Editorial

EDITORIAL

Una gran oportunitat per al barri del Carmel

El barri bar­ce­loní del Car­mel va viure diven­dres una jor­nada històrica. La inau­gu­ració de la pro­lon­gació de la línia 5 del metro fins a la Vall d'Hebron va supo­sar l'arri­bada d'aquest mitjà de trans­port públic a una de les zones més mal con­nec­ta­des de Bar­ce­lona i per­me­tia girar full a un dels epi­so­dis més dramàtics de la història recent de la ciu­tat i del país. L'esfon­dra­ment del túnel de mani­o­bres del Car­mel va pro­vo­car un drama humà impos­si­ble d'obli­dar, i va obrir una crisi política de pri­mera mag­ni­tud que va can­viar la manera d'abor­dar la cons­trucció d'aquesta infra­es­truc­tura en una de les zones més com­ple­xes de Bar­ce­lona a causa de l'oro­gra­fia del ter­reny –ple de des­ni­vells– i amb una den­si­tat de població ele­vada. Es va dei­xar de par­lar de ter­mi­nis i es va extre­mar la segu­re­tat, amb l'objec­tiu ja no de reduir, sinó d'eli­mi­nar qual­se­vol risc. El resul­tat han estat cinc anys i mig de tre­balls per enlles­tir la cons­trucció del tram de poc més de dos quilòmetres que es va inau­gu­rar abans-d'ahir en un ambi­ent de catarsi com­par­tit per veïns i repre­sen­tants polítics.

En el record que­den les imat­ges de les 1.289 per­so­nes que van haver de ser desa­llot­ja­des com a con­seqüència dels dos esvo­rancs que l'esfon­dra­ment del túnel –el resul­tat de les inves­ti­ga­ci­ons va atri­buir-lo un cúmul d'irre­gu­la­ri­tats en la pla­ni­fi­cació i l'exe­cució de l'obra– va obrir al barri. Aquests veïns van ser els autèntics pro­ta­go­nis­tes d'un drama humà que va posar a prova la capa­ci­tat de res­posta de les diver­ses admi­nis­tra­ci­ons, d'entrada acla­pa­ra­des pels efec­tes del des­as­tre més impor­tant cau­sat per l'exe­cució d'una obra pública a Bar­ce­lona. En el record que­den també les imat­ges de la que es pot con­si­de­rar una de les pit­jors cri­sis de les mol­tes que ha vis­cut el govern tri­par­tit. L'exe­cu­tiu, que va haver d'afron­tar l'epi­sodi del Car­mel quan feia tot just un any que ini­ci­ava la seva sin­gla­dura, ha inau­gu­rat l'obra al final de la seva segona legis­la­tura al cap­da­vant del país, quan fal­ten pocs mesos per a unes elec­ci­ons que afronta amb un des­gast més que evi­dent.

Segu­ra­ment, inten­tar obli­dar un des­as­tre com el del Car­mel resulta un exer­cici poc menys que impos­si­ble per a les per­so­nes que el van viure d'una manera més directa. Menys ago­sa­rat resulta bus­car ele­ments que aju­din a tot el barri a superar un pas­sat ine­vi­ta­ble­ment mar­cat pel dolor i a mirar enda­vant. En aquest con­text, l'arri­bada del metro i les con­seqüències que això com­porta en l'àmbit de mobi­li­tat i de con­nexió amb la resta de Bar­ce­lona supo­sen una magnífica opor­tu­ni­tat per fer-ho.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.