Editorial

No n’hi ha prou amb recuperar el turisme

L’editorial d’avui ha estat debatut per: Xevi Sala, Toni Romero, Toni Brosa, Susanna Oliveira, Anna Puig, Francesc Espiga, Dolors Bellés i Maria Palau.

El turisme ha deixat de ser la gallina dels ous d’or que només aportava riquesa i llocs de treball, per projectar unes ombres que estan mobilitzant sectors de la ciutadania que reclamen l’aplicació de mesures correctores als efectes indesitjats. Aquesta Setmana Santa, una prova d’estrès per acreditar la recuperació d’un ram severament castigat per la pandèmia, ha tornat a registrar ocupacions notables, però ja no n’hi ha prou amb recuperar nivells anteriors a l’emergència sanitària i al confinament, cal caminar cap a un model més sostenible i cap a un turisme de més qualitat, tant pel que fa a l’oferta com pel que fa a la demanda. D’entrada, les destinacions i les estades continuen focalitzades en la temporalitat i inevitablement supeditades a les condicions meteorològiques, tant a l’estiu com a l’hivern. Aquesta temporada moltes de les estacions d’esquí, per exemple, han hagut d’abaixar les expectatives per la manca de precipitacions. Malgrat tot, les xifres acompanyen la bona salut de les empreses hoteleres i de restauració, amb quinze milions de visitants l’any que generen uns ingressos que representen el 15% del producte interior brut català.

Ens trobem davant d’un volum de visitants molt difícil de gestionar, sobretot els efectes col·laterals que generen, fins al punt que algunes associacions veïnals plantegen obertament la necessitat del decreixement turístic. Per això és imprescindible el compromís de les administracions, que en les grans ciutats ja han començat a regular les visites guiades, restringint la quantitat de persones dels grups o l’ús de megafonia per garantir un aspecte durant molt de temps desatès: el dret al repòs de la gent. Però cal anar al moll de l’os per reorientar un model que està desfigurant barris sencers i està despersonalitzant l’encant de molts indrets. Els beneficis d’un sector motor com aquest són indiscutibles, però del que es tracta és que també siguin sostenibles. Per això la direcció general de Turisme treballa en un ambiciós pla amb l’objectiu d’escoltar tothom i, a partir d’una diagnosi completa, abordar solucions consensuades. Hi estan en joc moltes coses, per això cal que surti bé.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia