Opinió

Tribuna

Desmitificació del pressupost

“El que realment representa les polítiques públiques (d’ingressos i despeses) que s’han fet no és el que consta en el pressupost inicialment aprovat sinó en el pressupost finalment executat

Fa uns dies en un pro­grama de la tele­visió pública cata­lana varen fer un repor­tatge sobre els dies en què el govern català havia estat sense pres­su­post apro­vat, i per tant pror­ro­gat, any per any, des del 2010 fins a l’actu­a­li­tat. Era un nom­bre con­si­de­ra­ble de dies. L’objec­tiu del repor­tatge, hi insis­tien els con­duc­tors del pro­grama i els experts que els acom­pa­nya­ven, era fer veure que això era una cosa molt nega­tiva per a l’eco­no­mia i la soci­e­tat cata­la­nes. Per cert, a l’Estat espa­nyol ha pas­sat una cosa sem­blant els dar­rers anys.

El rao­na­ment par­teix del mite que el pres­su­post és una eina impres­cin­di­ble per fer polítiques públi­ques. És més, el pres­su­post seria un dels ins­tru­ments prin­ci­pals (si no el més impor­tant) per fer les polítiques públi­ques que vol fer el govern de torn, i els grups polítics que li donen suport. Però, de fet, el pres­su­post que s’aprova a l Par­la­ment només és un recull dels desit­jos/inten­ci­ons que té el govern sobre les polítiques públi­ques que vol­dria fer en l’exer­cici cor­res­po­nent. Però al final de l’exer­cici resulta que els ingres­sos i les des­pe­ses que real­ment s’han exe­cu­tat poden ser molt dife­rents del que hi havia pre­vist, ja que s’hau­ran produït molts can­vis en el període (modi­fi­ca­ci­ons del pres­su­post pre­vis­tes per la llei, incor­po­ració de sub­ven­ci­ons o de roma­nents d’exer­ci­cis ante­ri­ors, des­pe­ses que no s’exe­cu­ten, etcètera). Recor­dem, per exem­ple, la diferència que hi ha, any rere any, entre les inver­si­ons pre­vis­tes en el pres­su­post de l’Estat a Cata­lu­nya i les que final­ment s’aca­ben rea­lit­zant.

El que real­ment repre­senta les polítiques públi­ques (d’ingres­sos i des­pe­ses) que s’han fet no és el que cons­tava en el pres­su­post ini­ci­al­ment apro­vat sinó el que consta en el pres­su­post final­ment exe­cu­tat, és a dir els ingres­sos i les des­pe­ses que com a mínim ja s’han auto­rit­zat for­mal­ment i legal­ment. O és que algú s’ima­gina que quan arri­bin els diners que estan pre­vis­tos de la Unió Euro­pea (UE), rela­ci­o­nats amb el pla de recu­pe­ració lli­gat a la Covid, no s’incor­po­ra­ran com a sub­ven­ci­ons en el pres­su­post ja apro­vat (en el cas que no s’hagues­sin pre­vist)? O és que alguna s’ima­gina que, en els casos que pre­veu la llei, no hi haurà un canvi de par­ti­des pres­su­postàries (el que s’ano­mena modi­fi­ca­ci­ons de pres­su­post) si hi ha una urgència pro­vo­cada per qual­se­vol causa i hi ha diners en una altra par­tida que no està pre­vist gas­tar-los o es con­si­de­ren menys impor­tants o menys urgents?

Si se’m per­met, m’agra­da­ria il·lus­trar-ho amb un exem­ple per­so­nal. Per cir­cumstàncies en part casu­als, vaig ser alcalde d’una vila d’una mica més de 10.000 habi­tants durant set anys i mig. Any rere any, l’equip de govern fèiem unes ses­si­ons monogràfiques per fer la pro­posta de pres­su­post: els nos­tres desit­jos i inten­ci­ons de polítiques públi­ques per l’any següent. Per pre­pa­rar-ho con­si­deràvem simultània­ment ingres­sos i des­pe­ses, ja que una modi­fi­cació en uns suposa també la modi­fi­cació de les altres, i al con­trari. També aprovàvem, abans d’aca­bar l’any, simultània­ment els ingres­sos i les des­pe­ses (el pres­su­post) de l’any següent. Un cop apro­vat, el pres­su­post era, doncs, la foto fixa del que el govern volíem/desitjàvem fer en l’exer­cici següent.

Però el pres­su­post és una eina per fer les polítiques públi­ques. I és una eina viva, que va can­vi­ant al llarg de l’any. Perquè incor­po­rava modi­fi­ca­ci­ons de des­pesa, que per­me­tien la llei, per tal de cobrir neces­si­tats urgents o impre­vis­tes durant l’any. Perquè afe­gia en els ingres­sos sub­ven­ci­ons que s’havien rebut i que eren impos­si­bles de pre­veure quan es va fer i apro­var el pres­su­post. Perquè afe­gia els roma­nents pro­vi­nents d’exer­ci­cis ante­ri­ors i per­me­tia pres­su­pos­tar noves des­pe­ses. I tot sem­pre, evi­dent­ment, segons el que pre­veia la llei, amb el vis­ti­plau de la secretària i de la inter­ven­tora i amb l’apro­vació del ple de l’Ajun­ta­ment.

Per això, si es vol conèixer real­ment qui­nes són les polítiques públi­ques que ha dut a terme un govern durant un exer­cici pres­su­pos­tari, caldrà acu­dir al pres­su­post exe­cu­tat (o auto­rit­zat legal­ment) al final, no al que es pre­veia ini­ci­al­ment.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia