Opinió

Perspectives de futur de l'aeroport del Prat

El trànsit a destinacions llunyanes cada vegada és més estacional

Els anys 2008 i 2009 van ser dolents per a l'aeroport del Prat. Després d'arribar a superar la xifra de quasi 33 milions de passatgers al 2007, es va acabar el 2009 amb poc més de 27 milions. La crisi econòmica, la progressiva marxa d'Iberia i la creixent competència del tren d'alta velocitat expliquen aquest mal comportament. No obstant, les perspectives de futur són més optimistes. El juny del 2010, les xifres de passatgers estan augmentant progressivament i hi ha diverses aerolínies que estan incrementant l'oferta de vols a destinacions llunyanes. A més, a partir del setembre Ryanair començarà a oferir vols a molt baix preu des del Prat.

Hi ha diferents factors que poden explicar la millora de la situació relativa de l'aeroport. En primer lloc, l'atractiu turístic i l'elevat volum de població de l'àrea metropolitana de Barcelona. En segon lloc, la posada en marxa de la T1, que ha permès disposar de capacitat excedentària. En tercer lloc, l'activisme de les aerolínies, que es veuen obligades a operar en un entorn d'intensa competència. Finalment, cal destacar que els preus de l'aeroport del Prat (com els dels altres aeroports espanyols) estan entre els més baixos d'Europa.

Aquest escenari positiu amaga algunes ombres. Primer de tot, el trànsit a l'aeroport del Prat, especialment a destinacions llunyanes, cada cop és més estacional, ja que molts dels vols només s'ofereixen a l'estiu. Això mostra que l'oferta no tendeix a centrar-se en el passatger per negocis. D'altra banda, no se està consolidant el trànsit de connexions, de manera que el volum d'operacions al Prat és determinat quasi exclusivament per la demanda local. A més, els preus baixos que els aeroports espanyols, inclòs el Prat, cobren a les companyies aèries estan portant a una situació financera dramàtica per a l'operador aeroportuari que no serà sostenible a mitjà termini.

Aquests preus són tan baixos, tan artificialment baixos, que han fet que Ryanair, que habitualment opera en aeroports secundaris a bastants quilòmetres de ciutats grans, vulguin operar en aeroports de la dimensió del Prat o Barajas. Amb Ryanair ens beneficiarem de preus baixos en moltes rutes, però la seva arribada també tindrà inconvenients. Aquesta aerolínia farà molt difícil la consolidació dels vols de connexió, ja que molts dels vols de curt radi, que alimenten als de llarg radi, deixaran de ser rendibles per a les aerolínies que vulguin apostar pel Prat. A més, és previsible que l'arribada de Ryanair al Prat perjudiqui els altres aeroports catalans, especialment el de Girona, que canalitza molts passatgers amb destinació final a Barcelona. De tot plegat, el que podem deduir és que són les decisions de les aerolínies les que definiran el futur de l'aeroport del Prat i dels altres aeroports catalans. En aquest context, cal una gestió dels aeroports activa que intenti influir en aquestes decisions de la manera que es consideri més convenient. En un sector tan competitiu com és el de l'aviació, les accions del gestor aeroportuari poden ser crucials a l'hora d'atraure una aerolínia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
economia

El TSJE torna a avalar convertir els interins en indefinits

barcelona
economia

La inflació encadena ja tres mesos de noves pujades

barcelona

El turisme toca sostre el 2024

Barcelona
José Antonio Donaire
Professor de la Universitat de Girona (UdG)

“Un client d’un hotel de cinc estrelles gasta quatre cops més aigua que el d’una”

Barcelona
Jordi Clos
President de Turisme de Barcelona i del Gremi d’Hotels de Barcelona (GHB)

“Volem millorar el turisme que tenim”

Barcelona
ECONOMIA

El turisme de negocis i convencions, en el punt de mira del Maresme

Santa Susanna
ECONOMIA

Atraure turisme de bicicleta, objectiu del Vallès Oriental

Granollers
uNIÓ eUROPEA

La CE anuncia aranzels de fins al 38,1% als cotxes elèctrics xinesos

Barcelona
ECONOMIA

Calella fraccionarà en dos anys la pujada del 80% de la taxa de les terrasses

Calella