Economia

MARTÍ SARRATE

PRESIDENT DE L’ASSOCIACIÓ CORPORATIVA D’AGÈNCIES DE VIATGES (ACAVE)

“Les agències de viatges han facturat un 90% menys”

“Ens ha afectat molt la falta d’unificació de criteris de l’administració, el fet de no haver sabut gestionar bé la informació i la propagació d’un alarmisme que ha creat psicosi en el consumidor”

“En aquest futur que ens ve serà imprescindible la contractació d’assegurances per a la salut, les cancel·lacions i els reemborsaments”

Un sector enfonsat
A Catalunya hi ha unes 2.000 empreses d’agències de viatges i 16.800 treballadors (73,4% dels quals són assalariats i 26,7% autònoms). L’Acave, que presideix Martí Sarrate, calcula que un 87,6% de les agències de viatges han fet ERTO. Una gran part de les agències de viatges són pimes i micropimes, que tenen entre un i deu treballadors. La majoria d’empreses estan fent teletreball i Martí Sarrate diu que “gràcies a la tecnologia” mantenen el contacte amb els clients.
Els viatges de negocis, una gran font d’ingressos per a les agències, quedaran tocats

Tal dia com avui de qualsevol any estaríem fent previsions de cara als viatges del pont de la Puríssima i Nadal, però la crisi de la Covid-19 ha enfonsat el turisme. No hi ha pràcticament trànsit aeri, moltes companyies estan a punt de fer fallida (l’Estat ha rescatat aquesta setmana amb 475 milions d’euros Air Europa), els països tanquen fronteres, els creuers estan parats i els hotels buits. Les agències de viatges han rebut “un cop mortal”, denuncia Martí Sarrate, president de l’Acave.

Hi ha alguna previsió en un futur immediat?
Després d’aquestes últimes restriccions que s’han dictat a Catalunya i la resta d’autonomies i amb tot el que passa a països dintre de la Unió Europea com França, Bèlgica, Alemanya o el Regne Unit, en principi, si teníem algunes reserves s’estan anul·lant totes. El Nadal el donem per perdut i amb aquestes perspectives tampoc veiem que es pugui fer res per Setmana Santa. Ja podem dir que l’impacte de la Covid-19 serà que aquest 2020 la facturació haurà caigut un 90%. El 2019 a l’Estat es van facturar 21.000 milions i aquest any no arribarem ni als 3.000.
I a Catalunya?
A Catalunya un 23% d’aquest volum de diners. Ens ha afectat molt la falta d’unificació de criteris de l’administració, el fet de no haver sabut gestionar bé la informació i la propagació d’un alarmisme que ha creat psicosi en el consumidor, que demana confiança i seguretat.
Però el que passa aquí està passant també en altres països?
Sí, però aquí anem al capdavant dels rebrots i les restriccions. Espanya, que va reactivar vols al juliol i a l’agost, va ser el primer país que després de l’agost va abaixar la connectivitat. Un 30%, segons l’Eurocontrol. Al setembre 24 països dels 27 de la UE ens van posar en quarantena o amb restriccions.
L’estiu com va anar?
Viatjar fora pràcticament no es va fer. Vam col·laborar amb les administracions per a la reactivació del turisme estatal, tot i que el 70% dels desplaçaments es van fer en cotxe privat, cosa que vol dir que no hi vam intervenir.
Abans de l’estiu van haver de pagar les cancel·lacions?
Sí, per això dic que les agències de viatges han estat, de tots els sectors, les més perjudicades. Nosaltres estem molt regulats per la UE i això ha significat que hem hagut de tornar als nostres clients el que havien pagat pels viatges cancel·lats. Però, per contra, les aerolínies i les companyies de creuers no ens han tornat a nosaltres l’import dels viatges.
I?
Encara estem amb plets amb proveïdors. Ho anem desencallant però al març vam denunciar, només de transport aeri, 39 companyies a AESA, l’Agència Estatal de Seguretat Aèria, que depèn del Ministeri de Transports. Primer tiraven pilotes fora, però sembla que finalment les sancionarà i les obligarà a reposar els diners.
Quantes agències tancaran?
Del 2008 al 2013 a tot l’Estat ja van tancar 5.000 punts de venda. Ara hem fet una enquesta i hem arribat a la conclusió que un 33% de les agències no han pogut retornar a l’activitat i un 20% es plantegen tancar de manera definitiva. Depèn molt de la propietat dels locals.
Què demanen?
Reclamem a l’administració de l’Estat un “pla de rescat total” amb ajudes a “fons perdut” i proposar una rebaixa de l’IVA, entre altres coses. També demanem ajuda i la baixada d’impostos a la Generalitat perquè nosaltres encara que obríssim tampoc tindríem negoci. És una aberració que els ajuntaments ens estiguin cobrant l’IBI.
Per a quan veuen la recuperació?
El primer que cal és que la UE unifiqui criteris i posi en marxa els PCR als aeroports. Europa hauria d’haver treballat amb els corredors segurs i començar per fer un pla de reactivació de proximitat, però tot ha fallat. La recuperació pot ser que no arribi fins al 2024. I tot i això, hi ha sectors que mai més tornaran a ser com abans: els viatges de negocis, per exemple.
Què es reactivarà primer?
El turisme dintre del mateix territori i després a Europa i Àsia. Després ja vindran Nord-amèrica i l’Amèrica Llatina. En aquest futur que ens ve serà imprescindible la contractació d’assegurances per a la salut i les cancel·lacions i reemborsaments.
I com serà el turisme del futur?
És possible que els viatges es facin en grups molt reduïts perquè la gent evitarà les aglomeracions. Hi haurà d’haver flexibilitat total i la personalització del viatge. Els clients no contractaran amb tanta antelació com s’estava fent fins ara i les reserves seran més curtes. I els preus s’hauran d’ajustar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

EMPRESA

Carme Torras, premi Manel Xifra a la transmissió de coneixement tècnic i tecnològic

GIRONA
economia

El Consell Regulador del Cava admetrà raïm de fora de la DO pels efectes de la sequera

vilafranca del penedès
economia

El Port de Mataró acollirà el primer Saló Internacional Nàutic amb una trentena d’expositors

mataró

Reempresa evita el tancament de 440 empreses gironines durant l’última dècada

girona
economia

Henkell Freixenet creix un 4,1% l’últim any assolint 1.230 milions d’euros de facturació

sant sadurní d’anoia
medi ambient

Part de les vinyes del Penedès, en perill de mort, per la sequera

VILAFRANCA DEL PENEDÈS
Economia

L’acord perquè Chery fabriqui vehicles a l’antiga Nissan es signarà divendres

barcelona
economia

El Govern autoritza a Circuits de Catalunya a adjudicar la gestió a Fira de Barcelona

BARCELONA
Xina

L’economia xinesa creix un 5,3% en el primer trimestre

barcelona