Opinió

l'entrevista

“Abans els nens també buscaven ‘cul' al diccionari”

És un pro­fes­sor atípic: pro­clama que a Cata­lu­nya els pro­fes­sors hau­rien d'estar més con­tro­lats per l'admi­nis­tració.

El que trobo a fal­tar és que no hi hagi dis­cri­mi­nació entre el bon mes­tre i el que no ho és tant. De cares a l'admi­nis­tració tots els mes­tres són iguals, i això no passa en cap altre ofici.

La qua­li­tat del mes­tre és un fac­tor deter­mi­nant, això explica que dues esco­les en un mateix barri tin­guin ren­di­ments esco­lars dife­rents.

Jo crec que cal­dria loca­lit­zar els bons pro­fes­si­o­nals, pagar-los el que calgués i por­tar-los a les esco­les més pro­blemàtiques. Si els bons mes­tres s'encar­re­gues­sin de les esco­les difícils, seria molt ren­di­ble: cal­culi què ens estal­viaríem després en ser­veis soci­als, poli­cia…

Pro­posa poten­ciar els aspec­tes bons del nos­tre sis­tema en comp­tes de viat­jar tant a Finlàndia.

Els fine­sos s'han cons­truït un bon ense­nya­ment segons les seves con­di­ci­ons econòmiques i soci­als, és absurd inten­tar copiar-los. Som abso­lu­ta­ment dife­rents. La gran revo­lució del nos­tre sis­tema esco­lar és intro­duir-hi el sen­tit comú.

Els polítics no paren de fer lleis d'edu­cació.

Els polítics estan per­duts. Curi­o­sa­ment hi ha hagut mol­tes lleis ela­bo­ra­des per un mateix par­tit, totes apro­va­des per una majo­ria soci­a­lista. En diré una de forta: mai no havíem tin­gut uns docents tan enso­pits. Això em crearà mol­tes ene­mis- tats: en el fons, els mes­tres cre­uen que l'estímul ha de venir dels gover­nants, que els paguen. Això et con­demna a una feina de la qual mai gau­diràs.

I els pares, quina part de culpa tenen?

Els pares par­ti­ci­pen molt, sobre­tot a l'inici de la primària, però després, a poc a poc, es van allu­nyant de l'escola. El per­cen­tatge de par­ti­ci­pació de pares en les elec­ci­ons dels con­sells esco­lars de secundària a Cata­lu­nya no arriba al 4%. També és cert que quan els pares acu­dei­xen als mes­tres bus­cant res­pos­tes no reben res­pos­tes tècni­ques útils. Si abans el nen tenia un pro­blema, inten­ta­ves situar-lo davant del seu pro­blema; ara el por­ten al psicòleg.

En un capítol explica com troba una antiga alumna, ara mare, que li con­fessa que en comp­tes de dur el fill a classe de reforç, el porta al neuròleg.

Apar­tar el nen de la classe, dur-lo al psicòleg men­tre els altres van pas­sant de curs només ser­veix perquè se sàpiga rar, dife­rent dels altres.

Un altre tòpic que trenca: els nens sem­pre han vol­gut estar per damunt del mes­tre, no és pas un pro­blema nou.

Sant Agustí ja va dei­xar docu­men­tats els pro­ble­mes que tenia amb els mes­tres quan era alumne i els que va tenir amb els alum­nes quan va ser mes­tre. Els pro­ble­mes for­men part de les rela­ci­ons entre els adults i els nens. Ara bé, ser bon mes­tre no és pas fàcil, els bons mes­tres no es pro­du­ei­xen pas en sèrie.

No troba lògic que un nen acabi la classe sense haver aixe­cat els ulls d'una pan­ta­lla ni haver mirat a la cara el mes­tre.

El mateix Depar­ta­ment d'Edu­cació ho ha aca­bat reco­nei­xent: molt por­tar lli­bres electrònics i posar inter­net a totes les clas­ses, i resulta que no era la solució mira­cu­losa. Ara s'han ado­nat que per molt que els alum­nes tin­guin un lli­bre digi­tal, en neces­si­ten també un de paper. En l'última con­ferència sobre el lli­bre digi­tal en la qual he par­ti­ci­pat hi va haver pro­ble­mes tècnics tota l'estona.

Inter­net per­met l'accés a con­tin­guts ina­pro­pi­ats.

Els nens sem­pre tenen tendència a des­co­brir con­tin­guts ina­pro­pi­ats. Ha pas­sat sem­pre. Abans ens dedicàvem aga­far el dic­ci­o­nari per bus­car la paraula cul. Ara, és clar, poses cul a inter­net i et tro­bes coses sor­pre­nents. Seria il·lús pen­sar que li dona­ran un ordi­na­dor a un nen i només el farà ser­vir com a eina d'apre­nen­tatge. La gran revo­lució pen­dent, insis­teixo, és la del sen­tit comú.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.