Economia

La transició energètica farà del Port de Barcelona un ‘hub’ d’energies renovables

En el full de ruta de la infraestructura marítima hi figura subministrar i també produir energia neta

Estem en emergència climàtica i tothom està obligat a fer canvis en la seva activitat per minimitzar la petjada ecològica. El món marítim no és aliè a aquesta transformació necessària, i treballa per eliminar les emissions, tant dels vaixells durant els seus viatges com en l’operativa als ports. En el cas del Port de Barcelona, es treballa en diferents fronts per descarbonitzar l’activitat, amb l’electricitat com a protagonista.

Les grans navilieres despleguen plans perquè les seves flotes funcionin amb combustibles 100% respectuosos amb el medi ambient, com l’amoníac o el biometà. Tot i que encara no s’ha arribat a un consens sobre quin serà el millor combustible, sí que queda clar que, un cop arribats a port, la solució depèn d’aturar els motors dels vaixells i fer-los funcionar amb energia verda d’origen renovable mentre estan atracats.

Molts dels vaixells de mercaderies i passatges que arriben a Barcelona estan equipats amb sistemes de connexió elèctrica a moll, i el Port treballa des de fa anys per tenir disponible la infraestructura que permeti subministrar aquesta energia. Batejat com a Nexigen, i amb una inversió de 110 milions d’euros, el Port està desplegant una xarxa de mitja tensió per tot el recinte portuari i equipant les principals terminals amb sistemes OPS (Onshore Power Supply), les connexions necessàries per subministrar electricitat als vaixells.

Ja s’han iniciat les obres del primer OPS, una prova pilot a la terminal BEST, que, juntament amb un segon OPS a la terminal de ferris, estarà funcionant a finals d’any. En paral·lel, però, el Port de Barcelona treballa en la construcció de la subestació elèctrica que generarà tota l’energia verda necessària per descarbonitzar l’activitat portuària i que estarà operativa l’any 2025. La xarxa de connexió amb els molls es desplegarà en paral·lel a la construcció de la subestació, i inclou importants obres d’enginyeria, com una perforació submarina que permetrà crear una galeria de serveis per sota del canal principal del port, que connectarà els moll de l’Energia i el moll Adossat.

L’objectiu és executar alhora les diferents peces del projecte per connectar al més aviat possible els vaixells i tenir electrificats l’any 2030 tots els punts d’atracada dels creuers, el moll Prat de contenidors i les terminals de ferris de la dàrsena de Sant Bertran i el moll de Costa, que eliminaran 66.000 tones de CO2 i 1.234 tones de NOx de les emissions de l’activitat portuària i milloraran la qualitat de l’aire a l’entorn del recinte portuari.

Energia de Km 0. Nexigen, però, és molt més que una xarxa elèctrica. És un canvi de paradigma a escala energètica amb què el Port de Barcelona no només aspira a subministrar energia neta, sinó que vol produir-ne.

La comunitat portuària ja rema en aquesta direcció, amb un degoteig constant de noves instal·lacions fotovoltaiques a les nombroses instal·lacions existents. Una de les últimes a estrenar-se ha estat la de les casetes del moll de Pescadors, la primera d’una sèrie d’innovadores comunitats energètiques que proveiran d’energia renovable les diferents zones del recinte portuari.

Però la transició energètica al Port de Barcelona no s’acaba aquí. Fa temps que s’impulsa l’ús del gas natural liquat (GNL) com a combustible de transició i també es treballa en projectes d’economia circular, com la planta de producció de biometà que es vol construir per aprofitar els residus orgànics dels vaixells i altres residus agroalimentaris procedents d’activitats que es fan dins del port o en zones properes.

Tots aquests projectes formen part de l’estratègia de futur del Port de Barcelona, un port de persones que treballen al servei de les persones.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Port de Barcelona

Primeres jornades de portes obertes

SOCIETAT

8.000 joves i 120 empreses a la fira JOBarcelona

BARCELONA

CaixaBank, escollida millor entitat de banca privada digital d’Europa 2024

barcelona
economia

Banc Sabadell rebutja l’inicial oferta d’absorció del BBVA

barcelona

La Cuina de l’Empordanet presenta la seva nova guia de restaurants

begur

El Vívid, el mes de l’enoturisme a la Costa Brava, tanca amb el 89 % d’ocupació

girona

Acord de col·laboració entre la Cambra i CaixaBank

girona
GIRONA

La demarcació tanca el mes d’abril amb rècord històric d’ocupació

GIRONA
Economia

Rècord d’ocupació a l’abril a Catalunya amb 3,76 milions d’afiliats

barcelona