Opinió

Cacaolat, cervesa i Coca-Cola

A Catalunya hi ha talent emprenedor, però cal que no ens facin la traveta

Si barregem en un vas cervesa Damm, Cacaolat i la Coca-Cola elaborada per Cobega, el resultat –em sembla– serà una beguda vomitiva. Però per separat representen una bona cervesa, una beguda carbònica de la marca més venuda al món i un batut de cacau i llet, que és a la primera línia de consum dels catalans. Damm i Cobega han patrocinat una operació de compra de Cacaolat per un preu de 67 milions d'euros, amb la participació minoritària d'un fons d'inversió. És una de les poques notícies esperançadores que trobem, en un any tèrbol, i és per aquest motiu que val la pena parlar-ne.

El Cacaolat era el producte estel·lar de la Granja Viader, originària de Cardedeu, amb botiga al carrer Xuclà de Barcelona. El batut de cacau arribà amb la Segona República el 1931 i es popularitzà ràpidament. En la meva primera visita a Madrid, fa més de cinquanta anys, m'hi vaig lluir en demanar un Cacaolat en una granja de la capital. No tenien ni idea del que els demanava aquell català de “provincias”. La Granja Viader va ser un exemple –no precisament bo– del fet que no sempre els lligams familiars són favorables a la bona marxa d'una empresa, i la marca i el batut van anar passant d'una mà a l'altra, fins que caigueren en la pitjor de totes: la Nueva Rumasa de l'esperpèntic José María Ruiz Mateos, el 2007. Només podem agrair-li que no fes malbé el producte. Va ser l'única empresa del grup disputada després de la suspensió de pagaments del grup, i la que tingué diversos postors, catalans i no catalans. Si no hi ha res de nou, el futur Cacaolat es produirà a la vella fàbrica que té la Damm a Santa Coloma de Gramenet, que va ser inicialment de la Companyia Internacional de Cerveses, de propietat belga. La fàbrica va ser inaugurada el 1963 i l'empresa absorbida el 1972 per la cervesera catalana. Haurà de ser restaurada totalment, és clar, ja que els procediments per fer cervesa i fer un batut de cacau i de llet no tenen res a veure. Però una fàbrica és una fàbrica, amb matèries primeres que hi entren, treballadors que tenen feina i les transformen fent servir una maquinària, i uns venedors que distribueixen el producte.

I en la distribució hi ha la clau de la rendibilitat. Cobega i Damm tenen les dues millors xarxes de distribució de begudes que hi ha a Catalunya. Entre totes dues omplen els prestatges –si els deixen– de tots els bars, restaurants, hotels, botigues de queviures i supermercats del país. A l'hora de proveir d'aigua, de sucs de fruita o de begudes carbòniques a un poble o a un barri que és en un racó de món, resulta molt més rendible portar tota mena de begudes que no pas una de sola. Per això una de les ofertes serioses per a la compra de Cacaolat va ser de la també catalana Vichy Catalán. Quan passes una mala temporada, no et convé entrar en un cinema i veure una pel·lícula de terror. De la mateixa manera, quan tens una tempesta al damunt, és bo veure el raig de sol en un racó del cel. A Catalunya hi ha talent emprenedor i gent que encara té capacitat d'emprendre noves aventures. Però que no ens frenin, ni ens facin la traveta, sisplau.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.