Opinió

Tribuna

Cap a l’1 d’octubre

“Només Catalunya, en últim terme, pot decidir ser un subjecte polític i ningú no ho pot fer per ella. Aquest 11 de setembre ja prefigura el moment decisiu de l’1-0.

El fili­bus­te­risme par­la­men­tari dels par­tits cons­ti­tu­ci­o­na­lis­tes al Par­la­ment de Cata­lu­nya, durant les ses­si­ons dels prop­pas­sats 6 i 7 de setem­bre en què es va apro­var la llei del referèndum i la de tran­si­to­ri­e­tat, és una metàfora per­fecta del blo­queig, tan obtús i des­es­pe­rat com rabiós i ridícul, a afron­tar les deman­des democràtiques d’auto­de­ter­mi­nació del nos­tre país. A la volun­tat política per habi­li­tar un pro­ce­di­ment que per­meti conèixer quina és l’opció majo­ritària a Cata­lu­nya sobre el seu futur, Cs, el PSC i el PP (i una mei­tat de CSQP!) van opo­sar lec­tu­res en detall del regla­ment del Par­la­ment de Cata­lu­nya, inter­rup­ci­ons de pro­ce­di­ment i rebe­que­ries lega­lis­tes. Sí, en efecte, les lleis són molt impor­tants. Però no ser­vei­xen per emmor­das­sar la volun­tat política de la majo­ria social, acla­pa­ra­dora a Cata­lu­nya, a favor d’un referèndum d’auto­de­ter­mi­nació. Con­ver­tir un debat polític en infi­nita her­menèutica (força dis­cu­ti­ble, a més) del regla­ment és pixar fora de test.

Sovint s’ha dit que aquesta tàctica de posar un mur de lleis al dret a deci­dir era “immo­bi­lista”. I cer­ta­ment ho és. Quan Rajoy diu que “no pot ni vol” per­me­tre un referèndum a Cata­lu­nya, està exem­pli­fi­cant clara­ment aquest immo­bi­lisme. Però cal afe­gir que no és tant que l’escrúpol lega­lista impe­deixi fer política com que és una forma de fer deter­mi­nada política. Això és cru­cial: sem­pre es tracta del mateix, de jugar amb les car­tes mar­ca­des de la Cons­ti­tució Espa­nyola i la majo­ria estruc­tu­ral al Congrés dels Dipu­tats per impe­dir obrir la caixa del “debat ter­ri­to­rial” a l’Estat espa­nyol –és a dir, del pro­blema naci­o­nal–. I això no és exac­ta­ment qui­e­tisme: és més aviat política de des­gast, bun­que­rit­zació, numan­ti­nisme i cate­nac­cio. És política d’ofec i anul·lació per la via dels tri­bu­nals: és la sor­pre­nent, hipertròfica i bru­tal poli­tit­zació del sis­tema judi­cial.

L’inde­pen­den­tisme català és majo­ria política indis­cu­ti­ble a Cata­lu­nya (vegeu les elec­ci­ons del 27-S) i mino­ria estruc­tu­ral en el con­text de l’Estat l’espa­nyol. Aquest és l’atzu­cac. Sem­bla una para­doxa lògica, però no ho és: és un pro­blema polític. I la solució d’aquest pro­blema polític, com de qual­se­vol altre, no es pot basar mai a negar-lo, sos­te­nint, per exem­ple, que només el con­junt de l’Estat pot deci­dir sobre el futur polític de Cata­lu­nya. I això és així perquè pre­ci­sa­ment el que s’està qüesti­o­nant és el marc legal mateix que impe­deix reconèixer Cata­lu­nya com un poble sobirà.

Aquí a Cata­lu­nya hem acon­se­guit rea­lit­zar el des­a­fi­a­ment més gran i més impor­tant del règim del 78. Entre les herències fran­quis­tes de la Tran­sició, hi des­punta el pro­blema de la uni­tat política de l’Estat. Quan els ter­tu­li­ans espa­nyo­lis­tes fan depen­dre l’estat de dret de la uni­tat de l’Estat, tenim l’expressió nítida del pro­blema: el pes de l’arti­cle segon de la Cons­ti­tució Espa­nyola. De fet, hau­ria de ser al revés: l’estat de dret hau­ria d’estar per sobre, fins i tot, de la uni­tat de l’Estat. Però la indis­so­lu­bi­li­tat d’Espa­nya apa­reix com un axi­oma inqüesti­o­na­ble, un dogma pre­te­sa­ment sagrat. També hi apa­reix l’herència fran­quista del prin­cipi monàrquic (fona­ment i repre­sen­tant de la uni­tat!), que ja es pot ras­tre­jar en les matei­xes lleis fona­men­tals del fran­quisme. Davant d’això, l’inde­pen­den­tisme ha estat con­seqüent: el dret al debat par­la­men­tari està per sobre dels murs i tan­ques que sal­va­guar­den la supo­sada uni­tat política indis­so­lu­ble.

Només Cata­lu­nya, en últim terme, pot deci­dir ser un sub­jecte polític i ningú no ho pot fer per ella. Aquest 11 de setem­bre ja pre­fi­gura el moment deci­siu de l’1-O. El moment en el qual tots nosal­tres podrem tenir l’opor­tu­ni­tat d’esco­llir si volem ini­ciar un camí de prin­cipi repu­blicà, inde­pen­dent­ment de l’Estat espa­nyol, o si, per con­tra, volem con­ti­nuar dins d’aquesta presó de pobles que s’ha cons­truït al sud d’Europa per prin­cipi monàrquic super­vi­vent del fei­xisme.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia