Opinió

Tribuna

Infants filòsofs

“Fins i tot abans de parlar, els infants ja utilitzen raonaments lògics filosòfics

La filo­so­fia està de moda. D’una banda per la sèrie Merlí. D’una altra, per un dels aspec­tes nefas­tos de la reforma edu­ca­tiva de l’exmi­nis­tre Wert, que n’ha eli­mi­nat l’obli­ga­to­ri­e­tat a segon de bat­xi­lle­rat. Per sort, a Cata­lu­nya ha que­dat blin­dada, una aposta clara per poten­ciar el pen­sa­ment crític i l’argu­men­tació lògica i rao­nada, uns aspec­tes bàsics per bas­tir soci­e­tats lliu­res i cores­pon­sa­bles. Pot sem­blar que la filo­so­fia és cosa d’adults, i per tant que cal començar-la a tre­ba­llar durant l’ado­lescència. Doncs bé, segons un estudi publi­cat a Sci­ence, els aspec­tes bàsics de la recerca filosòfica, com el rao­na­ment i la lògica que per­me­ten infe­rir dades i fer pro­po­si­ci­ons, són con­subs­tan­ci­als a l’espècie humana, i es mani­fes­ten de manera ins­tin­tiva en els infants fins i tot abans que comen­cin a par­lar.

Un dels sis­te­mes de rao­na­ment lògic que per­me­ten fer argu­men­ta­ci­ons vàlides és el sil·logisme dis­jun­tiu. De manera resu­mida, si tenim dos esde­ve­ni­ments i sabem que un dels dos ha de ser cert però no sabem quin, n’hi ha prou amb demos­trar quin és fals perquè necessària­ment l’altre sigui cert. En aquest expe­ri­ment es va mos­trar un tea­tret de tite­lles a infants de 12 mesos, i s’hi va fer entrar dos tite­lles: un dino­saure i una flor. Totes dues tenien un plo­mall idèntic a la part supe­rior. Lla­vors els inves­ti­ga­dors van tapar la flor, excepte la part supe­rior, de manera que podien veure el plo­mall.

A con­ti­nu­ació, van fer que el tite­lla que no estava tapat, el dino­saure, deixés l’esce­nari, de manera que els infants van con­cen­trar la mirada en el tite­lla que estava par­ci­al­ment tapat. La qüestió és si podien deduir cor­rec­ta­ment que l’objecte tapat era la flor. Segons el sil·logisme dis­jun­tiu, si veien un plo­mall que podia ser tant del dino­saure com de la flor, però sabien que el dino­saure havia mar­xat, lla­vors necessària­ment la flor és la que estava a l’esce­nari. Per saber si els infants de 12 mesos poden fer aquest rao­na­ment lògic, els inves­ti­ga­dors es van fixar en les seves pupil·les i en l’estona que man­te­nien l’atenció.

Quan una per­sona se sorprèn, se li dila­ten les pupil·les i manté l’atenció durant més estona. Quan van des­ta­par la flor, les pupil·les no se’ls van dila­tar i ràpida­ment van can­viar el seu focus d’atenció. Això demos­tra que no els havia sorprès veure la flor, i per tant que havien encer­tat la deducció. Tan­ma­teix, en alguns grups d’infants van fer “trampa”, i d’ama­gat van subs­ti­tuir la flor pel dino­saure. Quan els infants van veure el dino­saure i no la flor com espe­ra­ven, se’ls van dila­tar les pupil·les i van estar molta més estona obser­vant-lo, per veure on havia fallat el seu rao­na­ment. Ins­tin­ti­va­ment, fins i tot abans de par­lar, els infants ja uti­lit­zen rao­na­ments lògics filosòfics. La filo­so­fia és intrínseca a l’ésser humà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia