Opinió

A 80 per la ronda de Girona

La ronda de Girona de l’AP-7, de quatre carrils, s’ha convertit en una via de tres

Ara que comença la Set­mana Santa i que el Ser­vei Català de Trànsit farà les habi­tu­als reco­ma­na­ci­ons de prudència a les car­re­te­res cata­la­nes, espe­ci­al­ment durant els dies punta de sor­tida i tor­nada, esta­ria bé que des­velés quina és la situ­ació d’un tram molt con­cret de l’AP-7 al seu pas per Girona. Són 20 quilòmetres entre For­nells de la Selva i Vila­de­muls on, a prin­ci­pis del 2023, va entrar en vigor una mesura segons la qual el car­ril dret de l’auto­pista seria exclu­siu per a l’entrada i sor­tida de vehi­cles, de manera que està sepa­rat per una línia contínua i només s’hi pot cir­cu­lar a 80 quilòmetres per hora com a màxim.

Aquesta és la teo­ria. La rea­li­tat és que aquest car­ril dret –dels qua­tre que hi ha en aquest tram– ha aca­bat gai­rebé infrau­ti­lit­zat. En la major part del seu tram va buit i s’uti­litza, exclu­si­va­ment, per a la incor­po­ració i sor­tida de l’auto­pista, cosa que vol dir que durant la resta del tram, en la fase intermèdia, pràcti­ca­ment no hi cir­cula ningú. Els senyals de “80” escrits a terra dis­su­a­dei­xen els con­duc­tors de cir­cu­lar-hi, tant cot­xes com vehi­cles pesants. Total, que el que era una ronda de Girona de qua­tre car­rils per sen­tit, s’ha con­ver­tit, en aquests trams inter­me­dis, en una via de tres car­rils per sen­tit en la qual cir­cula un volum de trànsit cada cop més ele­vat, segons recu­llen les estadísti­ques. Així, ens hi podem tro­bar un camió avançant-ne un altre, tot dos pels car­rils cen­trals, men­tre que al de l’esquerra de tot s’enca­de­nen els turis­mes a gran velo­ci­tat i el de la dreta és un car­ril buit.

Ha donat els fruits espe­rats, aquesta mesura? Era això el que es pre­te­nia? En un moment en què la sinis­tra­li­tat a l’AP-7 con­ti­nua crei­xent, i que ha fet que des del Ser­vei Català de Trànsit es plan­tegi dar­re­ra­ment, per exem­ple, l’ús de la intel·ligència arti­fi­cial per regu­lar una velo­ci­tat vari­a­ble en el tram entre Maçanet de la Selva i el Ven­drell, pot­ser esta­ria bé ava­luar si la mesura implan­tada a la ronda de Girona és la cor­recta o si, per con­tra, cal­dria fer-hi algu­nes modi­fi­ca­ci­ons. Men­tres­tant, els qui poden evi­tar aquest tram ja ho fan des de fa mesos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.