Opinió

LA GALERIA

El tren i el viaducte

El projecte ferroviari preveia fer arribar l’alta velocitat a Girona, però també treure el viaducte de ciment que creua la ciutat

El 18 d’agost del 2008 començava ofi­ci­al­ment l’obra que havia de por­tar l’alta velo­ci­tat fer­roviària. Les incògni­tes eren grans i les opor­tu­ni­tats sem­bla­ven ingents. Entre aques­tes dues ves­sants hi havia el temor de molts veïns de la ciu­tat que el pas de la tune­la­dora per casa seva pogués supo­sar un des­as­tre de dimen­si­ons pla­netàries. Aquest dis­sabte va fer deu anys que es van ini­ciar aque­lles grans obres i una dècada després costa encara fer un balanç exacte de tot ple­gat. Han estat tan grans els pati­ments de les obres al llarg d’aquest decenni que els grans avan­tat­ges que suposa el TAV i que ja està apro­fi­tant la ciu­tat de Girona encara costa poder-los subrat­llar amb groc estri­dent. Fa una dècada començava el procés per des­man­te­llar el parc Cen­tral tal com el coneixíem. No havia pràcti­ca­ment arri­bat ni a les dues dècades d’història i les màqui­nes ja hi entra­ven per fer des­a­parèixer per sem­pre més el car­rer Rafael Masó, el que et por­tava des de l’estació d’Olot fins a l’autèntica plaça Europa. Després de lui­tes veïnals, mal­de­caps polítics, pica­ba­ra­lles entre admi­nis­tra­ci­ons i molts mili­ons, veiem que el parc Cen­tral està pràcti­ca­ment aca­bat i recu­pe­rat. Falta encara con­cloure una part a tocar de la plaça Europa i aca­bar de des­ve­lar què pas­sarà amb l’escul­tura d’Andreu Alfaro, ara situ­ada a la rotonda de la Devesa. El parc ara és pot­ser fins i tot més parc. És cert que sobre la llosa, el ciment hi és molt pre­sent i només la ver­dor de la gespa esca­tima a l’ànima la sen­sació de massa gris per ser un parc. Però també cal recor­dar que a l’antic espai hi havia una estació de busos, una gaso­li­nera, un parc de skate, una pista de bàsquet i una línia d’apar­ca­ments a tocar de l’eix viari. El pro­jecte con­cret toca a la seva fi, però l’Estat seguirà amb deute amb Girona. El pro­jecte fer­ro­vi­ari pre­veia l’arri­bada de l’alta velo­ci­tat, però també el cobri­ment del tren con­ven­ci­o­nal. La crisi va dei­xar al calaix un pro­jecte ambiciós que es va valo­rar al seu moment en 170 mili­ons d’euros, i l’esclat de la bom­bo­lla econòmica va sumir a l’oblit el somni de la ciu­tat de fer des­a­parèixer la traça del via­ducte. Segu­ra­ment, pocs ciu­ta­dans vol­drien empren­dre ara de nou una magna obra que superés la vis­cuda, però la ciu­tat de té dret a recor­dar a l’Estat quan li con­vin­gui que el govern espa­nyol segueix amb deute amb Girona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia