Opinió

opinió

El rap, amb cap i cua?

Sempre he detestat la frase “perquè sempre s’ha fet així”

Fa pocs dies un grup d’estu­di­ants de la UdG em pre­gun­ta­ven com podien tren­car la bar­rera gene­ra­ci­o­nal en les asso­ci­a­ci­ons o enti­tats de la Vall d’en Bas, ja que els donava la sen­sació que si pro­po­sa­ven can­vis no serien prou ben accep­tats. Els vaig res­pon­dre amb una metàfora que he emprat com a docent per esti­mu­lar l’evo­lució i que, si algun alumne em lle­geix, segu­ra­ment recor­darà. Sem­pre he detes­tat la frase “perquè sem­pre s’ha fet així” i els expli­cava la història del rap. “Vet aquí que hi havia una jove a qui la seva mare va enco­ma­nar que anés a la pei­xa­te­ria a com­prar un rap i que sobre­tot li fes treure el cap i la cua. El pei­xa­ter va comen­tar a la noia que era estrany que no volgués el cap, que n’és la part més gus­tosa. Quan va arri­bar a casa, li va pre­gun­tar a sa mare per què no volia el cap, i ella li va res­pon­dre que l’àvia sem­pre ho havia fet així. La noia, inqui­eta i poc con­vençuda per la res­posta que li havia donat la mare –i aquí feia una atu­rada i posava èmfasi espe­cial per mos­trar als estu­di­ants que no fos­sin con­for­mis­tes sinó inno­va­dors– va anar a tro­bar la seva àvia i li va fer la mateixa pre­gunta: Per què quan feies el rap al forn tre­ies el cap i la cua? –aquí, un silenci intri­gant– I l’àvia li va res­pon­dre breu­ment: Perquè la plata que tenia del forn era petita i el rap sen­cer no hi cabia.” Segu­ra­ment que tots hem rebut alguna vegada la res­posta “perquè sem­pre s’ha fet així” i hem de pen­sar que la millora contínua, l’evo­lució i la inno­vació han de tren­car aques­tes tram­pes. Hauríem de ser capaços de ser dis­rup­tius i de pre­gun­tar-nos per què fem les coses així, i esti­rar del fil amb luci­desa cer­cant argu­ments a favor del canvi. Repre­nent l’inici de l’arti­cle, aquest grup de sis estu­di­ants de peda­go­gia de la UdG han fet estada al muni­cipi de la Vall d’en Bas per ela­bo­rar el seu tre­ball de final de grau (TFG) en un entorn pri­vi­le­giat, en una plana envol­tada de care­nes encin­gle­ra­des com les de Cabrera, de Llan­cers, de la Frei­xe­neda i el Puig­sa­calm. L’objecte d’estudi del seu tre­ball és l’apli­ca­bi­li­tat del pro­jecte Edu­cació360 als muni­ci­pis que con­fi­gu­ren la Vall d’en Bas. És a dir, con­nec­tar tots els apre­nen­tat­ges que es donen en els dife­rents temps i espais lec­tius i no lec­tius, impli­cant-hi els agents edu­ca­tius del ter­ri­tori i pro­mo­vent iti­ne­ra­ris d’apre­nen­tatge. Un gran encert que la uni­ver­si­tat incen­tivi el tre­ball en equip i que accepti rep­tes per donar res­posta a una neces­si­tat edu­ca­tiva plan­te­jada per la Vall d’en Bas.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia