Opinió

A la tres

‘Y a por todas’

“Si energètiques i bancs repercuteixen les mesures anticrisi en el rebut o Renfe no inverteix, el pla serà com un anunci ranci

Gir de volant, s’ha de veure si de guió polític, de Pedro Sánchez davant les pèssimes previsions econòmiques per a la tardor, l’escassetat energètica i les males perspectives electorals. Torna a buscar la majoria social d’esquerres que el va fer president prometent tenir cura dels més vulnerables i anar “a por todas” amb els poderosos. Només li va faltar brindar amb el brandi Centenario de Terry... “Y a por todas”, com deia l’anunci caspós i masclista dels anys vuitanta. Les mesures per frenar la crisi econòmica i la inflació inclouran dos nous impostos sobre les empreses energètiques i sobre els bancs, perquè tributin i ajudin a finançar la despesa social amb els beneficis de l’increment de preus de l’energia i dels interessos en el préstec de diner. Bones intencions, malgrat que esperaria a llegir el BOE per comprovar que la tributació extraordinària sobre els beneficis del 2022 d’aquests dos sectors, per exemple, no puguin ser repercutits en els consumidors. Me’n malfio encara que no s’hi sumi al rebut en forma de transformació ecològica o reconversió en energia neta. Fins ara, la descarbonització es finança amb un percentatge extra del rebut i el rescat públic dels bancs de la bombolla immobiliària només ha recuperat 6.000 milions dels 58.000 que va requerir.

Perquè el pla anticrisi sigui efectiu caldria millorar Rodalies, afrontar les inversions ajornades d’Adif, recuperar les freqüències de trens de mitjana i llarga distància eliminats el 2019... a més d’abaratir el bitllet, ja que força usuaris han abandonat el servei pel seu mal servei. La clau del transport públic és la freqüència i la fiabilitat, i no el preu. Sembla que es resignin a oferir un transport manifestament millorable que, almenys, serà barat o gratuït durant un temps. Perquè el dèficit d’inversions es va voler resoldre maquillant els números o canviant-ne el càlcul, en lloc de garantir les inversions del 2022 en infraestructures. No estranya que el govern català n’esperi ben poca cosa, de la trobada entre presidents de divendres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia