Opinió

Tribuna

L’automoció accelera l’activitat econòmica

“Catalunya és la primera zona europea on la xinesa Chery posa els peus per produir cotxes elèctrics i de combustió per a tot el Vell Continent
“El model productiu català ha de fer un gir cap a la indústria, l’agroalimentació, el coneixement, la biomedicina i la salut, i sobretot la innovació per contrarestar el turisme

L’eco­no­mia cata­lana con­ti­nua avançant tot i els dal­ta­bai­xos polítics con­jun­tu­rals esde­vin­guts els dar­rers dies a l’Estat espa­nyol. L’entrada de l’auto­mo­bilística xinesa Chery a casa nos­tra i els bons resul­tats de Seat con­ti­nuen dina­mit­zant l’acti­vi­tat econòmica cata­lana, mar­cada, un any més, per les xifres rècord del sec­tor turístic. Tot i així no tot són flors i vio­les.

Chery i EV Motors, pro­pietària d’Ebro, BTech i el Dhub, han sig­nat recent­ment un acord, amb el 60% per a la firma cata­lana, per fabri­car i comer­ci­a­lit­zar con­jun­ta­ment cot­xes de les mar­ques Omoda, Jae­coo i Ebro. La pre­visió de l’empresa és que comen­cin a sor­tir vehi­cles de la planta –l’antiga fàbrica de Nis­san de la Zona Franca, ara ano­me­nada Ebro Fac­tory– de manera esgla­o­nada pre­vi­si­ble­ment a par­tir del pro­per octu­bre. La com­pa­nyia xinesa Chery, que fa diver­sos anys que nego­cia amb l’admi­nis­tració cata­lana i espa­nyola, ja té un peu dins de la rein­dus­tri­a­lit­zació de Nis­san, però el seu ater­ratge defi­ni­tiu no serà imme­diat, s’anirà des­ple­gant en fases. D’entrada, s’abas­ta­ran a nivell labo­ral de 150 tre­ba­lla­dors pro­vi­nents de les anti­gues ins­tal·laci­ons de Nis­san del còmput que encara que­den en actiu for­mat per 600 emple­ats des que la firma japo­nesa va tan­car les por­tes a la Zona Franca.

Cata­lu­nya es con­ver­teix així en la pri­mera zona euro­pea on l’auto­mo­bilística xinesa posa els peus per pro­duir per a tot el Vell Con­ti­nent. Per tant, aquesta és una molt bona notícia. Mal­grat això, hi ha alguns inter­ro­gants que caldrà anar seguint amb una certa cau­tela. La pri­mera incògnita és la dotació econòmica real que abo­carà Chery a les noves ins­tal·laci­ons, perquè la inversió que es comenta de 400 mili­ons d’euros és el fruit de l’acord entre la firma xinesa i Ebro, el qual s’ali­menta també d’aju­des de l’admi­nis­tració. S’ha comen­tat que a mesura que avanci el temps s’ani­ran des­glos­sant les par­ti­des econòmiques amb més clare­dat. També és cert que cal­dran més recur­sos per actu­a­lit­zar i refor­mar en pro­fun­di­tat les noves línies de pro­ducció, tant per a l’adap­tació a l’elec­tri­fi­cació com per a la reno­vació de les estruc­tu­res més con­ven­ci­o­nals. Del que tri­gui a estar a punt tota la planta en dependrà que Chery i Ebro puguin pas­sar a la pan­ta­lla següent, que en defi­ni­tiva voldrà dir que han superat la pri­mera fase i ja es podrà fabri­car, i con­trac­tar més de 1.000 emple­ats durant els pro­pers tres anys. De moment a Bar­ce­lona només s’aco­blarà la tec­no­lo­gia que arriba des del gegant asiàtic. Aquesta inversió estran­gera, però, supo­sarà per al sec­tor posar una marxa més.

D’altra banda, Seat SA, inte­grada per les mar­ques Seat i Cupra, ha estat també una de les grans pro­ta­go­nis­tes del món auto­mo­bilístic l’any 2023. Ha tan­cat el balanç amb un bene­fici ope­ra­tiu de 625 mili­ons d’euros, mul­ti­pli­cant així gai­rebé per 19 aquest índex res­pecte de l’any ante­rior. Amb una fac­tu­ració de 14.333 mili­ons, un 33% més que el 2022 i 602.000 vehi­cles produïts, Seat es con­so­lida din­tre del Grup Volkswa­gen. A més, amb la posada en marxa de la futura planta de mun­tatge de bate­ries elèctri­ques de Seat a Mar­to­rell, que ha supo­sat una inversió de 300 mili­ons i que serà ope­ra­tiva a finals de l’any vinent, ben segur que supo­sarà també una altra marxa més per al sec­tor i per al bon com­por­ta­ment de l’eco­no­mia.

L’auto­moció ha estat un dels sec­tors amb més crei­xe­ment de les dar­re­res dècades al nos­tre país. A l’inici dels vui­tanta, l’acti­vi­tat del motor movia entorn del 3,3% del PIB i 40 anys després ja repre­sen­tava al vol­tant del 6%. Per això és fona­men­tal que sec­tors indus­tri­als com el de les qua­tre rodes com­ple­men­tin l’acti­vi­tat econòmica del Prin­ci­pat, pre­ci­sa­ment per equi­li­brar el lide­ratge dels ser­veis i del turisme. Pre­ci­sa­ment, Cata­lu­nya va rebre 18 mili­ons de turis­tes estran­gers l’any pas­sat, unes xifres gai­rebé iguals que abans de la pandèmia. Aquests visi­tants van fer unes des­pe­ses d’uns 21.000 mili­ons d’euros, un 26,75 més que el 2022. Sens dubte aquest sec­tor és molt impor­tant per a l’eco­no­mia, però cal tenir pre­sent que té cos­tos soci­als i medi­am­bi­en­tals i que glo­bal­ment, en crear poc valor afe­git, fa bai­xar la renda per càpita. A més, cal recor­dar que genera aglo­me­ra­ci­ons en certs punts, pressió sobre l’habi­tatge i els preus, i sovint actua amb pre­ca­ri­e­tat labo­ral.

Per tot això, cal que Cata­lu­nya repensi el model pro­duc­tiu i faci una aposta més gran per la indústria, l’agro­a­li­men­tació, el conei­xe­ment, la bio­me­di­cina i la salut, i sobre­tot la inno­vació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.