Opinió

Lletra petita

Una foto de regal

“ Això ho sap tothom: amagar un radar només persegueix fer calaix i per a res suma punts a la seguretat viària

El Ser­vei Català de Trànsit m’ha feli­ci­tat. No ha estat gaire dili­gent perquè el dia del meu sant em va fer una foto i ha tri­gat un mes i mig a fer-me-la arri­bar. Resulta que anava per la C-25, auto­via de doble car­ril, amb vorals amples, sen­tits sepa­rats per bar­rera física i limi­tada genèrica­ment a 120 km/h... excepte en alguns quilòmetres, entre els quals la bai­xada des del coll de Revell cap a Santa Coloma de Far­ners. No tinc excusa, hi passo sovint. Pago els 50 euros i tal dia farà un any... però no em puc estar de posar-me en la pell de qui se sent víctima d’un atra­ca­ment, amb raó: qual­se­vol usu­ari que acce­deixi a la C-25 per l’entrada 209 sen­tit Girona sap que cir­cula a una auto­via (el senyal hi és) però des­co­neix que el límit en aquell tram no és genèric i pre­vi­si­ble de 120 km/h sinó de 100 km/h fins que arriba a la boca del túnel de Joa­net. Si hi ha radar, ha lle­pat.

Aquest només és un dels múlti­ples errors de senya­lit­zació de la xarxa via­ria prin­ci­pal i secundària, que un radar con­ve­ni­ent­ment camu­flat –allà no n’hi ha de fix– apro­fita per fer calaix. C-66, C-63, C-65, N-II, A-26... (per con­ti­nuar amb les meves rutes habi­tu­als) són caus habi­tu­als de radars ocults, que no és cosa de dir els punts on s’ama­guen no fos cas que el Ser­vei Català de Trànsit em torni a feli­ci­tar de manera encara més efu­siva. Anys enrere havia apro­fi­tat el canal obert als ciu­ta­dans per argu­men­tar que un radar ocult delata que no pro­cura per la segu­re­tat viària sinó només per recap­tar. La res­posta obtin­guda, del tipus automàtic, sense entrar a reba­tre argu­ments, em va sem­blar una falta de res­pecte, una burla.

Ho sap tot­hom: ama­gar un radar busca ingres­sos i per a res suma punts a la segu­re­tat viària. Al con­trari, aug­menta el risc d’encalç per fre­na­des intem­pes­ti­ves sense motiu apa­rent, quan és detec­tat en l’últim moment. En un punt perillós, el radar ha de ser visi­ble i anun­ciat (com els fixos). Sobta l’estat de per­ple­xi­tat per­ma­nent en què manté el SCT els con­duc­tors, com amb les últi­mes mesu­res anun­ci­a­des per a l’AP-7: al cos­tat de la necessària velo­ci­tat vari­a­ble s’anun­cien més radars en nom de la segu­re­tat quan el mateix SCT admet que l’acci­den­ta­li­tat a la via no és un pro­blema greu. Calen més radars quan en una zona de trànsit satu­rat l’única aspi­ració és no atu­rar-se?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia