Opinió

LA CRÒNICA

El taxi guixolenc, a Andorra per decret

Els taxistes de Sant Feliu de Guíxols reclamaven que el consistori revisés a l’alça les tarifes encara vigents del 2022, aprovades abans de l’inici de la guerra a Ucraïna i que el preu mitjà del litre de gasoil passés d’1,32 euros a finals del 2021 als 1,67 d’aquest gener, i haver superat els dos euros en moltes benzineres gironines l’any passat. Però es van quedar astorats en rebre la resposta municipal, via decret d’alcaldia del 23 de febrer, que els remet a l’acord de la Comissió de Preus de Catalunya publicades per Territori al DOGC. Fins aquí tot bé. Però al següent paràgraf, els taxistes es perden: “Atès que el Govern de la Generalitat, a proposta del ministre de la Presidència, Esconomia [sic] i Empresa, Sr. Jordi Gallardo, a [sic] aprovat l’actualització de les tarifes del servei de taxi ordinari interurbà (TOI) per a l’any 2023”.

S’havien despistat davant una nova crisi de govern? Catalunya tenia ministres? Qui era el tal Gallardo? El van cercar a Google i van descobrir que sí, que era ministre, però d’Andorra. Més preguntes: s’havien perdut la independència de Catalunya, l’altre Principat ens havia annexionat o Sant Feliu era un mer enclavament marítim del país dels Pirineus? L’únic vincle lògic podia ser la baronessa Carmen Thyssen, amb residència fiscal a Andorra i fidel, alhora, a la seva casa d’estiueig del Mas Mañanas ganxó.

Però llegeixen una mica més i troben que, a la taula dels preus, la baixada de bandera –en 6,70 euros ara mateix i que hauria de pujar cinc cèntims– es devalua a 2,85. La “tarifa per quilòmetre recorregut a l’exterior del Principat” tampoc els quadra i el concepte que “el taxista pot aplicar un suplement per esquís” –no saben si aquàtics– grinyola. Tornen a Google i apareixen les tarifes andorranes per a aquest 2023, calcades. El mateix enllaç que es devien trobar a l’àrea de vialitat en redactar, tot tallant i enganxant, el text del decret a correcuita.

El receptor del document és l’exalcalde guixolenc Antoni Juanals, taxista al municipi després d’ostentar un càrrec que li ha servit per no agafar-s’ho malament del tot. Entén que hi pot haver errors burocràtics, però lamenta que els farà prorrogar uns dies més unes “tarifes encara no actualitzades” que han hagut de suportar un any llarg de crisi de preus energètics i inflació. La muntanya de decrets que va signar amb bolígraf entre el 1991 i el 1999 s’ha multiplicat dècades després. Ara, la signatura electrònica simplifica la feina, fora d’algun cas extraordinari, però l’era digital encara no evita les errades.

L’alcalde actual, Carles Motas, assabentat de la pífia per aquest diari, va contrastar-la i confirmar “un error tècnic”, que va prometre esmenar aquesta mateixa setmana. “No té cap mena de lògica abaixar els preus actuals”, assumia, tot i que algun client murri podria exhibir el document erroni i visat per negociar una rebaixa de preu al final de la carrera. Els onze taxistes locals, mentrestant, conviuen amb bona harmonia. El darrer cop que havien estat notícia va ser el 2020, quan van denunciar en bloc la competència deslleial que xofers informals d’alguns hotels els feien amb trasllats de turistes cap als aeroports de Girona i el Prat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia