Per una administració de qualitat
El paper fonamental de les administracions públiques és la intermediació entre la ciutadania i l’interès general, i una societat moderna necessita unes institucions eficaces i innovadores que entenguin la realitat social, econòmica i política que viuen. Malgrat tot, l’administració pública disposa d’un model organitzatiu i un sistema de gestió dels seus recursos humans totalment obsolets. Com diu el doctor Xavier Forcadell, els reptes clau en aquests moments són la reducció dels percentatges d’interinitat, la necessitat dels llocs de comandament i la substitució en menys d’una dècada d’un percentatge molt elevat del personal que deixarà d’estar en actiu, puix la mitjana d’edat laboral és alta. Durant la propera dècada es produirà un procés de jubilació massiu d’empleats públics i s’estima que entraran una gran quantitat de joves molt ben preparats i adaptats a l’era digital, essent el moment de renovar i modernitzar l’administració pública. Per tant, seria insensat que els futurs funcionaris siguin seleccionats per antics sistemes memorístics i entrin en un model organitzatiu i de gestió de recursos humans obsolet i amb una manca de definició de competències, aptituds i actituds. Calen nous perfils, noves capacitats i captar talent en els titulats joves i alhora aprofitar la seva integració perquè vagin aprenent de l’experiència dels professionals que aniran retirant-se progressivament. Encara hi som a temps.
Barcelona