Opinió

Full de ruta

L’enèsima presa de pèl

El túnel del coll de Lilla per on ha de passar l’A-27 encara no està fet i ara descobreixen que és una zona argilosa

Que ens pre­nen el pèl, ho tinc clar; el que no sé és fins a quin punt en alguns casos ens el dei­xem pren­dre. Parlo de pres­su­pos­tos, d’infra­es­truc­tu­res i de pro­jec­tes i pro­me­ses que tran­si­ten entre la tra­gi­comèdia i el drama més per­vers. Posem-hi nom i situem-nos en el mapa: A-27 i Mont­blanc. La neces­si­tat de cons­truir una auto­via que con­nectés el mar (el port de Tar­ra­gona) amb l’inte­rior del país (plana de Lleida) no l’ha dis­cu­tit mai ningú; al con­trari, des de tots els àmbits econòmics i polítics fa dècades que es reclama, con­si­de­rant-la infra­es­truc­tura clau per a la com­pe­ti­ti­vi­tat de les comar­ques del sud.

Con­sen­su­ada la neces­si­tat de fer la nova via, la dis­cussió que hi havia sobre la taula fa una vin­tena d’anys era sobre el traçat que havia de tenir l’auto­via des de Tar­ra­gona fins a Mont­blanc i final­ment es va esco­llir el que pas­sava pel Morell i arri­bava a la Vila Ducal sal­vant el coll de Lilla a través d’un túnel. Men­tre es deci­dia tot això hi havia una altra infra­es­truc­tura estratègica, el TAV, que estava en cons­trucció. El seu pas per Mont­blanc va pro­vo­car mal­de­caps i sobre­cos­tos impor­tants a causa de la ines­ta­bi­li­tat d’un ter­reny for­mat per argi­les expan­si­ves que, com ja havien aler­tat page­sos i veïns de la zona, no es dei­xen domi­nar tan fàcil­ment. El febrer del 2008 –quan tot­hom era conei­xe­dor dels citats pro­ble­mes del via­ducte del TAV– el govern de Madrid va apro­var la lici­tació de diver­ses obres, entre les quals les de l’esmen­tat túnel del coll de Lilla per on ha de discórrer el tram encara pen­dent de l’A-27. Les obres no estan fetes. Pri­mer va ser la crisi econòmica, que ho va retar­dar tot, i ara, deu anys després, l’obra s’atura de nou perquè resulta que cal modi­fi­car el pro­jecte a causa de –oh, sor­presa!– les argi­les expan­si­ves que hi ha al ter­reny. 31 mili­ons de sobre­cost i l’enèsim retard de pro­pina. Amb modi­fi­cació inclosa la broma puja 115 mili­ons, però per a enguany només en pres­su­pos­ten 6,4 per pagar el canvi de plans. Empas­sar-nos això ara és dei­xar-nos pren­dre el pèl, si és que encara ens en queda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia