Economia

Port de Barcelona

L’ús de la intel·ligència posada al servei de la sostenibilitat

‘Smart ports: piers of the future’ celebra la segona edició, virtual i en ‘streaming’, els dies 17 i 18 de novembre, i mostra la importància de tenir un port intel·ligent i digitalitzat

Un port intel·ligent és un port que utilitza automatització i tecnologies innovadores que inclouen intel·ligència artificial (IA), digitalització, big data, internet de les coses (IoT) i blockchain per millorar el seu rendiment. Amb aquestes eines, el Port de Barcelona aposta per un model smart port.

Barcelona s’ha convertit en una de les ciutats capdavanteres en el desenvolupament de polítiques smart. El seu port és un dels referents en el desenvolupament d’un model de port intel·ligent on la tecnologia aconsegueix automatitzar processos, connectar els diferents actors de la cadena logística a plataformes que agilitzen transaccions i tràmits burocràtics alhora que els fan fiables i traçables; on les dades recollides al llarg d’aquestes interaccions entre vehicles, sensors, persones i institucions permeten prendre millors decisions.

El Port de Barcelona ha desenvolupat el seu propi model smart port basat en el model acadèmic de smart city, que comprèn sis dimensions diferents de transformació adaptades a l’entorn portuari: logística, mobilitat, medi ambient, economia, persones i governança. Adoptar el model smart port representa diferents reptes que els ports han d’afrontar i que es poden aglutinar en aquests cinc desafiaments:

Ciberseguretat. Segons Lance Kaneshiro, CIO del Port de Los Angeles, “tots els interessats en el port començaran a generar i compartir moltes més dades en diferents llocs. Aquestes dades es troben en una varietat de formats. Necessitem estandarditzar aquests formats perquè les dades puguin fluir entre diferents ports i plataformes. Els processos de digitalització conduiran a un augment en les nostres necessitats de ciberseguretat”. Aplicacions basades en ‘big data’. L’anàlisi de dades, juntament amb l’aprenentatge profund, pot conduir a la creació de sistemes predictius i prescriptius que anticipen respostes i incidents. ‘Blockchain’. Permetrà el desenvolupament de contractes intel·ligents d’execució automàtica més segurs i fiables, és a dir, un procés automatitzat per poder intercanviar béns o serveis. Sistemes d’informació geogràfica amb valor afegit. El desenvolupament de sistemes basats en la geolocalització ajudaria a accelerar els processos i canviar la dinàmica del port: des del monitoratge detallat de l’estat de la càrrega fins a l’opció de supervisar els vehicles, permetent que certes tasques s’automatitzin. Sistemes de gestió del trànsit. Els anomenats gate appointment systems (GAS), o sistemes de reserves, són la resposta que nombroses autoritats portuàries estan donant a aquesta qüestió per posar remei als efectes secundaris negatius del transport intermodal al voltant dels ports, ja que els contenidors arriben i surten constantment de les terminals, fet que pot generar congestió i embussos de trànsit.

‘Smart ports: piers of the future’, una finestra al món

Mostrar al món els avenços en digitalització i sostenibilitat dels ports és necessari per afavorir el desenvolupament i la descarbonització de les activitats maritimoportuàries. I l’Smart City Expo World Congress, un esdeveniment internacional centrat en l’evolució urbana i la innovació, s’ha convertit en l’escenari ideal. En aquesta ocasió, a causa de la situació de pandèmia, l’Smart City Expo World Congress se celebrarà en format virtual, de la mateixa manera que es desenvoluparà Smart ports: piers of the future, que es podrà seguir en streaming. La cita tindrà lloc els dies 17 i 18 de novembre sota el lema Thinking ahead, globally.

Compromís amb la sostenibilitat

El Port de Barcelona vol ser un agent de canvi en el camí cap a la descarbonització del transport. La capacitat d’influir i flexibilitzar les cadenes logístiques de transport del Port li permet convertir-se en un actor important en la descarbonització del transport. Per això, compromès amb els objectius fixats per la UE i l’OMI, el Port de Barcelona està elaborant un pla de descarbonització per reduir en un 50% les emissions de gasos d’efecte hivernacle el 2030 i assolir la neutralitat el 2050. Un dels principals projectes en aquest àmbit és l’anomenat Power to ship, que permetrà la connexió elèctrica dels vaixells a moll, i evitarà així les emissions dels motors auxiliars durant la seva estada a port. El Port de Barcelona també aposta pel gas natural liquat (GNL) com a combustible alternatiu per a vaixells, camions i maquinària de terminal per reduir de forma significativa les emissions i lluitar contra el canvi climàtic.

L’àmbit econòmic i social juguen un paper important en un smart port i el Port de Barcelona n’és plenament conscient. Per això, promou activament la innovació. Exemples d’això són la plataforma OpenPort, que, sota el concepte d’innovació oberta, pretén desenvolupar sistemes de cooperació entre start-ups i la comunitat portuària; iniciatives com Portinnova, on el Port de Barcelona i diferents empreses del sector portuari proposen desafiaments a estudiants de formació professional (FP) perquè desenvolupin solucions originals basades en la tecnologia i la innovació; l’Smart Catalonia Challenge, competició que promociona la innovació oberta per resoldre reptes territorials a Catalunya, o també el Pier01, un hub destinat a l’impuls de l’emprenedoria i la innovació de Barcelona Tech City.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia