Editorial

Mesures per la qualitat de l’aire, ara

De ben segur que l’anunci del nou govern de dretes de l’Ajuntament de Madrid d’eliminar la zona de restricció de vehicles, anomenada Madrid Central, cosa que finalment no va fer, ha accelerat la decisió de la Unió Europea de denunciar l’Estat espanyol davant dels tribunals per l’incompliment reiterat de la normativa de contaminació per gasos. La denúncia situa, com a punts calents, a banda de Madrid i Barcelona, com ja se sabia, la zona del Baix Llobregat, com l’Hospitalet i el Prat, i les tres capitals del Vallès, Terrassa, Sabadell i Granollers. Ahir, la Generalitat, l’Àrea Metropolitana i l’Ajuntament de Barcelona van escenificar una posada en marxa de mesures per, en els 18 mesos que es preveu que tardi a dictaminar la justícia europea, situar-se dins la llei. L’administració fa tard, i fa tard perquè no ha estat valenta a l’hora d’afrontar un problema que no pas els grups ecologistes sinó la mateixa Unió Europea situava com de primer ordre fa ja ben bé una dècada.

Ahir, l’administració va posar com a exemple de mesures per reduir la contaminació la implementació de zones de baixes emissions als municipis metropolitans –n’hi ha un grapat que ja hi treballen i Barcelona prohibirà l’accés als vehicles més contaminants el gener que ve, però, curiosament, només de dilluns a divendres, com si el cap de setmana contaminessin menys...– o l’acceleració dels carrils Bus-VAO a la B-23 i a la C-245. El repte, però, és la millora del transport públic. Cal reduir l’ús del cotxe? Segur, i amb mesures radicals, però per fer-ho cal que la gent tingui alternatives i, actualment, les connexions de transport públic cap a la segona i, sobretot, tercera corona, tot regió metropolitana, no ho permeten. I aquesta és la clau.



[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia