Opinió

Trens, aeroports, justícia

Créixer sense cap ni peus, construir com folls, viure de l'IBI, comprar voluntats i vots a canvi de peonades i nosaltres pagant

La veri­ta­ble metàfora de la manca de moder­ni­tat. Trens sense pas­sat­gers, aero­ports sense avi­ons i justícia amb jurat popu­lar, mos­tra de totes les ver­go­nyes de la soci­e­tat. És el preu d'estar a Espa­nya, un camí equi­vo­cat pel qual cal pren­dre'n un altre per ser moderns, raci­o­nals i lliu­res. Com ha estat pos­si­ble tal des­propòsit? Fàcil, en qua­tre dies –pocs anys– hem pas­sat d'un estat arcaic i pobre que, només per tenir sol i platja i una posició pri­vi­le­gi­ada dins la guerra freda, va rebre diners a manta, obvi­ant les res­pon­sa­bi­li­tats d'una dic­ta­dura san­guinària, a ini­ciar una democràcia on el subs­tan­cial és pin­tar de popu­lisme quan el que calia era reno­var de dalt a baix. La rea­li­tat apa­reix en època de vaques magres.

Els governs del PSOE i el PP són el mateix per a nosal­tres. Créixer sense cap ni peus, cons­truir com folls, viure de l'IBI, com­prar volun­tats i vots a canvi de peo­na­des i espa­nyo­lisme exal­tat i parar les mans a Europa per inver­tir en dub­to­ses infra­es­truc­tu­res. Nosal­tres, això sí, pagant. Les vies bàsiques de comu­ni­ca­ci­ons ter­res­tres s'han fet amb men­ta­li­tat de nou-ric, cas d'AVE i auto­vies a massa llocs impro­duc­tius, però con­vi­vint amb car­re­te­res anti­gues. El súmmum, dei­xar en abandó les línies inte­ri­ors bàsiques, com és el cas de les línies fèrries Bar­ce­lona-Lleida per Man­resa, o les de Bar­ce­lona-Puig­cerdà, i com a postres de la incom­petència del govern de Zapa­tero, el traspàs de la línia Lleida-la Pobla de Segur, sense diners i amb una infra­es­truc­tura fins i tot peri­llosa per a l'ús. S'ha de dir, accep­tant des de Cata­lu­nya unes con­di­ci­ons colo­ni­als mise­ra­bles. Ara ho estem pagant, bara­llant-nos entre nosal­tres men­tre, a Madrid, el PP i el PSOE riuen de com de bé els ha sor­tit la jugada.

L'Aero­port d'Alguaire, fet per la Gene­ra­li­tat, és un exem­ple de la manca d'ambició i poc tremp polític. La ubi­cació final era per haver estat con­si­de­rat, davant un munt de pobles can­di­dats, un lloc idoni per ser­vir tota la plana i la seva capi­tal. Vols turístics, comer­ci­als i de càrrega. La idea pri­migènia era fer-lo a Alfés, població veïna de Lleida que ja havia tin­gut un aeròdrom l'any 1929 i que poste­ri­or­ment seria el Reial Aero­club de Lleida. Havia estat uti­lit­zat durant la Guerra Civil com a camp d'ater­ratge d'emergència i poste­ri­or­ment va ser usat de forma esporàdica per l'avi­ació espor­tiva. La pressió eco­lo­gista en defensa del medi natu­ral va fer que la Gene­ra­li­tat final­ment, el 2004, optés per Alguaire. A 15 quilòmetres de la capi­tal del Segrià. Joa­quim Nadal va asse­gu­rar que esta­ria con­nec­tat a dues auto­vies, Lleida-Vielha i Tar­ra­gona-Osca, i al sis­tema fer­ro­vi­ari. L'aero­port és una eina bàsica per al desen­vo­lu­pa­ment de les Ter­res de Ponent i del Piri­neu, però mol­tes coses s'han fet mala­ment. Com sem­pre con­fi­ant en qui més ens enga­nya, res està fet i la cata­la­ni­tat, escan­da­lo­sa­ment absent. Si ara comença a fun­ci­o­nar és perquè té pre­sent i futur, mal­grat les tra­ves ofi­ci­als espa­nyo­les. Amb la mateixa traïdoria que amb el de Bar­ce­lona.

El resul­tat del tri­omf de la justícia més ver­go­nyant a València és el colofó del des­ga­vell. Epi­sodi final digne oprobi dels qui han impul­sat el País Valencià a l'estultícia econòmica, cul­tu­ral i política. L'exem­ple del que no s'ha de fer, fins i tot renyats per Europa. Dar­rere la ver­go­nya hi ha els pretèrits Lerma del PSOE, Zaplana del PP i fins ara Camps, el més gran no cul­pa­ble. Dol i fa mal cada dia l'ombra llarga del des­as­tre més obtús i igno­rant con­tra TV3, no es pot dir d'altra manera, dels minis­tres Mon­ti­lla i Clos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.