Gran angular

Marcel·li Morera

President de la Cambra de Comerç i Indústria de Valls

“L'A-27 és una autovia mal pensada des de l'inici i sense connexió amb els polígons”

El comerç ha marxat del nucli antic de Valls perquè no hi viu ningú
Som contraris a l'allargament de la concessió de l'AP-2 i a una A-27 de peatge
Ens han arraconat del sistema ferroviari del Camp perquè els importem un rave
El servei que ofereix l'estació del TAV al Camp de Tarragona és del Tercer Món
El rescat de l'autopista sols entre Lleida i Montblanc ens perjudicaria

Amb 3.500 empreses associades, la demarcació de la Cambra de Comerç de Valls és la comarca de l'Alt Camp. El seu accés a l'autopista l'ha dotat d'una economia industrial, composta per grans multinacionals i petites indústries. Aquesta diversificació l'ha fet suportar millor la crisi, segons el seu president. El nivell de destrucció d'ocupació és la meitat que al Camp de Tarragona i a Catalunya.

L'obertura de l'economia del Camp de Tarragona és del 91%, molt superior a la mitjana catalana. Però els darrers mesos s'han estancat i les importacions han caigut un 11%. A què ho atribueix?
És difícil de saber. El tercer trimestre, després de les vacances, sempre s'atura. Crec que és conjuntural. Però el mercat interior està molt malament.
La falta d'inversió en infraestructures a la regió està frenant les exportacions i les noves inversions a l'Alt Camp?
No l'afecten, però tampoc contribueixen a donar-hi suport. Les empreses quasi no ens coneixien fins que hem intentat que, en lloc que treballin amb Barcelona, ho facin aquí. Les sinergies amb el port de Tarragona s'han incrementat, però fora de les grans empreses, les exportacions que es fan des d'aquí són petites, però van a molts llocs del món. Anar a vendre a l'exterior sempre ha sortit car. Des de les Cambres fem esforços i, durant la darrera dècada, els qui tenien inquietud d'exportar, han sortit. No obstant, els mercats són cíclics i el resultat no és immediat. Ara es comencen a tenir els resultats dels qui van sortir a fora el 2007.
La paralització de la construcció de l'A-27 és un problema per a les empreses?
Per a l'Alt Camp, sí. Però el problema d'aquesta autovia és que està mal pensada des de l'inici. Tret del d'Alcover, tots els polígons són a l'est de Valls, i l'autovia la passen per l'oest i sense cap connexió directa. Com aniran els camions de Puigpelat a agafar l'autovia?
També hi ha en joc la mobilitat dels treballadors i les empreses. Són favorables que la concessionària de l'AP-2 pagui el túnel fins a Montblanc per acabar el primer tram?
Depèn del cost. Si per usar l'autovia hem de pagar vint anys més l'AP-2 o l'autovia, malament rai. No estem d'acord ni amb l'allargament de la concessió ni amb el pagament per passar. Qui ho ha de pagar és Foment, el titular de l'obra. I primer, que paguin les expropiacions de terres, que fa sis anys que els propietaris s'esperen. L'única autovia prevista al Camp va amb 7 anys de retard i no l'han fet perquè no han volgut, perquè s'han gastat en altres coses centenars de milions... He fet la prova d'anar a Tarragona per l'únic tram acabat -el del Morell- o per l'N-240. Tardes menys per la carretera.
Aquesta falta de voluntat política, doncs, és una qüestió sols de l'A-27?
Sols cal mirar les inversions promeses anualment a Catalunya. En els darrers 15 anys, no n'han complert cap. L'Estat inclou en els pressupostos 6 o 7 milions per a l'autovia, que després no gasta. Fórem més partidaris que, en lloc de foradar el túnel de Lilla -que té un cost esgarrifós i problemes d'execució-, des de Valls connectessin amb el Pla de Santa Maria. I allà, amb l'autopista AP-2, alliberada de peatge. El que no acceptem és sols el rescat entre Lleida i Montblanc, perquè ens perjudicaria. Seríem els únics que pagaríem.
Valls és una illa quant a connectivitat ferroviària. Què reclamen?
Per anar a Barcelona i Lleida, tenim 3 trens diaris per cada sentit. Tarragona i altres ciutats en tenen 30 o 40, es queixen i els fan cas. A nosaltres, no. Està en perill que tanquin l'estació. S'estan carregant aquesta línia. Ara, als trens que vénen de Lleida cap a Barcelona els fan voltar 70 quilòmetres més fins a Reus i Tarragona.
No s'ha reclamat prou?
Sí. Durant molts anys. Però com que han tancat totes les estacions dels pobles, amb Valls sol diuen que no tenen prou passatgers. És el peix que es mossega la cua. Des de la Cambra, demanàvem estar dins el sistema integrat del Camp, però com que tenim dues ciutats molt importants al voltant, els importa un rave Valls. Així de clar. Ens arraconen. Igual que a Montblanc.
Vist el resultat de l'AVE al Camp, vostès que van defensar-ne la ubicació actual a Perafort, ha estat un encert per portar turistes i donar mobilitat a les empreses?
No. En principi, estava pensada perquè anés al Pla de Santa Maria, però van anar estirant fins que la corda no va donar per a més... A sobre, no està comunicada amb Valls. Fas 500 quilòmetres en una hora i mitja per anar a Madrid, i has d'esperar dues hores per fer 11 quilòmetres fins a Valls en autobús. I pagues vint euros d'aparcament a l'estació diaris. El servei és del Tercer Món.
L'oferta turística a l'Alt Camp està poc desenvolupada, segons un estudi de la mateixa Cambra. Què s'hi està fent?
A Valls, es coorganitza La Calçotada. I políticament la Ruta del Cister s'ha mort, perquè els tres consells comarcals no tenen recursos. Ara, jo en el turisme no hi crec gaire.
El centre antic de Valls s'ha anat despoblant de comerç. Com es pot revitalitzar?
Les polítiques al nucli antic s'haurien de millorar, però és difícil. El comerç s'ha desplaçat fora, perquè no hi viu ningú, i els que hi viuen, no compren perquè no tenen diners. Caldria rehabilitar els edificis, perquè la majoria estan gairebé en runes. L'Ajuntament ha arreglat els carrers, però no té diners. A més, la gent vol anar amb el cotxe fins a la porta.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

Les exportacions gironins creixen un 11% i les vendes arriben als 706 milions

girona
Orient Mitjà

S&P rebaixa la nota del deute d’Israel per l’escalada de la tensió a la regió

barcelona
economia

L’Íbex baixa un 0,8% per les tensions a l’Orient Mitjà

barcelona
EMPRESA

Carme Torras, premi Manel Xifra a la transmissió de coneixement tècnic i tecnològic

GIRONA
economia

El Port de Mataró acollirà el primer Saló Internacional Nàutic amb una trentena d’expositors

mataró

Reempresa evita el tancament de 440 empreses gironines durant l’última dècada

girona
economia

Henkell Freixenet creix un 4,1% l’últim any assolint 1.230 milions d’euros de facturació

sant sadurní d’anoia
medi ambient

Part de les vinyes del Penedès, en perill de mort, per la sequera

VILAFRANCA DEL PENEDÈS
Economia

L’acord perquè Chery fabriqui vehicles a l’antiga Nissan es signarà divendres

barcelona