i el saxo, instruments que guarda al seu despatx: «Toco poc: em faig llàstima quan em sento.»

Va voler anar a estudiar música a Barcelona. I el seu pare li va deixar un Seat 1500 per anar-hi: «El pare em va dir que, per anar-hi en cotxe, calia que em pagués el viatge.» I ell es va espavilar a trobar empreses que venguessin a bon preu. I es va obrir camí en el món del vi, que abans era dominat pels vins a granel. En una d'aquelles empreses en què comprava vi va conèixer Dolors Segarra, de 17 anys, d'aquella família de comerciants de vi del Penedès. El 1974 es van casar i ell va deixar la música, tot i tenir ofertes de bones orquestres: ja tenia decidit dedicar-se al negoci del vi i dels licors. En canvi, el seu fill Jordi toca havaneres amb el grup Arjau; químic per l'IQS i enòleg compagina feina i música. El seu germà Sergi,es va formar a Esade.

De seguida, es van posar a treballar en el negoci de Miquel Grau a Palafrugell. Compraven vi a dojo, però també compraven raïm a Sant Climent Sescebes i es feien el vi en bocois. «Havíem començat premsant amb els peus», comenta. I recorda: «Durant la verema, cada dia compràvem vint semals de raïm, fins que en teníem per omplir 18.000 litres, 30 bocois de 600 litres. La gent ho venia a comprar amb garrafes i ampolles. A més, veníem vi de la cooperativa de Ricardell.» També portaven vi a granel a l'hostaleria, en uns anys en què la restauració ja començava a demanar vins envasats i precintats; el vi a dojo s'acaba cap al 1976-1977. Aleshores, ell decideix independitzar-se del seu pare i vendre vins i licors embotellats.

Deu anys més tard va absorbir un magatzem de Figueres, que no és obert al públic i que té com a magatzem logístic per subministrar a les botigues de la zona fronterera.

Avui Vins i Licors Grau té 12.400 m² d'instal·lacions, i ja és a punt de tornar a fer créixer el negoci amb un nou espai de 3.000 m² de magatzem subterrani climatitzat, amb la temperatura i la humitat controlades per a tots els vins de la casa, i absolutament automatitzat. A més, ampliaran la zona de venda i exposició de la botiga en 800 m² climatitzats. I, a més, obren un aparador al món amb un espai de venda a internet, en castellà i anglès, per vendre, en principi, als països de la Unió Europea, i més endavant arreu del món.

Compromís amb el suro

Vins i Licors Grau és veí, a Palafrugell, d'algunes de les grans empreses sureres del país. Palafrugell és la capital del suro. La vila acull les seus de l'Institut Català del Suro, l'Associació d'Empresaris Surers de Catalunya (Aecork) i Retecork, la xarxa europea de territoris surers. És per això que la principal empresa del país distribuïdora de vins no podia deixar de banda ni els seus veïns ni el seu territori. Així, dijous 21 de maig Vins i Licors Grau va organitzar un acte que va tenir http://www.elpunt.cat/noticia/article/-/-/40266.htmlmolt de ressò per anunciar el seu compromís amb el suro.

L'empresa hi va convidar personalitats del món del vi, el suro i la gastronomia a fer de testimonis de la signatura d'un compromís a tres bandes a favor dels taps de suro per a les ampolles de vi: «Des de Retecork treballarem per la divulgació de les seves virtuts i la millora de la qualitat, i des de Vins i Licors Grau hem pres l'acord de recomanar als nostres clients i proveïdors el consum de vins tapats amb suro, i donar-los una clara preferència als expositors de la nostra botiga. Des de l'Institut Català del Suro continuarem la tasca diària de promocionar el suro arreu i potenciar l'activitat de recerca i desenvolupament per tal de refermar que el tap de suro és el millor que existeix en termes de qualitat, medi ambient i funcionalitat.»

Jordi Grau, el gerent, assegura que procuren tenir el màxim nombre de vins tapats amb suro, malgrat que hi ha vins de l'Àfrica del Sud i Austràlia que vénen tapats amb rosca i silicona. A Raimat, justament, que va fer una campanya per anunciar que havia introduït el tap de rosca en molts vins, Grau va exigir-li que el canviés pel de suro: «Força clients ens han tornat les ampolles amb tap de rosca.»

8.000.000 d'ampolles

Els vuit mil metres quadrats de magatzem de Vins i Licors Grau allotgen 11.400 palets de material. Cada palet conté seixanta caixes de dotze ampolles cadascuna. En total, sumen 8.208.000 ampolles. Només a les lleixes de la botiga de Palafrugell, hi ha exposats dotze palets de gènere, això és un total de 8.640 ampolles.

Romanée Conti: 6.690 €

A la botiga de Vins i Licors Grau, a Palafrugell, hi ha un espai espectacular, a mà esquerra després de la caixa. Anomenat Selecció Grans Vins, és en un racó immens on es guarden les ampolles més delicades i cotitzades en unes condicions especials: l'espai és tancat amb vidre, la temperatura és entre 16 i 18 ºC, i la humitat relativa, entre 70 i 75%. Puges uns escalons i en lloc preeminent i tancat hi ha els dos vins més mitificats del planeta: el Romanée Conti, de Borgonya, i el Petrus, de Bordeus. El Romanée Conti del 2004, anyada celebrada, és marcat a 6.690 euros; és el vi més car de la botiga i el més car del món. El Petrus més car té un preu que ronda els 3.000 euros.

Són els millors? «El millor vi és el que et dóna més satisfacció, aquell que en tastes un glopet i te'n beuries una ampolla sencera.»

LES DADES

Marca comercial
Vins i Licors Grau
Població
Palafrugell
Any de fundació
1977
Gerent
Jordi Grau
Facturació 2008
66,297 milions d'euros
Magatzems
Palafrugell
Figueres
Superfície
12.400 m²
8.000 m², magatzem
1.200 m², botiga
Treballadors
37 treballadors
Flota
6 cotxes, 5 furgonetes i 1 camió
Pàgina web
JORDI GRAU GERENT DE VINS I LICORS GRAU

«No hi ha vins bons i barats, hi ha vins bons i a preus coherents»

S.G-A

D'ençà del 1977, quan engega Vins i Licors Grau, heu canviat de filosofia?
–«Hem passat de majorista a distribuïdor en exclusiva de marques de qualitat de vins i begudes espirituoses, amb bon prestigi en el món de la gastronomia.»
–Com han variat les tendències del sector?
–«Abans es consumia sobretot vi de Rioja i de Ribera del Duero, i ara ha augmentat el consum dels vins catalans, especialment els de l'Empordà, el Priorat, el Montsant i el Penedès. També ha augmentat la venda dels negres del Penedès, quan fins ara se'n venia sobretot de blancs. Tots els vins negres de Catalunya es venen bé. El 55 per cent del vi que venem és català.»
–Incloent-hi els escumosos?
–«Tot i que pugui semblar paradoxal, el consum de cava ha augmentat, i el de xampany, també.»
–He de parlar de la crisi.
–«Hem notat un augment de vendes a particulars a la botiga. La crisi pot fer que la gent begui més a casa, sobretot a causa dels controls d'alcoholèmia dels Mossos.»
–Es compra més barat?
–«La gent no ha baixat de nivell a la nostra vinoteca, hi ha molts clients que són fidels a les seves preferències, i si varien ho solen fer amb vins semblants.»
–Quin sol ser el criteri de tria?
–«Preu més denominació d'origen és el que preval en les compres. Tot i això, el consumidor és cada cop més receptiu i es deixa recomanar vins nous.»
–Malgrat que hi teniu 8.500 referències, teniu un petit percentatge del que hi ha al món. Com seleccioneu aquests vins?
–«No entra cap vi a la botiga que no hagi passat per un comitè de tast. Mirem molt la relació qualitat-preu.»
–Heu pensat mai a fer un vi vostre?
–«No, tot i que el meu fill petit és enòleg. No es pot descartar, però no es preveu.»
–Existeixen els vins bons, bonics i barats?
–«No hi ha vins bons i barats. En tot cas, hi ha vins bons i a bon preu o a preus coherents. No pots comprar un vi de 4 euros i esperar que sigui tan bo com un de 40. El que sí que existeix és algun vi molt bo que podria ser molt més car.»


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

L’empleat sènior, la resposta a la falta de professionals

Barcelona

Dona i gran, la doble barrera per emprendre

barcelona
Sara de la Rica
Catedràtica d'Economia de la Universitat del País Basc

“La discriminació per edat és un fet provat en el mercat de treball”

barcelona
Mons Badia,
presidenta del Col·legi d’Ambientòlegs de Catalunya (COAMB)

“El respecte pel medi ambient fomenta el creixement econòmic”

Barcelona
ECONOMIA

Puja la despesa dels turistes a les comarques de Barcelona

Barcelona

Canmartex potencia l’R+D en les noves teixidores

Argentona (Maresme)

Ferrimax prepara el talonari i l’organització per créixer

Sant Fost de Campsentelles
economia

El BBVA presenta oficialment l’OPA al Sabadell en les condicions previstes

barcelona
ECONOMIA

La nova marca turística de Santa Susanna distingeix la sostenibilitat i la innovació

SANTA SUSANNA