Editorial

El final del túnel de les Glòries

L’entrada en funcionament del túnel de les Glòries, prevista per aquest dissabte en sentit nord i a principis del 2022 en sentit sud, marcarà un abans i un després per a aquest punt de referència de la ciutat de Barcelona i per als centenars de milers de barcelonins i catalans que o bé viuen, treballen i fan vida en aquesta zona de l’Eixample o bé passen per aquesta porta d’entrada i sortida del centre de la capital catalana. Per a tots ells serà una molt bona notícia després de sis anys i mig de convivència amb les incomoditats i els obstacles a la mobilitat alçats per unes obres que s’han allargat molt més del que es preveia i del que és exigible per a una ciutat de referència a Europa. És, en aquest sentit, la confirmació de la dificultat que sempre troba Barcelona per culminar grans obres, estratègiques per al progrés de la ciutat, com ara les Glòries, la Sagrera o la L9. Tanmateix, tancar la ferida urbana era només el primer pas imprescindible per poder reprendre en superfície la reurbanització de la plaça de les Glòries i la transformació de tota la seva àrea d’influència, destinada originalment pel Pla Cerdà a convertir-se en un nou centre per a la ciutat.

L’altre gran test d’aquest projecte serà sens dubte el de la mobilitat. El túnel suposarà restar a la superfície el pas de quasi 80.000 vehicles diaris –sumant els dos sentits de la marxa– i deixar tot l’espai a bicicletes i transport urbà. Una racionalització importantíssima per als veïns i vianants i alhora un nou peatge per a la circulació de vehicles en un punt on s’encreuen les tres grans artèries de la ciutat (Gran Via, Diagonal i Meridiana). També aquí Barcelona continua fent passes vers l’objectiu de convertir-se en una ciutat més verda i habitable, però menys transitable. Una direcció raonable des de diversos punts de vista, però totalment aliena a la realitat d’un vehicle privat absolutament necessari, davant els dèficits evidents del transport públic urbà i la insuficiència i degradació endèmiques del servei ferroviari de Rodalies.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia