Empreses

Berga incorpora la britànica Sunseeker a l'oferta nàutica

L'acord amb el prestigiós constructor de gamma alta n'inclou el servei postvenda i la promoció

El mercat del lloguer té futur, però està molt lligat a l'evolució del turisme

Hermanos Berga ha travat una aliança comercial amb un dels constructors de vaixells de més prestigiosos del món, el britànic Sunseeker. Aquesta empresa familiar amb seu central a Cambrils té delegacions comercials a Mallorca, Eivissa i Dénia, i en serà la distribuïdora exclusiva d'aquests iots d'alta gama als Països Catalans.

Durant vint anys, Berga ha tingut l'exclusivitat a l'Estat espanyol d'una altra de les marques més reconegudes en la nàutica d'oci, Azimut. Ara, tot i deixar d'importar-los, Berga en seguirà fent el manteniment i la venda d'embarcacions de segona mà. La cap comercial, Magda Berga, ha descrit l'acord amb Sunseeker com la unió de dues marques consolidades: “A nosaltres, ens permetrà poder comptar amb una de les líders, d'alt nivell d'acabats. A ells, la garantia en el servei de venda i atenció al client que demostra la nostra trajectòria.” Amb drassanes al sud d'Anglaterra (Poole i Portland), Sunseeker exporta arreu del món, on té concessionàries en una setantena de països. Construeix vaixells des dels 12 als 140 metres d'eslora, que són valorats per la qualitat i la recerca de solucions innovadores.

Fundada el 1970 per Jaume Berga i el seu germà, l'empresa es va dedicar en una primera etapa al manteniment de barques pesqueres. Actualment, els quatre fills de Jaume Berga porten les regnes del negoci, que el 1999 es reorientar cap a la nàutica recreativa, i comercialitza embarcacions de tot tipus d'eslores. Així, són també distribuïdors de Zodiac, Faeton, Sea Ray i Stingray.

El darrer any, al conjunt del sector les vendes han disminuït un 8%, segons dades fetes públiques a la recent edició del Saló Nàutic de Barcelona. “Les coses han canviat molt amb la crisi. Hem retrocedit 20 anys i tothom s'ha d'adaptar”, explica Berga. No obstant això, el gust per gaudir d'aigües més netes, de platges no atapeïdes i d'activitats nàutiques no l'ha esborrat la crisi, però sí ha frenat l'impuls de compra. “La gent creu que la nàutica és cara, però no és així. Hi ha diferents segments de preu”, remarca Magda Berga. Ara mateix, la meitat de la facturació del sector prové de barques de 5 a 8 metres. De mitjana, es poden comprar per uns 30.000 euros i el cost del manteniment anual és d'uns 1.000 euros. “Amb una embarcació com aquesta pots passar un dia en família al mar fantàstic.” Com adquirir una Zodiac per uns 3.000 euros, és una via per entrar en contacte amb la nàutica i optar, més tard, a comprar vaixells amb més eslora. Berga considera que el futur passa per les embarcacions de gamma mitjana. “Nosaltres també ens hem reorientat, entrant a la nàutica d'iniciació amb aquest tipus d'embarcacions que la gent compra per fer esquí, prendre el sol i fer un volt per la costa.”

Més tenint en compte que els clients estrangers, que a empreses com Berga suposaven anys enrere el 30% de la facturació, ara en són el 10%. “En aquest tram central de la Costa Daurada, aquest turista de poder adquisitiu alt ha marxat a altres destinacions. Se'ls ha maltractat i la competència és dura. És una lliçó que hem d'aprendre de la crisi.”

No obstant això, la consolidació de l'emergent turisme rus pot represent una oportunitat per recuperar-lo. Berga dedica esforços a esperonar l'afecció pel mar des de la base. En el conjunt del sector, l'últim any el mercat de lloguer ha experimentat un creixement del 16%. En fa set que Berga participa de Cambrils Charter, amb un servei de lloguer d'embarcacions. “Els clients principals han estat sobretot els pescadors esportius, però enguany hem inclòs a la flota un iot de luxe, on es pot dormir. L'activitat té futur, però està molt lligada a l'evolució del turisme.”

A Catalunya, hi ha 1.600 empreses relacionades amb la nàutica. L'impost de matriculació (12%) en dificulta la recuperació: “En volem la desaparició. És l'únic lloc de la UE on es paga i ens deixa fora del mercat. Ara amb l'IVA al 21% ja no té sentit.”

clients

250

Treballadors

20

Any de fundació

1970

És una empresa consolidada al panorama nàutic, amb delegacions a Mallorca, Eivissa i Dénia. Ven embarcacions de gamma alta, i també eslores petites i mitjanes.

Hivernatge per a 180 embarcacions

Darrere de la zona de venda on es poden veure embarcacions de tota mida, Berga té unes instal·lacions de 18.000 metres quadrats on fa el manteniment, la reparació i l'hivernatge de fins a 180 vaixells, incloses eslores de 16 metres. “El servei al client i el manteniment forma part de la nostra història i hi hem abocat molts esforços”, explica Magda Berga. Ara, en temps de descens de vendes, és un dels pilars del negoci, amb el 60% sobre la facturació total. Berga disposa d'una piscina per a reparacions i d'una flota de vehicles que es desplaça arreu de l'Estat per reparar avaries.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.