Editorial

Peatges per la porta del darrere

El govern espanyol recupera per la porta del darrere la discussió sobre els peatges justament quan s’acaben els de Catalunya. És una casualitat gens fàcil d’entomar atesa l’evident discriminació de què ha estat víctima en aquest tema el territori català respecte d’altres zones de l’Estat, on en les últimes dècades s’han construït grans autovies i autopistes lliures de pagament per als usuaris i que ara posen el crit al cel davant la possibilitat de pagar un peatge “simbòlic”. Una discriminació que ha estat alimentada i agreujada pel dèficit d’inversions de l’Estat en infraestructures que han quedat obsoletes i insuficients, com per exemple l’N-II o rodalies per citar dos dels casos que han suscitat més reclamacions. Ara, doncs, el govern de Pedro Sánchez reconeix que preveu la creació d’un sistema de pagament per a l’ús de carreteres d’alta capacitat que en permeti cobrir les despeses de manteniment. La intenció de fer pagar es reflecteix en el pla que l’executiu espanyol ha de portar a Brussel·les, en què explica com pensa invertir els 140.000 milions d’euros del fons de recuperació, transformació i resiliència que ha de rebre fins al 2026 amb l’objectiu de reflotar l’economia després de la pandèmia. D’aquesta manera, l’aixecament de les barreres a les autopistes de Catalunya, que va començar l’1 de gener del 2020 amb la supressió dels peatges de l’AP-7 sud des de Tarragona i que s’ampliarà aquest 31 d’agost a l’AP-7 des de la Jonquera fins a Salou, a l’AP-2, a la C-32 entre Blanes i Montgat i a la C-33 des de Montmeló fins a Barcelona, no representarà el final del pagament. A ningú se li escapa que el manteniment de les autopistes i autovies, d’aquí i d’arreu, costa diners i que cal buscar vies de finançament; però, escaldats amb la qüestió dels peatges durant anys i panys, no deixa de ser lamentable que el govern espanyol en reconegui la necessitat justament quan s’aixequen les barreres a Catalunya, per justificar una part de la pluja de milions que li han d’arribar d’Europa. No és el moment, ni són les maneres de fer-ho



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia